  • 11. Data: 2009-08-24 18:21:11
    Temat: Re: Aproksymacja czy Interpolacja
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    filug pisze:

    > Racja trzy ekstema :) Mój błąd, a raczej przejęzyczenie :)

    > Pewnie tak, ale ocatve niestety nie miałem w ręce więc nie będę zmyślać.

    > Chyba nie skoro ma czujnik i potrzebuje czymś opisać jego odpowiedź.

    No ale nie ma funkcji kalibracyjnej. Wrzuca punkty do solvera i ma funkcję.

    MD

  • 12. Data: 2009-08-24 20:02:38
    Od: "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl>

> [...]
    >
    > W zyciowych przypadkach zawsze stosujemy aproksymacje - dzieki temu bledy
    > pomiarowe sie usredniaja a nie poteguja.
    > No chyba ze sie decydujemy na interpolacje w przedzialach [funkcje
    > sklejane].
    >
    > Do aproksymacji trzeba zalozyc postac funkcji - na podstawie teorii,
    > literatury, intuicji wzrokowej, a moze wynikow dopasowania.
    > Jak juz wspominasz roztwor - to moze byc jakas funkcja wykladnicza czy
    > logarytmiczna - kiepsko aproksymowana wielomianami.

    > Ha, ha, a pare grubych ksiazek z teoria nie łaska najpierw przeczytac ?

    Przecież to rozwiązania tego problemu wystarczy
    znajomość wielomianu Newtona...

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 13. Data: 2009-08-24 20:54:14
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 24 Aug 2009 22:02:38 +0200, Krzysztof Tabaczyński wrote:

    >Przecież to rozwiązania tego problemu wystarczy
    >znajomość wielomianu Newtona...

    Do _dobrego_ rozwiazania trzeba troche wiecej - np szczescia przy
    zapuszczaniu programow bez pojecia co one robia :-)

    J.

  • 14. Data: 2009-08-24 21:40:20
    Od: "Valhalla" <l...@l...lol>

    "filug" <f...@d...kom> wrote in message

    > Ja bym sobie próbował znaleźć jakiś wielomian który opisłaby taki przebieg
    > jaki masz na wykresie (ale skoro na 10 wartościach masz dwa ekstema - to
    > chyba trochę trzeba by się napracować, zeby znaleźć coś sensownego). BTW
    > Matlab miał jakiegoś toolboxa do robienia takich rzeczy.

    No właśnie. Jeśli ktoś jest w temacie to może wie czym zamienic 11 punktów
    pomiarowych na aproksymowaną funkcję ? :-) To by było świetnym rozwiązaniem.
    Mając fynkcję reszta to jedna linia kodu :-)

  • 15. Data: 2009-08-25 10:19:41
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Valhalla schrieb:
    > "filug" <f...@d...kom> wrote in message

    > No w?a?nie. Je?li kto? jest w temacie to mo?e wie czym zamienic 11 punktów
    > pomiarowych na aproksymowan? funkcje ? :-) To by by?o ?wietnym rozwi?zaniem.
    > Maj?c fynkcje reszta to jedna linia kodu :-)

    niestety nie zawsze. Na przykład jest sobie taka funkcja do oceny
    zakłóceń wprowadzanych do sieci przez urządzenia energetyczne (flicker).
    Jest to funkcja opisana w normach, bazująca na subjektywnych odczuciach
    pewnej populacji. Niestety implementacja tej funkcji "z marszu" wymaga
    przynajmniej 128 bitowej dokładności, a najlepiej jeszcze większej, bo
    przy mniej dokładnych obliczeniach idzie się kurwić.
    W twoim przypadku próbowałbym przybliżyć funkcję kawałkami
    wielomianowymi 3 stopnia stosując sklejanie gładkie (spline). Jak masz
    Matlab lub Octave, to możesz spróbować fitting, jak już ktoś tutaj
    poradził, ale jak będziesz miał wzór funkcyjny, to radzę sprawdzić
    czułość na dyskretne współczynniki, bo może się okazać, że zmiana
    wartości któregoś współczynnika o 1LSB zmienia wartość funkcji kilkakrotnie.

    Waldek

  • 16. Data: 2009-08-25 13:22:03
    Od: "Maciek" <f...@i...pl>

    Użytkownik "Mario" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    filug pisze:

    > BTW Matlab miał jakiegoś toolboxa do robienia takich rzeczy.

    > Pewnie octave ma też

    Oj tam... W Excelu jest coś, co się nazywa linia trendu (wielomianowa).
    Radzi sobie calkiem niezle.

    Maciek

  • 17. Data: 2009-08-25 14:05:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Valhalla" <l...@l...lol> napisał w wiadomości
    > Jedyne co mam to tabelka U(x) dla 10-ciu wartości x i
> [...]

    A podaj moze te wszystkie wartosci.

    J.

  • 18. Data: 2009-08-26 07:40:24
    Od: "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl>

> [...]
    > pomiarowych na aproksymowaną funkcję ? :-) To by było świetnym
    > rozwiązaniem. Mając fynkcję reszta to jedna linia kodu :-)

    Właśnie Ci napisałem co zrobić!
    Użyć wielomianu interpolacyjnego Newtona.
    Dla 11 punktów wyjdzie funkcja 10 stopnia.
    To można liczyć nawet ręcznie.

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 19. Data: 2009-08-26 08:05:24
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Krzysztof Tabaczynski schrieb:
    > U?ytkownik "Valhalla" <l...@l...lol> napisa? w wiadomo?ci

    > W?a?nie Ci napisa?em co zrobiae!
    > U?yae wielomianu interpolacyjnego Newtona.
    > Dla 11 punktów wyjdzie funkcja 10 stopnia.
    > To mo?na liczyae nawet recznie.

    a robiłeś to często na komputerze? Ręcznie się da, ale komputerowo nie
    za bardzo. Wielomiany stopni wyższych niż 5-6 są dość upierdliwe. Musisz
    liczyć w double precision, a jeszcze wyżej w double double albo jeszcze
    gorzej. Funkcje spline są lepsze i dokładniejsze.

    Waldek

  • 20. Data: 2009-08-26 11:13:55
    Od: "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:7fk8flF2ldds8U1@mid.uni-berlin.de...

> [...]
    > liczyć w double precision, a jeszcze wyżej w double double albo jeszcze
    > gorzej. Funkcje spline są lepsze i dokładniejsze.

    Kilkadziesiąt razy zamieniałem wielopozycyjną tabelkę
    na funkcję za pomocą pakietu Borlanda (chyba "Solver"?).
    Jeszcze w latach 80-tych, na AT.
    Oczywiście raz najpierw zrobiłem to ręcznie... :-)

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.