  • 71. Data: 2023-04-30 18:58:02
    Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    > To nie to samo. Z 50% do 100% będzie "pół cykla", czyli akumulator
    > naładujesz 14tys razy (pół cykli, co daje 7tys pełnych), a od 0% do 100%
    > 3,5tys razy (pełnych cykli).

    Ale jak? Wyżej podajesz że 50-100 to 14tys cykli(połowa) czyli cały cykl
    0-100 to 7tys ładowań to skąd Ci się wzięło 3,5tys cykli?
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 72. Data: 2023-04-30 19:10:07
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    [...]
    > Jak chcesz aby Ci aku (Litowy) żył 15-20 lat to go musisz trzymać w
    > widełkach podanych przez producenta, to jest zazwyczaj bardzo wąski
    > zakres, 20-40% pojemności.

    Może nie litowy ale tak teraz robię u siebie z aku żelowym do GSM.

    Podobny do tego:
    https://www.olx.pl/d/oferta/bateria-akumulator-zelow
    y-12v-158ah-CID99-IDT5tjC.html
    Napięcie na aku nie spada mi poniżej 12,3V w nocy/rozładowanie. W dzień
    mam przewymiarowane PV co daje ładowanie już od godz 6:00 nawet przy
    bylejakim słońcu. Sterownik MPPT (2szt bo dwa rożne panele). Widać teraz
    zupełnie inną pracę aku 150Ah, który nie pobiera więcej jak 3A przez
    godzinę, potem spada. Jak miałem kwasowce samochodowe, to codziennie
    wpierdalały ponad 10A i nocą spadały do 12,2V i się nawet "bulgotały"
    czasem.
    Dopiero jak je wyjebałem to zobaczyłem różnicę. Przeogromna :)

    Ponieważ ten aku jest zimny przy tym prądzie, powinien wystarczyć na
    dłużej niż 2lata (ma już 10 lat i jest zajebisty). Zobaczymy jak to
    będzie dalej. System jest prosty, bo codziennie jest ładowanie. Jeśli mi
    zdechnie to będę testował litowego, mam nadzieję że za 2-3 lata, będą na
    tyle tanie że mógłbym przeznaczyć to na testy/działkę.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 73. Data: 2023-05-01 22:28:36
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2023-04-28 o 06:54, Shrek pisze:

    > A przy dużym? Gdzieś ta energia się musi wydzielić albo dalej w aku jest.

    Wielu zapomina że pojemność akumulatora zależy od prądu rozładowania,
    dlatego pojemności się podaje przy małych prądach np 1/20 C bo większe
    wychodzą :)
    Przy dużych prądach spadek pojemności może wynosić nawet połowę.
    Reszta energii wydziela się na rezystancji wewnętrznej i zamienia w ciepło.

    --
    Janusz

  • 74. Data: 2023-05-02 00:02:07
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 01.05.2023 o 22:28, Janusz pisze:

    > Przy dużych prądach spadek pojemności może wynosić nawet połowę.
    > Reszta energii wydziela się na rezystancji wewnętrznej i zamienia w ciepło.

    Chyba niebardzo - to są pojedyncze miliomy.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 75. Data: 2023-05-02 13:29:37
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2023-05-02 o 00:02, Shrek pisze:

    > Chyba niebardzo - to są pojedyncze miliomy.

    No nie, jednak jest to istotny problem, ta energia nie znika tajemniczo,
    musi się z nią coś stać, skoro nie idzie w napęd to idzie w ciepło,
    innego wyjścia nie ma.
    Są charakterystyki rozładowania ws prąd (dla ołowiowych dla litowych
    jeszcze nie ma ogólnie dostepnych) gdzie widać dokładnie różnicę
    pojemności ws prąd rozładowania i nie jest to jak JF sugeruje krystalizacja.

    --
    Janusz

  • 76. Data: 2023-05-02 14:20:26
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 02.05.2023 o 13:29, Janusz pisze:

    > No nie, jednak jest to istotny problem, ta energia nie znika tajemniczo,
    > musi się z nią coś stać, skoro nie idzie w napęd to idzie w ciepło,
    > innego wyjścia nie ma.

