  • 11. Data: 2022-09-15 09:58:36
    Temat: Re: Radio internetowe DIY - dziwne zrywanie dźwięku
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    Ja nie w temacie ale czy https://www.radio-browser.info się nie nada?

    --
    SW3

  • 12. Data: 2022-09-15 09:58:44
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Atlantis <m...@w...pl> wrote:

    > Generalnie szyfrowanie streamów ogólnodostępnych stacji radiowych uważam
    > za głupi i bezsensowny pomysł. ;)

    Szyfrowanie tak, ale to też zapewnia integralność streamu. Inaczej ktoś
    mógłby np. podmienić czytane przez spikera wiadomości.

    --
    Gdy dziewczyna powiedziała mi, że będę ojcem, od razu zacząłem myśleć o
    imieniu. Wybrałem Carlos i osiedliłem się w Meksyku.

  • 13. Data: 2022-09-15 10:09:02
    Od: adam13lat <a...@g...com>

    Dnia Thu, 15 Sep 2022 09:03:14 +0200, Atlantis napisał(a):

    > Z klasycznym radiem to nie ma wiele wspólnego. To tylko odtwarzacz
    > streamów z Internetu.
    Wiem, że z klasycznym radiem to nie ma nic wspólnego.

    > A co do nauki C, to też nie wiem czy to najlepszy
    > projekt. Jeśli go skończę, to nie pozostanie tam zbyt wiele do pisania.
    > Jeśli chciałbyś sam nad tym popracować w obecnej formie, to musisz się
    > liczyć z tym, że wykorzystane jest tam trochę dość specyficznych i
    > raczej dość starych bibliotek od Microchipa. Obecnie (np. na ESP32)
    > wiele rzeczy robi się zupełnie inaczej i nieco prościej.

    Od czegoś chciałbym zacząć. Kiedyś w przeszłości zdobyłem źródła pewnej
    aplikacji na urządzenia typu PDA. Nie mając wcześniej styczności z tą
    materią, ściągnąłem sobie SDK, zaimportowałem źródła projektu, w menu
    dopisałem zakładkę z polskim interfejsem, skompilowałem, wgrałem i działa.
    Tak zacząłem przygodę z C/C++...
    Zdaję sobie sprawę, że obecnie (na ESP32) wiele rzeczy robi się zupełnie
    inaczej i zapewne prościej, jak piszesz. Tylko nie wiem czy trafi mi się
    okazja i znajdę takiego "gotowca". Mam na myśli gotowy projekt, któremu
    się przyglądnę podglądając kod, a potem skompiluję i odpalę.
    Lubię wiedzieć gdzie następują zmiany. Może w przyszłości znajdę jakiś
    projekt w tym temacie na ESP32 w celach edukacyjnych.

    > O którym projekcie mówisz?
    "eMPeDocles" - ze stycznia 2019, - znalazłem go na pewnym forum.

    > Bo radio internetowe od zawsze było jednym z
    > najpopularniejszych zastosowań dla RasPi, jeszcze w czasach oryginalnego
    > komputerka.
    Które RPi wybrać dzisiaj z przeznaczeniem na radio internetowe, aby nie
    wejść w "coś starego"?

    > W Internecie jest tego całe mnóstwo. Sam też kiedyś zrobiłem
    > coś takiego:
    > https://hackaday.io/project/20199-empedocles
    Tak to ten sam.

> [...]
    > mam tam po prostu odpalony MPD + parę skryptów do obsługi przycisków,
    > enkodera obrotowego oraz odbiornika IR. Trzeba by dorobić jakiś
    > interfejs graficzny oraz WWW. Dzisiaj tez inaczej wykonałbym płytkę -
    > oryginalnie miało to iść do kompaktowej obudowy drukowanej w 3D albo
    > wycinanej laserowo ze sklejki. Finalnie jednak urządzenie zostało
    > zamontowane w blaszanej obudowie, a wyświetlacz (większy niż w
    > oryginale) został przeniesiony na płytę czołową. Dodałem też hub USB i
    > kilka dużych pendrive'ów do lokalnego przechowywania plików audio.

    Adam Blat

  • 14. Data: 2022-09-15 15:44:41
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 15.09.2022 10:09, adam13lat wrote:

    > Które RPi wybrać dzisiaj z przeznaczeniem na radio internetowe, aby nie
    > wejść w "coś starego"?

    Tak naprawdę dowolne RPi będzie dysponowało zdecydowanym zapasem mocy
    obliczeniowej, żeby poradzić sobie z odbiorem i dekodowaniem streamów
    audio z Internetu. Prototyp eMPeDoclesa zbudowany na płytce prototypowej
    działał właśnie w oparciu o pierwsze Raspberry Pi.
    Problem leży gdzie indziej - Malina posiada beznadziejne wyjście audio,
    zbudowane na wyjściach PWM układu SoC. To powoduje, że jakość dźwięku
    pozostawia sporo do życzenia. Niektórym ludziom to wystarcza i widywałem
    już takie projekty odtwarzaczy, jednak najlepiej podpiąć coś lepszego,
    choćby w formie karty na USB.
    Chociaż moim zdaniem najlepszym wyjściem jest zastosowanie jakiegoś
    przyzwoitego kodeka audio na I2S. Ja w swoim projekcie użyłem WM8731.

