    From: heby <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Elektrotechnika prądów słabych (1918 r.)
    Date: Wed, 8 Jul 2020 10:56:09 +0200

    On 08/07/2020 10:30, J.F. wrote:
    > A nie mylisz przypadkiem z okresem "gwiezdnych wojen" ?

    To ten sam okres.

    > Bo czy tej zimnej wojny to nie zaczal raczej ZSRR coraz wiekszymi
    > zbrojeniami, na ktore Zachod odpowiadal swoimi zbrojeniami ...
    > niekoniecznie masowymi, czasem bardziej zaawansowanymi technicznie.

    Technika kosztuje. Prowadzeeei wojny kosztuje. Gonienie postępu
    kosztuje. Gospodarka komunistyczna nie wydala.

    > No dobra - to Truman zaczal ze swoja bomba atomową :-)

    Wyścig zbrojeni istnieje od czasu początków cywilizacji. Ale jako broń
    sama w sobie pokazał przydatnośc w czasie zimnej wojny. Można było
    wykończyć przeciwnika samym szturchaniem i robienie głupich min przez okno.

    > A przeciez jeszcze przed wojna oceniano, ze ZSRR ma 10 do 20 tys czolgow.
    > Na szczescie wiele z nich bardzo przestarzalych i niesprawnych.

    Onie nie mieli żadnych środków do prowadzenia wojny po wojnie. Tym
    bardziej że zachód gonił na złamanie karku, technologicznie.

    Jeden, znaczący postęp technologiczny, może zinwalidować dowolną ilośc
    czołgów. To nie musi być bomba. Wystarczy że ktoś wymyśla rakietę
    sterowaną i może razić czołgi bez strat własnych.

    > Bo sie obywatelom w d* poprzewracalo, jakby nie mogli gazety uzywac :-)
    > Przy czym akurat ... w czym problem, zeby centralne sterowanie zrobilo
    > tyle fabryk papieru, ile trzeba ?

    No właśnie. Zadajesz logiczne pytanie. Też się nad tym zastanawiałem.
    Nie mam pojęcia. Po prostu komunizm i centralne sterowanie nie jest
    wstanie ogarniać problemu papieru toaletowego. *Nawet* tego problemu.

    Dlatego własnie dzielnie wprowadzają go w kilku miejscach na świecie.

    > No ... jak widac w praktyce - jakis problem jest.

    No jest. Nikt nie rozumie jaki. Ale jest.

    > Ktorzy komunisci - polscy ?

    Tak.

    > No coz, nie wiem czy oni tak nacisskali, czy tylko pozwolili, a jesli
    > pozwolili, to dlatego ze mieli nadzieje, czy po prostu "towarzysze
    > radzieccy robia, to i my mozemy".

    Nie, byli zainteresowanie używaniem komputerów do centralnego liczenia
    planów gospodarczych.

    > A moze im powiedziano, ze im sie to przyda w lepszym centralnym sterowaniu.
    > A moze - ze jest niezbedne do nowoczesnego uzbrojenia ...

    Problemem wtedy był jednak papier toaletowy a nie głowice bojowe.