  • 101. Data: 2022-04-22 00:28:09
    Temat: Re: Fotowoltaika jaka obecnie cena za 10 kWp
    Od: Collie <p...@b...pl>

    W czwartek, 21.04.2022 o 19:03, Janusz napisał:

    > PV się zaczyna opłacać jak się je
    > wykorzysta do ogrzewania domu PC zamiast gazu

    Tylko tak. PV bez PC zastępującej CO gazowe, sensu nie ma
    w warunkach domowych. I tak teraz mam - plus dwa panele
    solarne do CWU - gazu używając tylko do celów kulinarnych.
    Na razie, bo żona zaczyna przebąkiwać o kuchni indukcyjnej.
    Kocioł Immergas wyłączony, jestem zadowolony.

    --
    Collie

  • 102. Data: 2022-04-22 09:01:51
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .04.2022 o 23:21 Rutkowski, Jacek <j...@w...pl> pisze:

    > Z jakiej mocy PV masz taką produkcję?

    15kW

  • 103. Data: 2022-04-22 09:22:32
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    > u mnie produkcja w zimie była taka:
    > 2021-10 - 681 kWh
    > 2021-11 - 206 kWh
    > 2021-12 - 61 kWh
    > 2022-01 - 210 kWh
    > 2022-02 - 490 kWh
    > 2022-03 - 1365 kWh
    > 2022-04 - 909 kWh (do 21.04)
    >
    > suma: 3922 kWh

    Tak policzyłem po 65gr za kW to daje miesięcznie:

    3922 x 0,65 = 2549,3 : 7 = 394/mies bez opłaty przesyłowej.

    Z 15kW, odliczając 200zł/mies na typowe "Kowalskie" mieszkanie, zostaje
    194zł/mies. Kiepsko widzę tutaj jakąś pompę ciepła :/ 200zł/mies to
    potrafią wpierdolić 2 czajniki do wody + bojler.

    Licząc jednak, że latem "dopali" to i tak umowa chyba ogranicza do 10kW
    oddawanie energii a i zwrot zimą to nie 100%. Przy idealnych warunkach
    pogodowych może być na styk ale jeśli pogoda nie dopisze, co miało
    miejsce w Wlkp w zeszłym roku, to są bęcki i trzeba dopłacić.

    To by się zgadzało (bo się zgadza) gdzie jak pisałem, znajomi prosili
    mnie o montaż dodatkowych liczników, bo dostali srogie dopłaty a
    myśleli, że wyjdą w okolicach zera. Ich instalacje to różnie: 5kW - 10kW
    max.
    W miejscach gdzie kiedyś opalali węglem, wystarczały średnio 3T węgla,
    co po poprzednich, ubiegłorocznych cenach dawało 3kzł. Obecnie 6kzł.

    Podsumowując to, że węgiel podrożał 100% a gaz jakoś podobnie to
    ogrzewanie prądem zaczyna być powoli opłacalne ale tylko dlatego, że
    manipulacja cenami paliw kwitnie.
    --
    LordBluzg??(R)
    <<<?i? ć?d?? i Putina>>>

  • 104. Data: 2022-04-22 09:35:28
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-04-21 o 19:50, J.F pisze:

    > w styczniu to juz kazdego dnia dzien dłuższy, ale trzeba przyznac, ze
    > niewiele :-)
    Dlatego tak ładnie mnie zaskoczył, bo liczyłem na znacznie mniej.

    > Z licznika to jeszcze dochodzi sprawa, czy tak samo w domu siedziałes,
    > i jak grzejesz ...
    Grzeję na razie gazem, a siedzę tak samo bo pracuję generalnie w domu.

    --
    Janusz

  • 105. Data: 2022-04-22 09:53:05
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .04.2022 o 09:22 LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl> pisze:

> [...]
    >
    > Licząc jednak, że latem "dopali" to i tak umowa chyba ogranicza do 10kW
    > oddawanie energii a i zwrot zimą to nie 100%.
    Nic mnie nie ogranicza, mam zgłoszone 21kW w PV (dwie instalacje - 15 i
    6kW) i odbieram 70% przekazanej produkcji.
    Limit na prosumenta to chyba 45kW. Jeszcze mam zapas :-)

    > Przy idealnych warunkach pogodowych może być na styk ale jeśli pogoda
    > nie dopisze, co miało miejsce w Wlkp w zeszłym roku, to są bęcki i
    > trzeba dopłacić.
    Trzeba tak planować instalację aby wystarczyło.
    Instalację robiłem na raty - pod koniec lipca zgłosiłem pierwszy string
    (6,5kW). W połowie sierpnia kolejny - razem 15kW. Jak już miałem te 15kW
    to przy słonecznym dniu w drugiej połowie sierpnia miałem 90-110kWh
    produkcji dziennie. Liczę że w maju, czerwcu i lipcu zrobię "górkę" na
    cały sezon. Zobaczymy czy się nie przeliczę.

