  • Data: 2022-06-16 18:14:16
    Temat: Re: Ekran blaszany
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Nigdy nie byłem użytkownikiem puszek, więc się nie wypowiem. Niemniej,
    > komentarze pod tym klipem zdają się potwierdzać Jarkową relację:
    >
    > https://youtu.be/JsMqZ9uX4Sc

    Dzięki za przypomnienie. Chyba tylko raz to oglądałem, w kinie, przeszło
    czterdzieści lat temu. W pamięci utkwiła mi bardziej zmaltretowana puszka.
    *Wydawało* mi się, że tak zgnieść, to i ja bym potrafił. Ale pewnie nie.

    Puszki do piwa mocno ewoluowały na przestrzeni dziejów. W filmowej scenie
    warto zwrócić uwagę na sposób otwierania. Dzisiaj podnosimy zawleczkę,
    słychać pssst, pojawa się szeroka dziurka-wypijka. Ale kiewdyś zawleczka
    wyrywała dzirę w wieczku i pozostawała w ręku wraz z trójkątnym kawałkiem
    blachy. To widać na filmie, choć może nie każdy zauważa. Te oderwane blaszki
    były bardzo uciążliwym śmieciem, szczgólnie na plażach, dlatego wiele energii
    włożono w przeprojektowanie puszki tak, by po otwarciu nie przestawała być
    obiektem jednospójnym.

    Równolegle odbywał się postęp w plastycznej obróbce stali, blacha stawła
    się coraz cieńsza. Do Polski lat dziewiędziesiątych szerokim strumieniem
    trafiały stalowe puszki cienkie, już jednospójne. Nieliczne "heinekeny"
    z czasów gierkowskich były inne. W lokalnej popkulturze zdobyły sobie
    miejsce może nie tak znaczące, jak puszka "Campbell's Tomato Soup",
    ale jednak. Po odcięciu wieczka otwieraczem do konserw często robiły
    za biurkowy kubek do przechowywania ołówków i długopisów. Całkiem trawły
    i mocny.

    Jarek

    --
    Tamtejszy blacharz kosztem swem