    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Mon, 5 Jun 2023 10:01:39 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Akumulator piaskowy,kamienny
    From: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Monday, June 5, 2023 at 10:57:12 a.m. UTC-5, ptoki (ptoki) wrote:
    > Jakis czas temu runde po internecie zrobil wysokotemperatirowy akumulator cieplny.
    >
    > Idea jego jest prosta. Solary produkuja energie elektryczna, ta energia uzyta w
    grzalkach nagrzewa do wysokich temperatur jakieś kamienie czy inny piach.
    > Nastepnie energie z tego stosu sie pobiera i nagrzewa dom.
    >
    > Wariantow tego pomyslu jest pare (krotko terminowe - generacja pradu przegrzana
    para, dlugo terminowe - rozladowanie powietrzem czy jakas tam ciekla sola itp.)

    > Zaczalem to liczyc i wyszlo mi jak ponizej.
    >
    > Problemy jakie wymyslilem:
    > -po naladowaniu stos bedzie mial te 800 stopni. Dosyc duzo energii bedzie chcialo
    sie wydostac i w praktyce stala czasowa bedzie na tyle duza ze ten stos po prostu po
    wierzchu bedzie mial te temperature. Trudno to zaizolowac w sensownym wymiarze.
    > -rozladowanie za pomoca powietrza - moze byc trudne w polskich domach gdzie mamy
    glownie ogrzewanie wodne.
    > -Moze gdzies sie machlem w obliczeniach i calosc nie ma zupelnie sensu bo zle cos
    zalozylem/policzylem i zanizylem wyniki np. 10x?

    > Obliczenia:
    > -Zapotrzebowanie na energie rocznie - 4t wegla 20MJ/kg (5,5 kWh/kg)
    > -Temperatura maksymalna akumulatora - 800stopni - wziete z sufitu. Zalozylem ze w
    tej temperaturze wiekszosc materialow uzytych jest nadal stabilna.
    > -material akumulatora - beton i piasek
    > -zrodlo ciepla - grzalka elektryczna podpieta pod fotowoltaike.
    > -sprawnosc pieca weglowego - 50%
    (https://czysteogrzewanie.pl/jak-to-sie-robi/co-za-d
    uzo-to-niezdrowo-dobor-mocy-kotla-weglowego/)

    > W 4tonach wegla mamy
    > 5,5kWh*4000=22000kWh
    > Zakladajac brak strat (dla uproszczenia - dodam je na koncu) i wydajnosc jak tutaj
    (https://kotly.pl/instalacja-fotowoltaiczna-ile-prad
    u-ze-slonca/) wychodzi mi ze trzeba by instalacji na jakies 20-30kW Peak czyli
    120-160m2 - do zrobienia. Cena - jakies 100-150kpln
    (https://fotowoltaikaonline.pl/ceny-paneli-sloneczny
    ch/10kw)

    Tu sie nieco machlem bo nie wzialem pod uwage sprawnosci i w praktyce to bedzie z
    dwukrotnym naddatkiem.

    > Teraz akumulator. Te 22000kWh to 79200000J
    > cieplo wlasciwe piasku to 880J/kg
    > 79200000[J]/880[J/(kg*C)]/700[C]
    > czyli trzeba jakies 10ton piasku

    Tu tez dwa razy za duzo.

    > czyli 6m3 (http://iletowazy.pl/piasek-suchy-kalkulator/)
    > To daje bok kostki szesciennej na poziomie 2m samego akumulatora.
    > (tu zakladam ze sie bardzo nie machlem)
    > Czyli dalo by sie zamontowac pod domem a panele albo nad albo w ogrodku.
    > O ile sie gdzies nie machlem
    >
    > Teraz konstrukcja.
    > W pomieszczeniu 3x3x3m - sciany betonowe plus wymurowane cegla, wylewamy dodatkowa
    kostke 2x2x2m. W kostce umieszzcamy mocowania na grzalki. Skoro trzeba nam 20kW Peak
    to tych grzalek trzeba by z 10-20 umieszczonych relatywnie rownomiernie.
    > Odbior ciepla za pomoca tloczonego powietrza. Wdmuchujemy powietrze z pomieszczenia
    w sam akumulator (jesli grubo kamienny) albo w rury umieszczone nie za gesto (co
    50-70cm), powietrze przed skierowaniem do domu mieszamy z powietrzem z pomiedzy
    zewnetrznego i wewnetrznego plaszcza.

