  • 1. Data: 2021-11-16 14:05:02
    Temat: Lepsza kamerka
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Witajcie.

    Taki temat:
    Co kupić do telekonferencji?
    Połączenia przez Pine czy jakieś dziwne wynalazki typu MS Teams.

    Chodzi o możliwie dobrą jakość przy założeniu, że kamera będzie w biurze
    ok. 3 do 5 metrów od "audytorium" i powinna objąć (z tej odległości) ok.
    dwie do trzech osób.
    Obraz powinien dobrze pokazać osoby, na tyle szczegółowo, aby było widać
    np. zegarek na ręcę. Dźwięk też powinien być zrobumiały.
    Dopuszczam osobną kamerę i osobny mikrofon.
    Nie chodzi tu o rozdzielczość 4k czy inny super-full-hd - spokojnie
    wystarczy 720, ale dobrej jakości. Internet ze światełka, więc od tej
    strony nie ma problemu.
    Natomiast stacja do połączeń to (niestety) niezbyt mocny komp w Win10,
    połączenie kamery może być USB albo LAN.

    Chodzi mi o coś w miarę taniego, tak więc kamery biurowe Plantronics i
    podobne cenowo odpadają.
    Od low-end idąc, jest zbyt szeroki kąt, kawałek plastiku zamiast obiektywu
    i napis Full HD bez względu na "jakość" przetwornika.

    Znajdzie się coś przyzwoitego?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 2. Data: 2021-11-16 18:14:44
    Temat: Re: Lepsza kamerka
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 16/11/2021 14:05, Adam wrote:
    > Co kupić do telekonferencji?

    Do 100zł można kupić kamery typu Savio CAK-01 albo Tracer WEB007 które
    nie dośc, że są tanie, to dają wyraźny, szerokokątny obraz HD.

    > Znajdzie się coś przyzwoitego?

    Obecnie w okolicy 100zł można kupić kamerę dającą wyraźny obraz do
    telekonferencji, bez bajerów. Nie jest to jakosc profesjonalna YT, ale
    nie mają się czego wstydzić jesli chodzi o użyteczność.

    Jeśli szukasz jakości telewizyjnej HD, to tanio nie będzie.

    PS. Mikrofon w każdej jest do dupy. Kup za nastepne 100zł mikrofon na
    usb, z dookólną charakterystyką, będzie milion razy lepszy.

  • 3. Data: 2021-11-16 18:55:07
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 16.11.2021 18:14, heby wrote:

    > PS. Mikrofon w każdej jest do dupy. Kup za nastepne 100zł mikrofon na
    > usb, z dookólną charakterystyką, będzie milion razy lepszy.

    A będzie synchro obrazu z dźwiękiem?

    --
    Mirek.

  • 4. Data: 2021-11-16 19:19:31
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 16/11/2021 18:55, Mirek wrote:
    > A będzie synchro obrazu z dźwiękiem?

    U mnie, w takiej konfiguracji, lag jest nieobserwowalny. Więc jest
    zapewne poniżej 5ms.

  • 5. Data: 2021-11-16 19:33:43
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 16.11.2021 19:19, heby wrote:

    > U mnie, w takiej konfiguracji, lag jest nieobserwowalny. Więc jest
    > zapewne poniżej 5ms.

    No właśnie pytanie, czy tak będzie w każdym przypadku, bo zakładam, że
    kamera kompresuje obraz przed wysyłką po USB (czy nie?), i jeśli ta
    kompresja ma być międzyklatkowa, to siłą rzeczy opóźnienie musi być.
    I teraz pytanie, czy program (sterownik) o tym wie, i opóźnia stosownie
    sygnał z mikrofonu?
    Jak to jest realizowane?
    A może komputer wysyła do kamery, mikrofonu kod czasowy i później ramki
    są z kodem...
    W każdym razie nie raz widziałem rozjechany obraz z dźwiękiem, więc za
    dobrze to to nie jest pomyślane

    --
    Mirek.

  • 6. Data: 2021-11-16 20:08:36
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Znajdzie się coś przyzwoitego?
    ja mam taką sugestię. spróbuj przerobić stary smartfon na kamerkę. Jak
    zadziała - będziesz wiedział
    czego możesz oczekiwać. jak lag będzie minimalny - może zostać, jak nie
    - będziesz -za darmo- bogatszy w doświadczeniaToMasz

  • 7. Data: 2021-11-16 20:27:01
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 16/11/2021 19:33, Mirek wrote:
    > No właśnie pytanie, czy tak będzie w każdym przypadku

    Nie wiem. W przypadku kamer które podałem, działających z mikrofonami
    USB formy Mozos, opóźnienie jest nieobserwowalne, czyli pomijalne. Mam
    dwa takie zestawy w domu.

    Myślę, że ogarniamy kompresje na tyle szybką, że nie jest to problem
    obserwowalny przez białko.

  • 8. Data: 2021-11-16 22:15:25
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 16 Nov 2021 18:14:44 +0100, heby napisał(a):

    > Do 100zł można kupić kamery typu Savio CAK-01 albo Tracer WEB007 które
    > nie dośc, że są tanie, to dają wyraźny, szerokokątny obraz HD.