    Jeśli jednak miałbym polecić któryś model Maliny do takich projektów, to
    proponowałbym Raspberry Pi Zero W, czyli wersję z WiFi. Gdy zaczynałem
    składać swój projekt ta wersja nie była jeszcze dostępna i na płycie
    głównej umieściłem ENC28J60, który odpowiadał za połączenie z siecią LAN
    (Ethernet 10 Mbps). Po jakimś czasie podmieniłem RasPi na wersję "W" i
    teraz mam tam też WiFi, które działa szybciej niż oryginalny Ethernet.

    Chociaż RPi0 ma tylko jednordzeniowy procesor, to spokojnie sobie radzi
    z jednoczesnym odtwarzaniem muzyki/streamów, wyświetlaniem aplikacji
    graficznej na ekranie LCD oraz ściąganiem plików na pendrive'y (mam na
    nim odpalone skrypty, które archiwizują podcasty). Gdyby jednak jakimś
    cudem zabrakło mocy obliczeniowej, to spokojnie można podmienić na
    znacznie mocniejsze (czterordzeniowe) Raspberri Pi Zero 2 (o ile uda się
    je gdzieś kupić w dzisiejszych czasach).

    > Tak to ten sam.

    Nie wrzucałem nigdzie projektów płytek, bo jak mówiłem - dzisiaj
    zaprojektowałbym to trochę inaczej. Jeśli jednak chcesz, to mogę
    podesłać pliki. Stronę programową będziesz musiał w większości ogarnąć
    sobie sam, ale to w większości sprowadza się do zainstalowania i
    skonfigurowania istniejącego softu (MPD, sterowniki) swoja autorską
    część (GUI, WebUI) dopiero zacząłem pisać. ;)

  • 15. Data: 2022-09-15 18:04:35
    Od: adam13lat <a...@g...com>

    Dnia Thu, 15 Sep 2022 15:44:41 +0200, Atlantis napisał(a):

> [...]
    > Chociaż moim zdaniem najlepszym wyjściem jest zastosowanie jakiegoś
    > przyzwoitego kodeka audio na I2S. Ja w swoim projekcie użyłem WM8731.

    Wolfson'a pamiętam jeszcze z czasów hx4700. Wówczas pisali: "Jaki soft taki
    dźwięk".

> [...]
    > znacznie mocniejsze (czterordzeniowe) Raspberri Pi Zero 2 (o ile uda się
    > je gdzieś kupić w dzisiejszych czasach).

    A poradziłby sobie jeszcze z modemem 3G na USB, np Huawei e173?

> [...]
    > skonfigurowania istniejącego softu (MPD, sterowniki) swoja autorską
    > część (GUI, WebUI) dopiero zacząłem pisać. ;)
    Jeśli mógłbym prosić, to na gmail.

    Adam Blat

  • 16. Data: 2022-09-15 18:14:11
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 15 Sep 2022 10:09:02 +0200, adam13lat <a...@g...com>
    wrote:
> [...]
    > menu
    > dopisałem zakładkę z polskim interfejsem, skompilowałem, wgrałem i

    No jestem pod wrażeniem, skoro teraz masz 13 lat to ile wtedy miałeś?
    6?

    --
    Marek

  • 17. Data: 2022-09-15 18:22:11
    Od: adam13lat <a...@g...com>

    Dnia Thu, 15 Sep 2022 18:14:11 +0200, Marek napisał(a):

    > No jestem pod wrażeniem, skoro teraz masz 13 lat to ile wtedy miałeś?
    > 6?

    Niech każdy postrzega na właściwym sobie poziomie percepcji.

    Adam Blat

  • 18. Data: 2022-09-17 01:24:12
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 15 Sep 2022 09:35:01 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > W części takich sytuacji jeszcze można sobie poradzić,
    > przeprowadzając

    Ale właśnie to mnie wkurza, że trzeba kombinować.

    --
    Marek

  • 19. Data: 2022-09-17 01:24:39
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 15 Sep 2022 07:58:44 +0000 (UTC), a...@h...invalid
    (Arnold Ziffel) wrote:
    > Szyfrowanie tak, ale to też zapewnia integralność streamu. Inaczej
    > ktoś
    > mógłby np. podmienić czytane przez spikera wiadomości.

    Paranoję z szyforwaniem można leczyć.

    --
    Marek

  • 20. Data: 2022-09-17 01:30:21
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 15 Sep 2022 09:58:36 +0200, SW3
    <s...@p...fm.invalid> wrote:
    > Ja nie w temacie ale czy https://www.radio-browser.info się nie nada?

    Podobno kiedyś (informacja z drugiej ręki) Agora wysyłała pogróżki do
    takich site'ow, które publikowały url do streamu tokfm (tego
    oficjalnego!). Stream ma być odtwarzany tylko w ich aplikacji i
    koniec.

    --
    Marek