  • Data: 2021-11-14 18:50:44
    Temat: Re: BCD i UEFI
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 14 lis 2021 o 00:03, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

> [...]

    UEFI to ekwiwalent BIOSu.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Unified_Extensible_Fir
    mware_Interface

    > Co chyba oczywiste.
    > a) GPT do współpracy wymaga UEFI
    > b) mam Toshibę z GPT łażącą na Acerze

    > a->.__mam na Acerze UEFI
    > b->'

    > c) mam też dyski z MBR łażącą na Acerze

    > Mając UEFI startuję z MBR, więc UEFI współracuje z MBR...

    Aby było jasne -- w tych rozważaniach chodzi tylko o współpracę
    podczas normalnego/zwyczajnego/standardowego startu. Podczas pracy
    systemu dyski GPT są widoczne także przez komputery pozbawione
    UEFI, o ile system obsługuje GPT -- problem ewentualnego
    niewspółpracowania można znaleźć jedynie podczas startu systemu.
    Legacy skieruje start z BIOS/UEFI na dysk z MBR; MBR przekaże
    (standardowo -- można to pozmieniać) do BootSectora aktywnej
    partycji; BS skieruje dalej...

    Jeśli będziesz miał Legacy i taką kolejność bootowania:
    - GPT0
    - MBR0
    - GPT1
    - MBR1
    start rozpocznie się z MBR0, o ile będzie możliwy; jeśli taki
    start nie będzie możliwy, może nastąpić próba startu z MBR1,
    ale obydwa dyski z GPT będą pominięte przy sprawdzaniu
    możliwości bootowania...

    Po wystartowaniu czy Legacy czy nieLegacy ;) -- i GPT są
    dostępne, i MBR, o ile system potrafi czytać i GPT, i MBR.

    Pomiędzy MBR i GPT główną różnicą jest tablica partycji, gdzie zapisane
    są położenia podstawowych partycji. GPT ma miejsce na więcej wpisów i ma
    swoja kopię. MBR ma miejsce tylko na 4 partycje i nie ma swej kopii.
    (nie ma kopii normalnie, bo każdy może taką kopię stworzyć -- co
    użyteczne nie jest, gdyż w razie czego ;) łatwo odtworzyć cały
    MBR, w tym i tablicę partycji)

    https://pl.wikipedia.org/wiki/GUID_Partition_Table
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Master_Boot_Record

    Komputer bez UEFI widzi dyski GPT, ale normalnie nie bootuje z nich.
    F-S nie ma UEFI, ale dysk GPT podpięty via USB obsługuje bezproblemowo...

    Specjalnie na tę okoliczność sprawdzam -- podpiąłem Acerową Toshibę
    z GPT pod Fujitsu-Siemensa, który nie ma UEFI. Partycje Toshiby są
    użyteczne i pobieżne sprawdzenie nie daje odpowiedzi typu -- GPT
    czy MBR.

    Ale z GPT normalnie ten komputer nie zbootuje.
    Normalnie, czyli jak bóg/M$ przykazał, bo można to
    i owo ;) skorygować tak, by bootował pomimo braku UEFI...
    (UEFI to tylko oprogramowanie -- nic nadzwyczajnego)

    > Jak wygląda współpraca UEFI z EasyBCD?
    > Jeśli przestawisz w UEFI co trzeba na
    > Legacy -- uzyskasz współpracę, której domagasz się...

    Ale Legacy skieruje start z UEFI tylko na dysk MBR, gdzie
    (jak pojmuję) nie masz W10.

    --