    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: Czy tradycyjna telefonia stacjonarna już nie istnieje?
    Date: Mon, 18 Dec 2023 17:38:18 +0100
    <e...@g...com>
    <ul6ke2$v0k$2$michalj@news.chmurka.net>
    <ul7k6s$fpj$1$nadir@news.chmurka.net>
    <fsbwtsr2azax$.11ujxgevup47p.dlg@40tude.net>
    <ul9rct$bo2$1$nadir@news.chmurka.net>
    <lqb26k55jr28$.1rw8j4a2paoaa.dlg@40tude.net>
    <ula3t9$si1$2$nadir@news.chmurka.net>
    <1umpqrphoisih$.p3kahj3hazin.dlg@40tude.net>
    <uld5v7$mdn$2$nadir@news.chmurka.net>
    <1cy1jte0iwca5.9kuqhxlqjz4p$.dlg@40tude.net>
    <ulg4se$qi3$1$nadir@news.chmurka.net>

    On Fri, 15 Dec 2023 01:06:19 +0100, nadir wrote:

    > Tak, telefon wymaga centrali, takiej bądź innej.

    > Mogło być ONU lub nie, ONU to taki przedłużacz usług.

    > Ale druty wymagają jakiejś wtyczki lub łączówki, a to ma jakąś swoją
    > wielkość.

    Ma, ale niekonieczne tak dużą :-)

    Hm, co by telefoniarzom pasowało - łączówka Krone, czy jakies gniazdko
    do kabelka z Krone na drugim koncu, w innej szafie/panelu ?

    > Tu masz najbardziej popularną łączówkę KRONE, wymiar to około 12x2x3cm.
    > https://www.kamsys.pl/inne-akcesoria/5324-zlacze-kro
    ne-lsa-zl-10-5902887015397.html
    > Są i ciut mniejsze, nie chce mi się liczyć ile tego wejdzie.

    Trzy sie na szerokosc zmieszcza i dwie na wysokosc.
    razem 60 linii.
    Przy czym w zasadzie to jest dwa razy za duze, bo nie potrzebujemy
    "drugiej strony" - wystarczy, ze pojedynczy rząd będzie wystawał z
    urządzenia.

    > Jeden koniec, ten Twój się nie zmienił, bo domu/mieszkania nie
    > przeniosłeś, ale druga strona może być już zasilana w sygnał z innej
    > lokalizacji niż 10-20lat temu.
    > Prace na sieci są cały czas, dokłada się i likwiduje kable, zmienia ich
    > przebieg. Zamienia miedź na światło.

    No ale wydaje się, ze zmiany sprzętowe najlatwiej wprowadzic w tym
    budynku, co w nim kiedys centrala stała, czy koncentrator.

    Ale wizję lokalną opisałem obok ... chyba, ze to nie telefony?
    Telewizja kablowa?

    > Nie wiem? Prąd,

    prąd ten sam, albo i mniejszy.

    > podatki,

    Podatki istotnie mogą być problemem.

    > woda,

    Są ludzie, to i woda potrzebna. Ludzi mniej, to i wody mniej.

    > ogrzewanie,

    No coz, jak urządzenia lepsze, to moze juz nie ogrzewają
    wystarczająco. Ale ludzi tam raczej mało przewidujemy ... 15C może
    być?
    A czasy takie, ze o chłodzenie bym się martwił, ale to alternatyw też
    dotyczy :-)

    > śmieci,

    Nie wiem jakie przepisy odnosnie firm, ale jak śmieci mało, to i
    opłata powinna być mała.

    > to są koszta stałe, z
    > których warto zejść gdy budynek stoi pusty w 90%.

    Wynając połowe jak najbardziej.
    Sprzedawać? Hm ...

    > Generalnie czy zamiast starej, mechanicznej centrali stawiano nową czy
    > jakiś koncentrator, to decydowały o tym koszty, co było bardziej
    > ekonomicznie uzasadnione to stawiano.

    Był nacisk na wymianę.

    > Z tym, że jak stara centrala mała 10tys. pojemności, to nową budowano
    > większą lub z możliwością rozbudowy na przyszłość.

    Ale chodzi mi o to, czy były juz takie elektroniczne kolosy, co
    to "jedna centrala i kilka koncentratorow wyniesionych po 10 tys
    linii", czy raczej te 10 tys kwalifikowało sie juz na "osobną
    centrale".

    > Jak była sygnalizacja SS7, to faktycznie chwila moment.

    Sygnalizacje kiedys musieli zmienic, centrale we Wrocławiu nowe,
    w Kłodzku ... tez kiedys nowe przyszły.
    A moze to tylko koncentrator do wrocławskiej centrali był?

    > Teoretycznie można, tylko każde "migniecie" sieci powoduje reset
    > urządzenia, a tego nie chcemy, więc montuje się akumulatory.

    > No trzeba, urządzenia są na prąd.

    A w szafie pełnej łączówek prądu nie było ...

    > Nie łączówka jest elementem pasywnym sieci, na niej są rozszyte pary
    > kabla. Natomiast po tych kablach można puścić zasianie, żeby zasilić
    > jakieś zdalne urządzenie.

    Przy większej mocy mogą być za duze opory ...

    > W wioskach też nie "szły" z próżni, tylko z jakiegoś innego kabla, który
    > zaczynał swój bieg w jakimś obiekcie, w którym było jakieś urządzenie
    > aktywne, na przykład centrala lub koncentrator.

    No ale we wioskach był potencjał na rozbudowę.
    W duzych miastach juz niekoniecznie ...

    > W latach 70/80 to koncentrator na 60 linii to mógł być wypas, ale w

    I pewnie był, ale w sam raz na małą wieś czy małe osiedle ...

    > latach 90' to już były takie na kilkaset numerów i takie stawiano.
    > Weź też pod uwagę, że elektronika poszła do przodu, to co w latach 80'
    > można było obsłużyć koncentratorem na 60 numerów, w latach 90' można
    > było załatwić kilkoma PCM-ami, wszystko na tych samych kablach, a PCM
    > jednak tańszy.

    Moze i tak, ale wtedy taka PCM to jakby koncentrator ... no i w sumie
    aż się prosi drugi koniec wbudować w centralę :-)

    > Pewnie tak. W końcu operator żyje z dostarczania usług, więc kalkuluje
    > tak, żeby mu się opłacało przy minimalnym nakładzie obsłużyć jak
    > najwięcej abonentów. Raz dostawi szafę, raz położy nowy kabel, innym
    > razem wykorzysta stary.

    Ale tu jeszcze trzeba wliczyc sprzedaż budynku, lub wynajem ...

    > Po co?

    A zmierzyłbym odległość do drugiego konca kabla ...

    > Dokładne mapy w starostwach są, ale trzeba za nie zapłacić, więc nikt
    > ich nie będzie upubliczniał.

    Jak widać wiele map jest udostępnionych, ale kablowe ... albo nie,
    albo nie potrafię znaleźć.

    J.