    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Chyba dlatego ON jest obecnie droższy od benzyny
    Date: Wed, 11 Jan 2023 13:05:42 +0100

    On Tue, 10 Jan 2023 20:02:17 +0100, T. wrote:
    > "Z drugiej strony Polska liczy na paliwa z Niemiec. Nasz kraj ma bowiem
    > mniejsze możliwości rafinacji.

    Dziwne troche.
    A przeciez Orlen ma jeszcze Możejki.

    > Dlatego nawet przed wojną zza granicy
    > sprowadzaliśmy blisko 30 proc. diesla, a kierunek rosyjski stanowił z
    > tego ponad jedną trzecią dostaw.

    To moglo byc, bo ... taniej.
    Tylko kto sprowadzał?
    Orlen przeciez nie, Lotos nie, jakis Amic czy hurtownicy?
    I tego sie az 30% zrobilo?

    > Kluczowy jest tutaj olej napędowy, który stanowi ok. 80 proc. paliw
    > zużywanych w Polsce. Nasze rafinerie, mimo wzrostu produkcji, nie
    > zaspokoją popytu wewnętrznego, który stale rośnie. Przez trzy kwartały
    > ubiegłego roku Polska produkowała 10,7 mln ton oleju napędowego. Drogą
    > morską realnie jesteśmy w stanie sprowadzić ok. 4,3 mln ton oleju
    > napędowego, mimo że teoretyczne możliwości portów to w sumie maksymalnie
    > 8,8 mln. W tym samym okresie z Niemiec sprowadziliśmy 1,26 mln ton, to o
    > połowę więcej niż rok wcześniej. I to waśnie na tę współpracę liczy
> [...]

    A tymczasem ... rafineria w Schwedt nie ma surowca.
    Orlen ma jej wpompowac troche ropy z portu w rurociag Przyjazn.

    > Podaż zmalała, a popyt pozostał bez zmian, albo nawet większy...

    To troche mało.

    Popyt pozostal, a paliwa nie zabraklo na stacjach.
    Czyli podaz jest.

    Albo podwyzka cen dala jednak istotne oszczednosci (u mnie raczej
    nie),
    albo sprowadzamy teraz z innego, drozszego kierunku,
    albo Orlen jednak zwiekszyl przerób i teraz ma nadmiar benzyny do
    uplynnienia, wiec cena w dół.

    Przy czym mam wrazenie, ze EU w ogole dosc sporo diesli osobowych
    jezdzi, wiecej niz w USA czy w Rosji, wiec i proporcje paliw inne.
    A moze w zachodniej EU odchodzenie od diesli zaczelo sie pare lat
    temu, i teraz w miare pasujemy do siebie popytowo ?

    Jeszcze dalej - czy skład ropy nie jest różny?
    Może rosyjska zawiera wiecej % ON, a my teraz na arabskiej.

    Tylko ze w rafineriach jest cracking - to powinno zmieniac proporcje
    ..

    > Reszta artykułu tutaj:
    > https://www.money.pl/gielda/ropa-za-paliwa-porozumie
    nie-polski-z-niemcami-sola-w-oku-putina-685410463364
    5984a.html?utm_medium=push&utm_source=pushpushgo&utm
    _campaign=Money-push&utm_content=63bdb261ea5635fd7a7
    298e0

    > T.

    J.