    From: heby <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Elektrotechnika prądów słabych (1918 r.)
    Date: Thu, 9 Jul 2020 13:15:50 +0200
    <re1k86$cjr$1$PiotrGalka@news.chmurka.net> <re1m0l$hm9$1@dont-email.me>
    <s...@f...lasek.waw.pl> <re1v4n$bdm$1@dont-email.me>
    <s...@f...lasek.waw.pl> <re287l$8cu$1@dont-email.me>
    <re2k67$p57$1@dont-email.me> <re2nrn$gmn$1@dont-email.me>
    <20200708095439.6281820d@mateusz> <re3v6j$jcs$1@dont-email.me>
    <5f05843a$0$17361$65785112@news.neostrada.pl>
    <re41nd$1dg$1@dont-email.me> <5f05b807$0$519$65785112@news.neostrada.pl>
    <re4fnr$n2o$1@dont-email.me> <5f05eccd$0$543$65785112@news.neostrada.pl>
    <re4teu$lue$1@dont-email.me> <5f0601c6$0$536$65785112@news.neostrada.pl>
    <re53ln$1j4$1@dont-email.me>
    <5f062ae5$0$17359$65785112@news.neostrada.pl>
    <re5cnr$ut7$1@dont-email.me>
    <1f0i6ptjesizw$.ql0v8467ofy1$.dlg@40tude.net>
    <re6g4s$934$1@dont-email.me> <5f06d3cf$0$525$65785112@news.neostrada.pl>
    <re6nfg$ja0$1@dont-email.me> <5f06f8f1$0$503$65785112@news.neostrada.pl>

    On 09/07/2020 13:01, J.F. wrote:
    > Wegla to jakos dziwnie ... pradu brak, czasem ciepla w kaloryferach ...

    Centralne planowanie. Hałdy były w okolicy, z węglem (choć może
    kiespkiej jakości np z miałem) a kryzysy energetyczne jeden za drugim.
    Wątpie aby to nawet centrala pojmowała. Ot, artefakt komunizmu (ale nie
    moment, podobno go w PL nie było).

    > A w USA
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Gilbert_U-238_Atomic_E
    nergy_Laboratory

    Dzisiaj też by nie przeszło. Swoją drogą kiedys w szkołach były
    wyposarzone pracownie fizyczne, m.in. w źrodła radioaktywne. Ja się
    załapałem na to że było, ale nie załapałem się na to że mi pokazano.
    Mniej wiecej w latach 80 wygaszano koncept fizyki doświadczalnej w
    szkole, w latach 90 pracownie lądowały w utylizacji.

    > Dzis w Polsce to nie wiem czy nie przestepstwo by bylo - z uwagi na te
    > kawalki rudy uranowej i inne.
    > A w USA ... moze tez juz przestepstwo :-)
    > A takie widowiskowe zabawki mozna robic
    > https://www.youtube.com/watch?v=XGNvAEtYZkw

    Było na festiwalu nauki w Katowicach. Ekipa ze Świerka, bodaj, miała
    taki zestaw. Ale tłumów nie było. Fajniejsze było VR :/

    https://drive.google.com/file/d/1tQTZPcwjX52XaQ9HSh4
    Vn6TR-olLjG8b/view?usp=sharing