    From: heby <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Bezprzewodowy przycisk do automatyzacji
    Date: Fri, 24 Mar 2023 07:25:03 +0100

    On 24/03/2023 00:17, io wrote:
    > No, każda robota coś kosztuje, ale ... ludzie wolą kompaktowe samochody
    > zamiast osobno: do pracy, na zakupy i na wczasy. Tak i ja wolę
    > kompaktowe urządzenia. Do tej bramki musiałbym mieć osobny zasilacz a
    > wystarczy prosty gotowy moduł http://niusy.pl/@pl.aliexpress.com/anr
    > (przykład użycia http://niusy.pl/@youtube.com/ans ).

    To urządzenie nie dekoduje protokołów i brakuje w nim warstwy
    komunikacji z czymkolwiek dalej.

    Bramka RF z jednej strony ma radio, a z drugiej Wifi wpięte w system
    automatyki, czymkolwiek on jest, a w środku sporo algorytmiki.

    Innymi słowy zniknąłeś wszystko, co istotne w bramce rf i wyszło Ci, że
    to to samo.

    > Robią generalnie to samo póki
    > ograniczamy się do tego o czym tutaj mówimy.

    Nie, to radyjko za 8zł nie robi nic co można porównać do działania
    bramki rf. W szczególności musisz poświecić co najmniej kilka, jak nie
    kilkadziesiąt godzin na napisanie firmware, które będzie nieelastyczne,
    gówniane i pełne bugów.

    > No ale nie wiesz czy ktoś tego po prostu nie sprzedaje.

    Przed chwilą odrzuciłeś gotowiec i chcesz zrobić bramkę rf sam, a teraz
    odrzucasz robienie samemu i chcesz gotowiec. Zaczynam podejrzewać, że
    jesteś jedną z osób, której trudno dogodzić, bo oczekiwania nie maja
    części wspólnej.

    > I o tyle właśnie jest lepsza, że nie każdy w okolicy może sobie nagrać
    > sygnał i w najprostszym przypadku nadać powtórzony.

    1) Nie masz kanału zwrotnego.
    2) Jak podepniesz odbirnik? Narzekałeś, że bramka rf wymaga zasilania.
    Odbiornik IR wymaga zasilania w *każdym* pomieszczeniu i jeszcze
    komunikacji z innymi elementami.

    > Notabene mam takie kino domowe S..s..g, które głupieje i rozważałem czy
    > ktoś z zewnątrz czasem nie trafia pilotem, ale raczej jednak problem
    > jest z sensorami dotykowymi.

    Tak, opcje schizofrenicznego bycia hackowanym najlepiej zostawić jako
    ostatnie wyjaśnienie. Z tego powodu nie przejmuje się, że ktoś będzie mi
    złośliwie otwierał futkę wysyłając kod otwarcia furtki taki sam jak z
    czujnika. Mogę z tym zagrożeniem życ, a nawet spać. Takie zabawy szybko
    się nudzą.

    > By Ci go fizycznie shackowali czy o co chodzi?

    Aby uniknąc wspomniany przez Ciebie scenariusz, kiedy inteligentny
    złodziej przyczaja się przez tydzień pod domem, aby znaleźc tą jedną
    ramkę, dzięki której może mi złośliwie włączyć świato w garderobie albo
    rozbroić alarm. No i dlatego, że chciałbym je mieć bezawarynje. Ale to w
    drugiej kolejności, ten hacker z pilotem, w krzakach to podstawowy powód.

    > A potem się znalazł jakiś dzieciak
    > terroryzujący tramwaje bo okazało się, że frajerzy oszacowali ryzyko na
    > minimalne.

    Radio stop też jest interesującym problemem. No i co z tego?

    Ten człowiek może ci wrzucić łom przez okno, to o wiele łatwiejsze.

    Bez znaczenia, istnieje setka innych powodów, dróg, metod aby zrobić
    komuś krzywdę. Dzieciak z enkoderem 433 to jakiś szum statystyczny w
    porównaniu do pijanego melena.

    > Tak tak, tramwaje, pociągi ... wszystko podatne. Jakaś data nie wyszła i
    > cała Polska stanęła. Tylko się trochę zainteresować.

    Ależ ja doskonale wiem jak działają takie systemy. Ich podstawowym celem
    jest przemieszczenie awaryjności (nieuchronnej) w kierunku "na pewno
    zadziała i może czasami za często" zamiast "przypuszczalnie zadziała,
    ale nie zawsze". To szacowanie ryzyka, czy wolisz jechać pociągiem,
    który zatrzyma byle gówniarz z baofengiem, czy pociągiem, który może się
    nie zatrzymać, bo glitch w 1 bicie komunikatu spowodował złą sumę
    kontrolną po deszyfracji.

    > W domku mam za sąsiadów rodzinę i przycisk na bramce na granicy zasięgu.
    > Ale w bloku mieszka setka ludzi. Ktoś w końcu zechce uczynić użytek z
    > mojej nonszalancji.

    Ojej.

    Przypomina mi to wciskanie wszystkich przycisków w domofonie o 3 rano.

    I nikt z tym nic nie robi, zamiast rozdać wszystkim potencjalnym gościom
    YuibiKey i certyfikaty ssh. Skandal.

    ome-light-przelacznik-12793987915?fromVariant=127939
    89784
    > 75zł z Chin. Żart jakiś?

    Nie. Bezpieczeństwo przed ruskimi hackerami w krzakach i nastolatkami
    jest w cenie.

    > mam np taki moduł T-ZigBee czyli ESP+ZigBee, jeszcze nie miałem czasu go
    > spróbować, ale też nie mam czym, drugim modułem tylko mogę. To już by
    > jakiś sens miało.

    Jeśli Twój czas jest nic nie wart, to może mieć sens.
    Jeśli robisz to hobbystycznie to może mieć sens.
    W przeciwnym wypadku nie.