  • Data: 2020-10-12 19:18:57
    Temat: Re: Cierpienia młodego wynalazcy w realiach PRL
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    dyskusyjnych:6ec34476-35c8-4478-b419-70f02ac44ed0o@g
    ooglegroups.com...
    W dniu poniedziałek, 12 października 2020 21:58:23 UTC+9 użytkownik
    J.F. napisał:

    >Docenta Dzwonnika. Na filmie jest jeden.

    A widze. Dziwne tylko, ze starszy asystent z jakim tam szefem komorki
    wlasnej uczelni rozmawia przez redaktora ...

    Ale pan docent jakos tak mowi, jakby to zewnetrzne czynniki zawiodly.
    A chwile potem jest o zwolnieniu ... ale to juz inni docenci czy
    profesorowie ...

    >Przy ich całym pogmatwaniu kulturowym, socjalnym, religijnym,
    >narodowościowym, politycznym, demograficznym itd to w sumie ten
    >powiew wolności wiele nie zmienił, a jak przeanalizujesz powolny
    >proces deprawacji dynastii Nehru/Gandhich to może nawet wcale na
    >dobre im ta wolność nie wyszła, przynajmniej do wczesnych
    >dziewięćdziesiątych lat, bo dzisiaj to już inna rzeczywistość.

    >Stanowczo Brytole dali Indiom więcej dobrego niż złego, każdy nawet
    >szowinistyczny Hindus to przyzna.
    >Ale mimo wszystko miało to wiele cech wspólnych z PRLem.

    Tak mi sie wydaje, ze oni wtedy zblizyli sie z ZSRR i moze nawet jakis
    socjalizm probowali ...

    >Trochę interesuję się losami Korei pod okupacją Japonii (1910-1945),
    >też podobne klimaty chociaż znacznie niższy stopień rozwoju tamtej
    >Korei utrudnia porównywanie.

    No wlasnie - czy sam fakt podpadniecia pod okupacje, nie swiadczy, ze
    i wczesniej nie najlepiej sie dzialo ?

    Potem mamy okres japonskiej okupacji, gdzie wiadomo - kolonia, ale
    przyszedl rok 45 i co - nie pozbyli sie japonskich wladz ?

    Ale jak czytam historie seulskiego uniwersytetu
    https://en.wikipedia.org/wiki/Seoul_National_Univers
    ity
    -jakies tam podwaliny zalozyl cesarz Korei,
    -uniwersytet zalozyli tez Japonczycy w 1924 - kolonia/zabór ?
    -w 1946 Amerykanie im to zreorganizowali.

    I na ile sie orientuje, to Korea nadal pozostawala bardzo zacofanym
    kraikiem.
    I pewnie niewiele by sie zmienilo, gdyby nie najazd Polnocy,
    amerykanska obrona ... a potem amerykanska pomoc ekonomiczna ?

    I tu jest IMO ciekawy okres ktoremu warto sie przyjrzec - co oni dalej
    dobrego zrobili, ze tak dobrze im wyszlo.

    A moze nie ma co zazdroscic
    https://en.wikipedia.org/wiki/Chun_Doo-hwan

    Historia juz niemal najnowsza.

    J.