    Subject: Re: Co zamiast Raspberry Pi?
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>
    Date: Wed, 1 Jul 2020 11:49:42 +0200

    W dniu 01.07.2020 o 09:02, Marek pisze:

    > A konkretnie w czym był problem?
    Teraz już szczegółów nie pamiętam, ale chodziło mi o instalacje driverow
    i drivery wymagały nowego kernela, bo się kompilacja sypała (jestem zbyt
    zielony, zeby na wlasna reke majstrowac w kernelu). Do tego
    potrzebowałem nowej wersji mumudvb i tam też był problem, ale już nie
    pamiętam jaki. Chyba wymagał jakiś nowszych bibliotek, albo kernela.

    Co do kernela, to z tego co później wyczytałem, to w przypadku sprzetu
    na ktorym bazuje bananaPi, budowanie nowego kernela wyglada trochę
    inaczej. Z tego co czytałem, to buduje sie jeden kernel i do tego sie
    laduje cos w rodzaju konfiguracji dla danego sprzetu. Niestety, ale nie
    moglem wtedy znalezc lopatologicznego opisu jak to zrobic i dalem sobie
    spokoj. Po wymianie sprzetu juz sobie odpuscilem, choc jakbym znalazl
    jakis prosty tutorial omawiajacy co z czym sie je i dlaczego, to pewnie
    bym sprobował zrobic i moze bym uzyl banana do czegos innego.
    Niestety, ale moja wiedza na temat ARMow jest raczej niewielka.

    > Ja właśnie robiłem odwrotnie. Na współczesny kernel isntakowalem
    > najstarszy userland jaki udało mi się znaleźć. Przyspieszenie działania
    > podstawowych narzędzi było zauważalne.
    > Niestety nie da za bardzo się cofną np. do lat 2000-2002, bo gotowe
    > obrazy userlandow z instalek np. Debiana pod daną subarchitekturę ARM
    > pojawiają się dość późno....

    Co dokladnie rozumiesz pod pojeciem userland?
    A czemu Ci zalezy na tak starych wersjach?

    Ostatnio czytalem, ze stare kernele podobno sa szybsze, ale czy to jest
    az tak duza roznica, to nie wiem.

    Jak Ci zalezy na wydajnosci, to sprobuj moze Gentoo. Mozesz sobie
    skompilowac pod swoj sprzet i powinno dzialac o wiele lepiej. Ja kiedys
    uzywalem jak jeszcze nie mialem stalego dostepu do neta i sie poddalem,
    bo jak sie nie aktualizowalo softu codziennie, to pozniej aktualizacja
    najczesciej sie wywalala i trzeba bylo szukac rozwiazania gdzie jest
    problem.

    Jak wymienialem jakis czas temu sieciowke w laptopie, to musialem
    zainstalowac najnowszy kernel jaki byl, bo w najnowszym kernelu byly
    drivery do tej sieciowki wifi. Ostatnio znowu tez musialem odswiezyc
    kernela, bo naprawili bug ktory praktycznie uniemozliwial prace na
    baterii po powrocie z uspienia, zreszta, na zasilaniu z gniazdka tez byl
    to bardzo wkurzajacy problem ktory powodowalby spory wzrost rachunkow za
    prad.
    Jak sam widzisz, ja jade praktycznie na najnowszysch kernelach.