eGospodarka.plGrupypl.misc.samochody0:58 / 24:09,,,Wodór jak LPG! Japończycy stworzyli instalację ciekłego wodoru pasującą do KAŻDEGO silnika. › Re: 0:58 / 24:09,,,Wodór jak LPG! Japończycy stworzyli instalację ciekłego wodoru pasującą do KAŻDEGO silnika.
    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: 0:58 / 24:09,,,Wodór jak LPG! Japończycy stworzyli instalację
    ciekłego wodoru pasującą do KAŻDEGO silnika.
    Date: Wed, 8 Nov 2023 20:26:56 +0100
    <uhoufa$be4$14$chmurka8@news.chmurka.net> <uhqiqh$h8gp$3@news.icm.edu.pl>
    <uhqtjg$sun$4$chmurka8@news.chmurka.net> <uhr775$iuql$2@news.icm.edu.pl>
    <v...@4...net>
    <uhtjlp$ogir$2@news.icm.edu.pl>
    <u...@4...net> <1...@m...org>
    <i884r22r1inj$.kgt52kmf94b9.dlg@40tude.net> <1...@m...org>
    <9ov38su3qh2r$.1s5ftv8taq8ih$.dlg@40tude.net>
    <1...@m...org>

    On Wed, 8 Nov 2023 16:43:58 +0100, Myjk wrote:
    > Tue, 7 Nov 2023 19:56:22 +0100, J.F

    > Nikt nie narzeka.

    Ty narzekasz, powyzej.

    > No właśnie.

    > Są dopuszczalne widełki i tyle. Jak nie maja kasy na renowację to mogą dwa
    > razy w roku zmieniać nastawy. Ich broszka, mają obowiązek trzymać się
    > widłach.

    Ale wiesz - długi i cienki drut ma swój opór.
    Jak płynie 100A do klientów na koncu, to napięcie u nich spada,
    jak plynie 100A od klientów, to napięcie u nich rośnie.

    Samym transformatorem tego nie rozwiążesz.

    > Od ręki czy nie, mieli ponad 10 lat aby się zabezpieczyć.

    No ale jesli mówisz, ze przyjezdzają, cos grzebią, i za chwilę jest
    dobrze, to ciekaw jestem, czemu tego wczesniej nie zrobili :-)

    > Przed chwilą twierdziłeś

    > Weź się skup, albo sobie zapisuj co się do ciebie pisze. Skoro przeciętny
    > kowalski przejeżdża niecałe 9000km rocznie, nawet licząc tylko dni robocze
    > bez weekendów, to jest 40km dziennie. To jest w przypadku elektryków w
    > grubych porywach 7,5kWh, czyli 45 minut ładowania z mocą 11kW. Większość

    Ale przez te 45 minut sie trafo zagotuje a kabel zapali,
    bo liczone na srednio 1.7kW :-)

    Poza tym jak połowa w weekend ruszy w trase, to bedzie musiala ladowac
    pare godzin a nie 45 minut.

    Podobnie w dzien - jak sloneczko przygrzeje, i zaczniecie wpuszczac po
    10kW w siec, to sie po 45 minutach nie skończy :-)

    > ładuje w domach zwykłym EVSE o mocy 2,3kW czyli obciążenie jest rozłożone
    > na pół nocy.

    Domek własny, PV na dachu, przyłacze 17kW, a nie stać cie na wallboxa
    11 kW ? :-)

    > U nas głównie GME ma sens.

    Co to jest GME?

    > Formalnie to można to także pod ziemią budować

    Smiem twierdzic, ze sie nie da/drogo.
    Musiałbyś strasznie wielki zbiornik pod ziemią miec,
    i jeszcze fajnie by było, zeby ta plywająca woda go nie zniszczyła, bo
    jak sie zawali ....

    > i z pewnością będzie tańsze niż takie Młoty..

    W Młotach natura zrobiła stosowną gorę, to mozna wykorzystać.

    ia-mloty

    > No właśnie, czyli wiadomo od dawna że trzeba,
    > ale się tego nie robi.

    No nie tak od dawna - od powiedzmy 10 lat, wczesniej PV ... wydawało
    sie, że nie będzie, bo za drogo :-)

    Anglicy swego czasu mieli ambitne plany, ale zrobili jedną Dinorwig,
    i sie skonczyło - więcej nie było potrzebne.

    A cos mi mignęło, ze nasze elektrownie mieszane, tzn sz-p na rzekach,
    ostatnio przestały pracować w tym trybie, bo sie nie opłaca - prąd w
    nocy za drogi jest.

    > Albo SMR.

    Atomowa?
    Mam wątpliwości, czy to moze pracować w szerokim zakresie mocy
    ("zatrucie ksenonem").

    Poza tym uran tez sie kiedys skonczy ...

    > Tylko że BEVy są złe, do dupy i w ogóle.

    Sie ropa skonczy, to trzeba się będzie pogodzic.
    O ile będzie nas stać, bo przy okazji tania energia sie skonczy,
    a produkcja samochodów wymaga duzo.

    > Ale o wodorze wiemy wszystko i nic nam, może poza wydajniejszymi
    > elektrolizerami (które i tak nie będą przewrotem), do poukładania całości w
    > kupę, nie brakuje.

