    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Sun, 28 Nov 2021 14:59:27 -0800 (PST)
    Subject: Re: Dokumenty z wskanowanymi podpisami
    From: a a <m...@g...com>

    On Sunday, 28 November 2021 at 23:17:22 UTC+1, Robert Tomasik wrote:
    > Ostatnio spotkałem z taką praktyką, że podmioty wystawiające dokumenty
    > potwierdzające własności fizykochemiczne istotnych dla bezpieczeństwa
    > elementów, zamiast wystawić dokument, podpisać go i następnie
    > ewentualnie zeskanowany tak dokument wysłać w formie elektrofonicznej
    > (norma dopuszcza przesyłanie tych dokumentów, o ile wystawca zachowuje
    > na wszelki wypadek oryginał) praktykują taki proceder, że w
    > elektronicznie sporządzonym dokumencie (powiedzmy tabelka w Excel
    > wskanowują pieczęć i podpis osoby uprawnionej i taką hybrydę wysyłają w
    > pdf. Oryginału nikt nie ma.

> [...]
    W dokumentach najważniejsze jest zabezpieczenie autentyczności i autorstwa

    W dokumentach elektronicznych umieszcza się w tym celu znak wodny, który trudno
    usunąc w fotoshopie

    podpis i pieczątka niczego nie gwarantują, ani nie autoryzują, gdyż mogą być wklejane
    w fotoshopie

    Błędem wielkim jest podpisywania odbioru przesyłki kurierowi na ekranie terminala,
    gdyż kurier pozyskuje oryginalny podpis jako plik graficzny, a nie znak graficzny i
    może go użyc do podpisania innych dokumentów elektronicznych

    Przed laty wyprodukowano papier zabezpieczony przed kserowaniem dokumentów
    drukowanych
    Po skserowaniu na kopii, oprócz tekstu pierwotnego, pojawia się rozmyty znak wodny

    "Copy" czylio kopia, a nie oryginał.

    Ale najwazniejsze, w przypadku dokumentów elektronicznych, jest używanie do
    weryfikacji podpisu cyfrowego , tego samego, którym się podpisuje pliki

    PDF jest ogólnie mało bezpiecznym standardem dokumentów elektronic znych
    Nawet gdy zapisana jest opcja : brak edycji
    to i tak inne aplikacje pozwalają dowolnie edytować pliki pdf z formy graficznej.

    W Hameryce zlikwidowano pieczątki od czasu, gdy każdy mógł zamówić wykonanie dowolnej
    pieczątki za 5$ w 5 minut

    Używa się kopert z rdif i papieru z rfid, rozpoznawanych automatycznie przez czytnik
    poczty.

    Poniewaz w internecie nigdy nie wiadomo, czy dokument autentyczny czy fake, czy
    nadawca autentyczny czy fake, to dlatego setki ostrzeżeń, aby byc ostrożnym