    Subject: Re: Aparat Panasonic GX80 i mocowanie obiektywu
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    From: Uncle Pete <4...@g...com>
    Date: Tue, 31 Dec 2019 10:53:27 +0100

    > Spoczko. A ja za to jak sie umawialismy ;) napisze jak z tym chinskim
    > szklem, bo przyszlo do mnie tuz przed swietami, wiec akurat byla bardzo
    > dobra okazja posiekac okolicznosciowa portretowa robotke, do ktorej owo
    > szklo jest wlasciwie zadeklarowane. No wiec jest tak:

    Dzięki za obszerną recenzję!

    > - optycznie bardzo OK, bez zarzutu, pelnokrwista optyka, a nie
    > adaptacja sloika po dzemie. Przynajmniej okiem zwyklego uzytkownika
    > a nie laboranta, nie uderza nic po oczach - winietowania na 1.7
    > jakos nie widac, chromy nie ma, focus lapie we wlasciwym miejscu.
    > Mala glebia ostrosci, nawet przymykajac mocno, wiec pilnowac trzeba sie
    > bardzo.

    Jestem ciekaw, jaki ma bokeh. Lubię bokeh równo rozmazany, nie tak, jak
    u Heliosa-40 85 mm f/1,5. Olympus ma bokeh pod tym względem taki sobie,
    Panasonic 42,5 mm jest lepszy, ale jeszcze kilka stówek droższy. Masz
    może jakieś zdjęcia, gdzie widać rozmycie tła (najlepiej jakiegoś
    pstrokatego) i możesz je gdzieś wrzucić?

    > - naped AF niestety srednio szybki, co jest na tyle pewnym minusem
    > ze w polaczeniu z mala GO trzeba sie bardziej napracowac aby wlasciwy
    > obiekt uchwycic nalezycie ostro. I ogolnie obiektyw jest dosc glosny, bo
    > np. nawet przy pelnej dziurze podczas wyzwalania migawki z okolic
    > przeslony dobiega donosny odglos jej napedu.

    No to w moim przypadku byłby problem - od czasu do czasu robię zdjęcia w
    zaprzyjaźnionym teatrze podczas spektakli, i cicha praca i prędkość AF
    są dla mnie istotne.

    > - Manualne ostrzenie na tym szkle dziala fajnie, tym bardziej ze korpus
    > bardzo pomaga w tym trybie, wlaczajacy sie podglad punktu ostrzenia i
    > focus peaking pozwalaja na dokladne wyostrzenie. Przycisk jest spory
    > i wygodny wiec latwo przelaczyc miedzy AF i MF.

    Czytałem gdzieś, że potrzeba kilku obrotów pierścienia, aby przejść cały
    zakres odległości. W sumie musi być fajna rzecz dla precyzyjnego ostrzenia.

    Czyli wychodzi, że to dobry obiektyw dla spokojnej pracy, studia czy
    innych pozowanych zdjęć i generalnie zdjęć wszystkiego, co się nie rusza.

    > Zatem mysle ze nawet za te wyjsciowe 73 USD czy i pare dolcow wiecej
    > kupic to szklo warto i nie bedzie to sluzylo do jakiejs mydlanej
    > zabawy rodem z lomografii, tylko sie przyda do zrobienia przyzwoitych
    > zdjec. Jak napisalem, cieszy mnie ze dotarlo przed swietami bo przydalo
    > sie do wykonania okolicznosciowych zaplanowanych fotek i efekty
    > sa bardzo zadowalajace.

    Fajnie, że Ci odpowiada. Dobra wiadomość to także to, że chyba Chińczycy
    naprawdę opanowali tworzenie przyzwoitej optyki (podobno ich mechaniczne
    metalowe stałki są całkiem dobre kosztując śmieszne pieniądze), może
    wkrótce opanują nowoczesne rozwiązania elektroniczno-mechaniczne.