    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: Ciekawe numery 2023
    <u0he0l$l2e$1@mercurialis.man.poznan.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <u1migj$3k59k$1@dont-email.me>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <m...@i...localdomain> <u1pou1$7789$1@dont-email.me>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <m...@i...localdomain>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <m...@i...localdomain>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    Date: Sun, 23 Apr 2023 23:29:35 +0200

    Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> writes:

    > Tym "sprytnym programem" jest na przykład edytor vi, mcedit albo pico
    > (a więc również program pocztowy pine).

    Pewnie tak. Tzn. raczej vim, bo oryginalny vi w ogóle nie wiedział
    o znakach sterujących, ani np. nie rozumiał kursorów, klawiszy BS, DEL
    itp. Do poruszania się po tekście (i np. kasowania znaków i linii)
    służyły "zwykłe" klawisze (np. "hjkl" i "x", "dd") w trybie komend
    (czy jak go nazwać).

    > Jednak trzydzieści lat temu była to rzecz powszechna.

    No ba. Nie żeby to się zmieniło, zwłaszcza w przypadku pecetów, gdzie
    jest wiele różnych emulatorów terminali, i wiele z nich można dodatkowo
    różnie ustawiać.

    > Ten mail akurat napisany w USA.

    Ale konsola też była w USA? Inną sprawą było to, że lagi to nie była
    tylko nasza specjalność.

    Alternatywnie musiało to podejrzanie wyglądać, bo normalnie jednak, jak
    wciskamy BS, to znak jest kasowany (pojawia się spacja). Tu po prostu
    kursor przesuwał się w lewo, ale znaku (znaków) nie kasował.

    Dlatego pomyślałem o lagu, bo wtedy można to wpisać "w ciemno" i nowe
    znaki (wpisane przez usera) przykryją stare, jak w końcu wszystko
    dojdzie.

    Oczywiście mógłby to być jakiś specjalny terminal, dla którego ^H
    kasowało także znak - nie pamiętam, bym się z takim spotkał, ale to
    niewiele znaczy.

    > ANSI to już w ogóle hi-tech. Któryś z formatów używanych do wyświatlania
    > unkiksowych podręczników systemowych (man) używa ciągów znaków takich jak
    > A^HAN^HNS^HSI^HI, czyli napis "ANSI", w którym każda litera pojawia się
    > dwa razy, drugi raz po znaku <BS>. Na drukarce daje to efekt "bold", bo
    > każdy znak drukowany jest dwa razy w tym samym miejscu. Ale zostało to
    > zaimplementowane również programach wyświetlających many na monitorze --
    > przy takiej sekwencji litery są jaśniejsze (albo siemniejsze).

    A tak, catman. Obecnie raczej się tego nie używa, ale 30+ lat temu
    zapuszczenie nroffa na źródłowym manualu zajmowało dużo czasu i stąd
    catman - kolejne obejrzenie tej samej strony mana korzystało już
    z poprzednio przetworzonego pliku. Miało to jednak wady, z których
    najgorszą było to, że tekst był zawsze wyświetlany (albo, co gorsza,
    drukowany) w 80 kolumnach.

    Niektóre pakiety przychodziły od razu z catmanowym manualem (zamiast
    nroffowego) - raczej kiepskie rozwiązanie.
    --
    Krzysztof Hałasa