    Obie kamery mają kąt widzenia 120°. A więc z kilku metrów to ja mogę objąć
    całą reprezentację piłki nożnej ;)
    Potrzebuję coś z kątem ok. 40° do max. 60°.

    > Obecnie w okolicy 100zł można kupić kamerę dającą wyraźny obraz do
    > telekonferencji, bez bajerów. Nie jest to jakosc profesjonalna YT, ale
    > nie mają się czego wstydzić jesli chodzi o użyteczność.

    O ile kamera jest pół metra od obiektu :(

    > Jeśli szukasz jakości telewizyjnej HD, to tanio nie będzie.

    Podawałem przykład górny kamery za ok. 20 tys zł.
    Oczywiście ten przykład to (kwotowo) żart.
    Ale ktoś chce dobrą kamerę za nieduże pieniądze - czyli około kilkuset
    złotych.

    > PS. Mikrofon w każdej jest do dupy. Kup za nastepne 100zł mikrofon na
    > usb, z dookólną charakterystyką, będzie milion razy lepszy.

    Dookólna charakterystyka do pomieszczeń nie za bardzo nadaję się. Prędzej
    nerka. Ale to rzecz wtórna - zawsze coś można dobrać później, gdyby
    wbudowany się nie sprawdził albo go w ogóle nie było.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 9. Data: 2021-11-16 22:38:17
    Od: Kaczin <j...@p...interia.pl>

    W dniu 16.11.2021 o 22:15, Adam pisze:

> [...]
    > nerka. Ale to rzecz wtórna - zawsze coś można dobrać później, gdyby
    > wbudowany się nie sprawdził albo go w ogóle nie było.

    Przyjrzyj się produktom Logitecha do telekonferencji. Za 100 PLN to nie
    kupisz, ale mają niezłe zestawy z kamerami wyposażonymi w zoom optyczny,
    więc kąt widzenia raczej nieistotny, bo sobie dopasujesz. Mikrofony w
    tych zestawach są świetne.
    Używamy dwóch takich zestawów
    (https://www.logitech.com/en-us/products/video-confe
    rencing/conference-cameras/group-conferencecam.html)
    i jesteśmy bardzo zadowoleni.

    --
    Kaczin

  • 10. Data: 2021-11-16 23:48:55
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 16/11/2021 22:15, Adam wrote:
    > Obie kamery mają kąt widzenia 120°. A więc z kilku metrów to ja mogę objąć
    > całą reprezentację piłki nożnej ;)

    Masz objąc mniej wiecej 3 osoby z 3 metrów. Zakładając że każda zajmie
    wiecej niż metr odstępu (stół itp), to właśnie takiej szukasz. 90 lub
    więcej.

    > Potrzebuję coś z kątem ok. 40° do max. 60°.

    Obawiam się że nie, widzenie samych głów na obrazie jest męczące.
    Wymagane jest jakieś "tło" i przestrzeń.

    Dlaczego o tym mówię: podczas wideokonferencji w czasie pandemii wiele
    osób z mojego otoczenia zmieniło kamery z wąskich, na szerokokątne, mimo
    że byli w pojedynkę, ponieważ najzwyczajniej lepiej to wygląda.
    Naturalniej. Możesz to zobaczyć na programach informacyjnych. Wiele
    osób, szczególnie na początku pandemii, wystepowało w trybie "mieści się
    czoło i pół nosa". Zwróc uwagę, że wiele z tych kamer to teraz
    szerokokątne, wlasnie dlatego że wygląda to naturalniej, kiedy widać coś
    jeszcze poza pryszczami. Jakiś regał, krzesło itd.

    > O ile kamera jest pół metra od obiektu :(

    Sprawdź sam, te kamery dają na tyle wyraźny obraz, że dzieci muszą
    *odkurzać* w pokoju. Samo uprzątnięcie zabawek już nie wystarcza, widać
    śmieci na dywanie.

    > Podawałem przykład górny kamery za ok. 20 tys zł.
    > Oczywiście ten przykład to (kwotowo) żart.
    > Ale ktoś chce dobrą kamerę za nieduże pieniądze - czyli około kilkuset
    > złotych.

    "Chodzi mi o coś w miarę taniego". Kilkaset zł to nie jest coś w miarę
    taniego.

    Jak chcesz większy wypas, to zerknij na tą:

    https://sandberg.world/en-pl/product/motion-tracking
    -webcam-1080p-h

    Nie wiem jak się sprawuje dla kilku osób, ale ktoś mi podpowiadał, że
    radzi sobie w przypadku gdy musi coś pokazać na prawdziwej tablicy, lub
    pokazać eksperyment wymagajacy chodzenia (nauka zdalna na studiach). Ale
    czy jest to wystarczającej jakości, nie wiem, nie miałem jej w rękach.

    https://www.youtube.com/watch?v=IV-t68JtMxI

    Lub troche drożej:

    https://www.thomann.de/pl/obsbot_tiny_ptz_webcam.htm

    Tą widziałem tylko na obrazkach z netu.

    > Dookólna charakterystyka do pomieszczeń nie za bardzo nadaję się.

    Więc te 3 osoby będa siedzieć na 1 krześle?