    From: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <t4e4b5$uvc$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <626d601a$0$468$65785112@news.neostrada.pl>
    <wh7cs494inkn$.1j7z5ro9augan$.dlg@40tude.net>
    <626d6d58$0$498$65785112@news.neostrada.pl>
    <52wfst4cby8i.151sc4bk30f0j$.dlg@40tude.net>
    Subject: Re: EdW - R.I.P?
    Date: Sun, 1 May 2022 12:01:24 +0200

    Collie <p...@b...pl> napisał(a):
    > Noż, kurwa, dla internetowych ćwierćinteligentów wykształconych na
    > Googlach, pewuenowskie słowniki gówno znaczą - liczy się tylko wyrzucony
    > przez wyszukiwarkę na drugim miejscu po Wiki pozycjonowany jak wszystko
    > wynik, po zapodaniu hasła "exceptio probat regulam".

    Pitolisz jak potłuczony. Swoje posty pisałem na podstawie strony PWN:
    https://sjp.pwn.pl/poradnia/haslo/Wyjatek-potwierdza
    -regule;549.html

> [...]
    > takich internetowych wykształciuchów, iż "ktoś kiedyś źle przetłumaczył
    > exceptio probat regulam". No bo, panie, na www Imperium Romanum -
    > błagającym o datki, gdyż nikt tego nie czyta - ichni Gall Anonim
    > powiada, że wicie-rozumicie - "w języku polskim powinno się używać
    > tłumaczenia ,,wyjątek sprawdza regułę", gdyż czasownik probare oznacza
    > poza ,,dowodzić" także ,,sprawdzać". Dzięki temu sformułowanie ma większy
    > sens". Noż, kurwa, że powtórzę, to ma świadczyć, że Ty ogarniasz o co
    > biega? To to z tej stronki? Idź i nie grzesz więcej, bo zawołam

    Nie mam pojęcia po co to wszystko napisałeś. Odstaw Internet. Kłóć się
    PWN-em jeśli uważasz, że probat inacze się tłumaczy.

    > Mirosława Bańkę, który Ci powie:
    > "W słowach ,,wyjątek potwierdza regułę" nie ma nic dziwnego ani
    > wewnętrznie sprzecznego, jeśli przez regułę rozumieć tendencję,
    > prawidłowość statystyczną, a nie prawo logiki. Bardzo często wyjątek
    > pomaga spostrzec regułę. Na przykład dopiero gdy ktoś zbuduje zdanie
    > niegramatyczne, uświadamiamy sobie, że istnieje gramatyka, czyli zbiór
    > reguł budowy zdań (reguł dopuszczających wyjątki)".

    Znam tę wypowiedź, też jest na tamtej stronie. Jak widzisz, nie wynika z
    niej, że wyjątek potwierdza regułę. Bańko pisze o spostrzeganiu, dodatkowym
    zrozumieniu. A w 99% przypadków ludzie nie używają tego przysłowia tak jak
    napisał Bańko, lecz całkiem bezsensownie.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/