    No właśnie o to się pytam. No ale rezystancja wewnętrzna to powiedzmy
    pesymistycznie 100 milioma. Prąd przy normalnej jeździe - nie wiem 100A.

    10000*0,1=1kW. To chyba nie to, tym bardziej że dane raczej
    "pesymistyczne" przyjąłem.

    BTW - do tego mitycznego 20kWh na stówkę to się przyjmuje kWh na
    gniazdku czy na silniku?

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 77. Data: 2023-05-02 15:11:13
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-05-02, Janusz <j...@o...pl> wrote:

    > No nie, jednak jest to istotny problem, ta energia nie znika tajemniczo,
    > musi się z nią coś stać, skoro nie idzie w napęd to idzie w ciepło,
    > innego wyjścia nie ma.

    Może pójść w przemiany chemiczne lub fizyczne.

    > Są charakterystyki rozładowania ws prąd (dla ołowiowych dla litowych
    > jeszcze nie ma ogólnie dostepnych) gdzie widać dokładnie różnicę

    https://www.powerstream.com/p/INR18650-25R-datasheet
    .pdf

    Wcale nie ma aż takich drastycznych różnić w pojemności pomięcy 0.2C a
    5C, przynajmniej dla nowych aku.

    A danych jest kupa, tylko są to publikacje akademickie, np.:
    Heather M. Barkholtz et al 2017 J. Electrochem. Soc. 164 A2697
    https://iopscience.iop.org/article/10.1149/2.1701712
    jes/pdf

    > pojemności ws prąd rozładowania i nie jest to jak JF sugeruje krystalizacja.

    Tam się dzieją dość skomplikowane rzeczy. Jak komuś bardzo zależy to ww.
    art. podaje ogólne objaśnienia dla różnych typów "chemicznych". Te
    używane najczęściej w bardziej wspólczesnych pojazdach to NCA i NMC.

    --
    Marcin

  • 78. Data: 2023-05-02 16:29:40
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    .pdf

    > Wcale nie ma aż takich drastycznych różnić w pojemności pomięcy 0.2C a
    No właśnie, nowych, nikt nie podaje co się dzieje z nimi po powiedzmy
    100, 200 czy 500 cyklach, tam to może zupełnie inaczej wyglądać. I
    zapewne coś się dzieje nieodwracalnego bo spadek zasięgu 50% dla 80%
    spadku pojemności jest mierzalny a nie przypadkowy.

    > A danych jest kupa, tylko są to publikacje akademickie, np.:
    > Heather M. Barkholtz et al 2017 J. Electrochem. Soc. 164 A2697
    > https://iopscience.iop.org/article/10.1149/2.1701712
    jes/pdf
    Teraz, kiedyś szukałem i nie mogłem znaleźć, ale fakt ostatnio mnie to
    nie interesowało bo ogólnie uważam te baterie jako zbyt niebezpieczne
    aby coś na nich robić (magazyn energii) czy trzymać elektryka w garażu domu.

    --
    Janusz

  • 79. Data: 2023-05-02 16:39:48
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2023-05-02 o 14:20, Shrek pisze:

> [...]
    > pesymistycznie 100 milioma. Prąd przy normalnej jeździe - nie wiem 100A.
    >
    > 10000*0,1=1kW. To chyba nie to, tym bardziej że dane raczej

    No to popatrz do pdf-a Marcina, masz energię w aku dla 1 celi, dla 0,2C
    wynosi ona 9,36Wh a dla 10A 8,71Wh co daje spadek 8% dla nowych ogniw, a
    ile maja takie co już przeszły X cykli?

    > BTW - do tego mitycznego 20kWh na stówkę to się przyjmuje kWh na
    > gniazdku czy na silniku?

    Nie wiem.
    --
    Janusz

  • 80. Data: 2023-05-02 16:42:41
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 02.05.2023 o 16:39, Janusz pisze:

    > No to popatrz do pdf-a Marcina, masz energię w aku dla 1 celi, dla 0,2C
    > wynosi ona 9,36Wh a dla 10A 8,71Wh co daje spadek 8% dla nowych ogniw, a
    > ile maja takie co już przeszły X cykli?

    No ale ktoś tu donosił o spadku pojemności do 80% a zasięgu do 50%.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!