    > I teraznajwiekszy problem jaki widze:
    > W powiedzmy wrzesniu mamy akumulator nagrzany na maksa (zakladamy ze rownomiernie
    sie na te 800stopni rozlozylo wewnatrz).
    > Wiec i jego powierzchnia bedzie miala z grubsza te 800stopni.
    >
    > Ucieczka ciepla bedzie wtedy na poziomie
    > (https://budowlaneabc.gov.pl/charakterystyka-energet
    yczna-budynkow/kalkulatory/calc-wpc/)
    > Beton (lambda 1,7) - przegroda 30cm.
    > 3W/(m2*C) - czyli jakies 57kW
    > Dodanie warstwy welny mineralnej (10cm) obniza te ucieczke z grubsza do 6-7kW,
    >
    > Zakladam ze pare innych rzeczy tu sie bedzie dzialo (sam dom bedzie izolowal,
    ziemia sie bedzie nagrzewac w kolejnych latach, na wiosne moze trzeba bedzie go jakos
    rozladowac jak sie okaze przewymiarowany zeby w lato nie umierac od nadmiaru ciepla).

    > Moze lepiej go umiescic pod garazem?
    > Nie wiem jak jest z trwaloscia grzalek. Musza wytrzymac prawie ciagla prace i
    trudno je bedzie wymienic jak akumulator jest naladowany.

    > Teraz koszta,
    > Sama instalacja solarna to powiedzmy 120kpln
    > Piwnica z akumulatorem to kolejne 30-40kpln.
    >
    > Zakladajac ze nic sie nie uszkodzi to mamy powiedzmy 160kpln na 20 lat.
    > Czyli z grubsza 8kpln na rok.
    >
    > Grzakli nie powinny byc drogie ale nie wiem czy wytrzymaja ciagla prace caly
    rok-dwa-piec...

    > Dodatkowo trzeba wentylatory i jakis sterownik mieszajacy powietrze. To juz beda
    waciki.

    > Varianty:
    > -mozna zamiast piachu dac beton. On ma pi*oko 2x takie cieplo wlasciwe wiec i
    temperature mozna miec nizsza (dajmy na to 600stopni).

    > Mozna calosc luzno oblozyc ceglami poswiecajac nieco przestrzeni zmniejszy sie
    wydajnosc grzania akumulatora przez swoj plaszcz.
    > Jakby puscic wentylacje grawitacyjnie to calosc bedzie dzialac sama.
    >
    > Inny aspekt to po prostu zrobic mega gruby fundament i jego potraktowac jako
    akumulator. Tu tez jest ciekawie bo we wrzesniu/pazdzierniku podlogi beda naprawde
    gorace a woda gruntowa to bedzie wogole kupa zabawy z przewaga kupy. Ale dla
    niektorych moze byc do zrobienia.

    > Alternatywnie zrobic ten akumulator centralnie wewnatrz budynku i polegac w duzej
    mierze na przewodnosci przegrod. Latwo tez bylo by zrobic grawitacyjny obieg. Wada
    taka ze na oknach by sie skraplala woda...

    > I na koniec wspomniane straty.
    > W zaleznosci od tego ile tej energii ucieknie trzeba by albo dodac paneli (tu juz
    sie robi cienko bo az tak duzych dachow zazwyczaj nie ma a ogrodek nie kazdy ma) albo
    dowymiarowac akumulator i spuscic mu temperature do powiedzmy 400 stopni. Ale wtedy
    sie powiekszy nieco jego powierzchnia.
    > Dumalem nieco na temat uzycia jakiejs mieszanki meramzytu i kamieni zeby zmoderowac
    ucieczke ciepla ale nie jestem przekonany ze to dobry pomysl.
    > To pomoze przy rozladowaniu ale zaszkodzi przy ladowaniu. IMHO bez sensu.
    >

    > No nic, tyle moich przemyslen, ciekawym ile dodatkowych wad/problemow znajdziecie.
    >
    > Caly sens tego pomyslu polega na tym ze fotowoltaika nagrzeje ten piach/kamienie,
    grzalki nie beda padac jak muchy a plaszcz akumulatora ne bedzie za bardzo
    przepuszczac ciepla.

    Tak czy siak, z bledami ktore tam wyzej zrobilem wychodzi ze to jest do zrobienia na
    styk. W sensie ze powinno dzialac za znosne pieniadze i za pomoca tego co jest na
    rynku. No i duzo mozna zrobic samemu.