    Wydajniejsze elektrolizery, a postęp w dziedzinie chyba jest,
    i nie wiem czy nie tansze ogniwa paliwowe.
    Bo na razie mamy dwa samochody wodorowe i oba wsciekle drogie ..

    > Baterie, mimo ogólnej mizerii w kwestii upakowania
    > energii, działają już dzisiaj, dla większości są wystarczające, i w
    > zasadzie może być tylko lepiej.

    Mirai też juz dzisiaj jeździ.

    > Nie żadna optymalizacja, 2012 rok:
    > https://www.cire.pl/artykuly/serwis-informacyjny-cir
    e-24/74807-handelsblatt-niemiecka-energia-obciaza-si
    eci-w-polsce-i-czechach

    Fakt, ze u nas czesto bywa import z Niemiec i eksport do Czech,
    ale wydawało mi sie, ze to raczej z winy Czech - bo mieli niedobory.
    Moze źle mi sie wydawało
    Od pewnego czasu mam wrazenie, ze niedobory są i u nas - i coraz
    częsciej mamy sumaryczny import. Widac nasz prąd za drogi,
    niemiecki tanszy.

    Co do artykułu - jak moze być transport w wielkich ilościach,
    jesli linie sa jakie są? Teraz np importujemy 1.7GW z Niemiec,
    i eksportujemy 0.4GW do Czech i 0.25GW na Słowacje.
    Cóż to jest 0.4GW w niemieckiej skali.

    A Niemcy mogą tak sobie transmitować przez nasze kraje, i to za darmo,
    czy jednak nasz operator z niemieckim musi uzgodnic kto ile bierze
    a kto ile wysyła?
    A przeciez po drodze sa nasi odbiorcy i nasze elektrownie -
    wiec cos mi sie widzi, że jednak optymalizujemy koszty wytworzenia i
    przepływ - skoro Niemcy na północy mają nadmiar, to bierzemy dla
    północnych rejonów, bo tam elektrowni nie mamy.
    Ze Szwecji akurat teraz też płynie, ale tylko 200MW - tam tez moc
    maksymalna linii jest ograniczona..

    Swego czasu, jak nam Bełchatów wyleciał, to chyba jednak sąsiedzi
    poratowali.

    Byc moze w Czechach to jakos inaczej wygląda, bo one sie tak ładnie
    wcinają w Niemcy, no ale to gdzies z okolic Zgorzela/Drezna można
    skrotem do Monachium ...

    A osobna sprawa, że tani, zielony prąd z Niemiec, moze istotnie
    podkopywać nasze elektrownie. Ale to chyba dystrybutorzy/sieci i PSE
    decydują skąd kupują. A ci dystrybutorzy mają tez swoje elektrownie.

    Na razie jakies spektakularne wyłaczania to się zdarzały jak z
    OZE produkowalismy za dużo ... i to OZE wyłączano :-)

    > Ale do tego jesteśmy przygotowani.

    Ale po co transmitowac ze stratami, jak Niemcy maja duzo taniego prądu
    na północy? :-)

    > Z emisji.

    No ale to nie było napisane na co te pieniądze :-)

    > Dopiero od 2024, a pisy wprowadziły w 2022.

    No widzisz - postęp w wyprzedzeniem, a Ty piszesz, że nic nie robią
    :-)

    By nie wprowadziły, to co by sie teraz działo, gdyby więcej osób
    zainwestowało w PV, a po 2-3 latach sie dowiedziało, ze prądu od nich
    nikt nie chce, chyba, ze za dopłatą (ujemne ceny).

    > No widać, bo zamiast kasę spożytkować na cele na jakie miała brać, to ją
    > pis przeżarł. Potem się prezesi spółek energetycznych zaczęli ciskać że
    > mają w plecy, to im 2 lata przed czasem zmniejszyli przyrost mocy PV.
    > Wcześniej jeszcze wiatraki ubili w 2016, zmniejszając przyrost mocy
    > instalowanej 4x w stosunku do poprzednich lat. Dlatego teraz takie ceny
    > prądu są, i kasę jałowo pompowali w tarcze żeby suwerena nie wkurwiać.

    No ale jakby nie zrobili, to w południe płaciłbyś drogo, bo trzeba
    utrzymac rezerwę na wieczór, a wieczorem tez byłoby drogo, bo prądu
    brakuje :-)

    Trzeba wziąc sprawy we własne ręce, i jak nie baterie domowa,
    to kupic sobie 5 elektryków i jeździc na zmiany :-)

    Poza tym ... ja tam nie wiem - ale moze taki wiatrak naprawde
    hałasuje? To niech inwestor pod swoimi oknami go buduje :-P

    > Ale ceny praw nie są stałe, tylko rynkowe. Sprawdź sobie ceny w minionych
    > latach.

    I kto jest temu winien? Pewnie Tusk :-P

    > Poza tym to że je mamy nie znaczy z automatu, że musimy je
    > sprzedawać.

    One chyba jakos ograniczone czasowo, to trzeba sprzedać, bo się
    zepsują :-)

    Raczej bym pomyślał, ze w trosce o klimat, to trzeba nam zabrac.
    Tzn wszystkim krajom zmniejszyc.
    No i cena rośnie :-)
    Ale przeciez zamiast narzekac, można było inwestować w OZE,
    i kółko się zamyka :-)

    J.