  • 1. Data: 2021-07-20 06:24:45
    Temat: Raid 5 z kaleką redundancją
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    Mam taki duży wolumin liniowy. Składa się on obecnie z
    4x 4TB
    1x 8TB

    Zastanawiam się od pewnego czasu nad zrobieniem na nim kalekiej
    redundacji na bazie Raid 5 z jednostką np. 2TB. Na pierwszy rzut oka
    nie ma to rzecz jasna sensu, bo jak w pioruny pojdzie cały fizyczny dysk
    to i tak pozamiatane.

    Z drugiej strony: (1) dyski mechaniczne zwykle nie umierają
    natychmiastowo i w całości, więc jak się np. taki fizyczny 4TB zacznie
    się sypać to szansa, że odbuduję macierz wsadzając nowe 2/4TB jest
    niezerowa. a (2) jeśli w woluminie liniowym, dowolny fizyczny dysk
    padnie, to szansa na odzyskanie czegokolwiek może być zerowa. Czyli
    wychodzi mi, że nawet taki kaleki raid 5 zapewni większą ochronę, niż
    niekaleki wolumin liniowy.

    Ktoś dostrzega jakieś inne za i przeciw?

    --
    Marcin

  • 2. Data: 2021-07-20 13:50:19
    Temat: Re: Raid 5 z kaleką redundancją
    Od: Dominik 'Rathann' Mierzejewski <_...@g...net>

    Date: Tue, 20 Jul 2021 06:24:45
    From: Marcin Debowski
> [...]

    > niekaleki wolumin liniowy.

    > Ktoś dostrzega jakieś inne za i przeciw?

    Generalnie należy unikać mieszania różnych dysków w RAIDach. Ale jeśli
    już bardzo chcesz, to zrób RAID-5 na 4x 4TB i połowie 8TB, a resztę 8-ki
    sobie wykorzystaj do czegoś innego.

    Ja np. na 2x 4TB i 3x 3TB zrobiłem RAID-5 (na 5x 3TB) i RAID-1 na 2x
    1TB. Oryginalnie było 5x 3TB, ale dwa padły i zostały wymienione na 4TB,
    więc szkoda było marnować dodatkowy 1GB.

    Minusem będzie na pewno niższa wydajność takiej kombinacji.

    Pozdrawiam,
    Dominik
    --
    Fedora https://getfedora.org | RPM Fusion http://rpmfusion.org
    There should be a science of discontent. People need hard times and