  • 41. Data: 2021-12-01 16:49:43
    Temat: Re: Przetwornica na kilkanaście transformatorów
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 01.12.2021 o 13:26, Janusz pisze:
    > Co to za cudo i możecie rzucić jakimś symbolem?

    MOSFET with Current Sense Terminal
    SUM60N04-05C

    P.P.

  • 42. Data: 2021-12-02 12:27:31
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Di tego wystarczy IR2153 :P

    Nie wystarczy, ma 600ns czasu martwego. Dobre do sterowania jakichś
    przedpotopowych MOSFETów na 50kHz i mikroprzetworniczek mostkowych.

    > Trochę ich jest. Gorzej z dopasowaniem do potrzeb...

    Niszowa technologia, zapewne przez patenty. W praktyce taniej/prościej
    dołożyć mały opornik
    i wzmacniacz z rodziny INAxxx w SOT23. Nie żebym nie chciał, ale... nie ma.

    > Przekombinowane. To już wolałbym przekładnik prądowy na malutkim
    > rdzeniu

    To będzie znacznie mniejsze niż nawet najmniejszy rdzeń i
    energooszczędne. No i działa aż do DC.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 43. Data: 2021-12-02 13:37:00
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    > Nie wystarczy, ma 600ns czasu martwego. Dobre do sterowania jakichś
    > przedpotopowych MOSFETów na 50kHz i mikroprzetworniczek mostkowych.

    Wystarczy. Po co więcej?

> [...]
    > i wzmacniacz z rodziny INAxxx w SOT23. Nie żebym nie chciał, ale... nie ma.
    > To będzie znacznie mniejsze niż nawet najmniejszy rdzeń i

    Przekładnik bardziej energożerny? To do jakiego spadku Ty chcesz
    zejść? Przekładnik 1:50 daje spadek rzędu 12 mV (wliczając spadek
    napięcia na diodzie po wtórnej). Osiągnięcie tylu na INA będzie
    trudne. INA wymaga zasilania, zajmie miejsce na PCB i kosztuje sporo.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 44. Data: 2021-12-02 14:35:23
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Wystarczy. Po co więcej?

    Nie wszyscy lubią duże cewki. IR2085 to poprawia, f_max to 500kHz i
    sensowny czas martwy.

    > Przekładnik bardziej energożerny? To do jakiego spadku Ty chcesz
    > zejść?

    Do najmniejszego osiągalnego. Ja rozumiem zalety przekładnika, zwłaszcza
    w izolowanych układach HV, jednak zwracam uwagę na fakt, że dziś jest to
    tylko jedno z wielu możliwych rozwiązań. Jesli mogę nie mieć
    przekładnika, to po co mam go mieć? Układ w VSSOP10 i opornik 0612
    wygląda lepiej, a przy okazji dostaję referencję 1.2V i dwa komparatory,
    z czego jeden z zatrzaskiem.

    > Przekładnik 1:50 daje spadek rzędu 12 mV (wliczając spadek
    > napięcia na diodzie po wtórnej).

    A oprócz niego masz prąd płynący po wtórnej.

    > Osiągnięcie tylu na INA będzie trudne.

    Nie będzie trudne, bo opornik może być mały, a jeśli i jego nie chcesz
    oraz akceptujesz mniejszą dokładność i paskudne 400ppm/C rezystywności
    miedzi, to można mierzyć prąd na dławiku za pomocą sieci RC:

    https://www.youtube.com/watch?v=sqQzBxfECj4&t=1062s

    > INA wymaga zasilania

    No, wymaga. Ale zasilanie często występuje w okolicach przetwornicy.
    Jak masz 2.7-5.5V, a masz, bo lubisz UC3845, to wachlarz dostępnych
    układów dramatycznie rośnie. Mój jest do 18V, bo tak jest wygodniej.

    > zajmie miejsce na PCB

    VSSOP10, a w przypadku wersji bez komparatora SOT23. Chciałbym zobaczyć
    taki przekładnik.

    > i kosztuje sporo.

    12 zł za sztukę w detalu, 6.80 na rolce. Majątek, ale jaka wygoda!

    Pozdrawiam, Piotr

  • 45. Data: 2021-12-02 18:11:20
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > MOSFET with Current Sense Terminal