  • 1. Data: 2021-11-13 23:21:53
    Temat: Niska rezystancja pinów VDD
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    Cześć,

    Z czego wynika, że procesor w komputerze ma tak niską rezystancję omową
    na pinach zasilania rdzenia, a inne układy scalone mają większą? Czy to
    znaczy, że mosfety są w nim pootwierane albo typu depleted? Często
    serwisanci określają czy scalak jest ubity po rezystancji na pinach
    zasilania ale albo ma np. 4 omy do dobrze, a jak ma 3 to już źle. Czemu
    w ogóle niezasilany półprzewodnik ma takie wartości? Bramki nie
    przewodzą, diody równoległe podłoża się przecież nie sumują jak rezystory.

  • 2. Data: 2021-11-14 10:46:36
    Temat: Re: Niska rezystancja pinów VDD
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-11-13 o 23:21, KIKI pisze:
> [...]
    > w ogóle niezasilany półprzewodnik ma takie wartości? Bramki nie
    > przewodzą, diody równoległe podłoża się przecież nie sumują jak rezystory.

    A skąd wiesz że nie przewodzą? omomierze w trybie 'buzzer' dają ponad
    1,5V a zasilanie procków dzisiaj to okolice 1V.

    --
    Janusz

  • 3. Data: 2021-11-14 12:43:05
    Temat: Re: Niska rezystancja pin?w VDD
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    KIKI <y...@p...uu> wrote:
    > Cze??,
    >
    > Z czego wynika, ?e procesor w komputerze ma tak nisk? rezystancj? omow?
    > na pinach zasilania rdzenia, a inne uk?ady scalone maj? wi?ksz?? Czy to
    > znaczy, ?e mosfety s? w nim pootwierane albo typu depleted? Cz?sto
    > serwisanci okre?laj? czy scalak jest ubity po rezystancji na pinach
    > zasilania ale albo ma np. 4 omy do dobrze, a jak ma 3 to ju? ?le. Czemu
    > w og?le niezasilany p??przewodnik ma takie warto?ci? Bramki nie
    > przewodz?, diody r?wnoleg?e pod?o?a si? przecie? nie sumuj? jak rezystory.

    Nie wiem jaka rezystancje daja Ci procki, ale w PC procesor ma
    pewnie wiecej niz 1.0e8 (sto milionow) tranzystorow. Kazdy
    tranzystor z osobna ma "znikomo maly" uplyw, ale jak ten
    uplyw pomnozysz przez 1.0e8 to bedzie calkiem sporo.

    Diody (i uplywy) sa nieliniowe, ale przy ustalonym napieciu
    prady uplywu sie dodaja.

    Piszesz: inne uklady maja wieksza. Mierzyles wypasione karty
    graficze?

    --
    Waldek Hebisch

  • 4. Data: 2021-11-14 16:36:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "KIKI" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]
    >w ogóle niezasilany półprzewodnik ma takie wartości? Bramki nie
    >przewodzą, diody równoległe podłoża się przecież nie sumują jak

    Ciekawe, ale moze po prostu bilion (polski) bramek 10nm swoj prad
    uplywu pod napieciem 1.5V ma ...

    J.

  • 5. Data: 2021-11-15 03:46:59
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    On 14.11.2021 12:43, a...@m...uni.wroc.pl wrote:

    > Piszesz: inne uklady maja wieksza. Mierzyles wypasione karty
    > graficze?

    Mają poniżej 1 oma i myślisz, że to o upływ (leakage) chodzi?
    To czy w miarę starzenia się ten upływ może wzrastać aż do zepsucia się
    układu?

  • 6. Data: 2021-11-16 20:17:11
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    KIKI <y...@p...uu> wrote:

    > Maj? poni?ej 1 oma i my?lisz, ?e to o up?yw (leakage) chodzi?

    Najprawdopodobniej.

    > To czy w miar? starzenia si? ten up?yw mo?e wzrasta? a? do zepsucia si?
    > uk?adu?

    Podejrzewam ze "psucie" sie ukladu objawia sie jako zwarcie
    wewnetrznych elementow. Elementy malutkie, wiec po VDD to moze
    wygladac jako zmniejszenie oporu.

    --
    Waldek Hebisch

  • 7. Data: 2021-11-19 15:30:25
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    a...@m...uni.wroc.pl wrote:

> [...]
    > tranzystor z osobna ma "znikomo maly" uplyw, ale jak ten
    > uplyw pomnozysz przez 1.0e8 to bedzie calkiem sporo.

    I, jak słyszałem, te upływy w sporej części wynikają z tunelowania
    kwantowego związanego z mikroskopijnymi rozmiarami tych tranzystorów, a
    nie z klasycznych "omowych" niedoskonałości półprzewodnika. Poza tym w
    procesorach PC przez piny zasilania potrafiło płynąć 100A, więc pewnie
    nikt sobie tymi kilkoma omami głowy nie zawracał.

    Pozdrawiam, Piotr