> [...]
    > mnie o montaż dodatkowych liczników, bo dostali srogie dopłaty a
    > myśleli, że wyjdą w okolicach zera. Ich instalacje to różnie: 5kW - 10kW
    No cóż, jak ktoś nie ogarnia excela to później jest płacz.

    TG

  • 106. Data: 2022-04-22 10:10:00
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-04-21 o 21:52, M M pisze:
> [...]
    póki co tego nie potwierdzają (twierdzą, że prawa nabyte przed 31 marca zostaną
    zachowane na 15 lat).
    istniejącym PPE zgłoszonym jako prosument do 31 marca, samo przyłącze od dawna ma moc
    27 kW i pozostaje bez zmian.

    > Artykuł z 15 kwietnia, cytat poniżej:
    >
    > https://www.muratorplus.pl/biznes/wiesci-z-rynku/net
    -billing-nowy-system-rozliczania-fotowoltaiki-dla-pr
    osumenta-aa-NaaN-b547-EmKw.html

    > Czy rozbudowa instalacji PV po 1 kwietnia oznacza utratę systemu opustów?
    >
    > Ministerstwo Klimatu i Środowiska informuje, że w przypadku rozbudowy istniejącej,
    czyli założonej przed 1 kwietnia 2022 roku instalacji fotowoltaicznej, obowiązującym
    dla prosumenta systemem rozliczeń jest system opustów. Prosument musi jedynie
    poinformować operatora sieci o zmianie mocy zainstalowanej mikroinstalacji w terminie
    14 dni od dnia dokonanej zmiany. Niedopełnienie tego obowiązku wiąże się z karą w
    wysokości 1000 zł.
    Jak zgłaszałem swoją w grudniu to Tauron traktował każdą zmianę jako
    nową instalację, więc dobrze że wyszła ta interpretacja.

    --
    Janusz

  • 107. Data: 2022-04-22 10:15:43
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    >>> 2021-11 - 206 kWh
    >>> 2021-12 - 61 kWh
    >>> 2022-01 - 210 kWh
    >>> 2022-02 - 490 kWh
    >>> 2022-03 - 1365 kWh

    > 15
    Czyli podobnie w proporcjach do mojej 9kW
    2022-01- 192kWh,
    2022-02 - 381 kWh
    2022-03 - 934kWh
    --
    Janusz

  • 108. Data: 2022-04-22 10:19:52
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-04-21 o 15:34, LordBluzg(R) pisze:

    > W Bielsku. B może i tak miałeś, ja piszę o Wlkp.

    Ale co, słońce u was nie świeci?

    --
    Janusz

  • 109. Data: 2022-04-22 10:35:27
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 22.04.2022 o 10:19, Janusz pisze:

    > Ale co, słońce u was nie świeci?

    Zapytaj tych co mieszkają w Krakowie :D Wieczny smog :D

    W Wlkp po prostu chmury były tak nisko zimą, że można było jeść tylko
    naleśniki. Mam porobione prtsc z tego okresu (dane) u różnych panelarzy
    i nie jest to opcja jednostki. Zwyczajnie, było bardzo kiepsko. Lato
    2021 też nie dopieszczało a zimne noce (5C) to odkręcanie ogrzewania.
    Może ten rok będzie lepszy...

    Teraz wystarczy, żeby przyszła lepsza zima z opadami śniegu i od
    listopada do marca możesz mieć pokrywę z zerową produkcją.

    --
    LordBluzg??(R)
    <<<?i? ć?d?? i Putina>>>

  • 110. Data: 2022-04-22 11:02:18
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-04-22 o 10:35, LordBluzg(R) pisze:

    > Zapytaj tych co mieszkają w Krakowie :D Wieczny smog :D
    No cóż, więcej węgla palcie :(
    U mnie jest też smog ale to na pv się aż tak nie wpływa.

> [...]
    > i nie jest to opcja jednostki. Zwyczajnie, było bardzo kiepsko. Lato
    > 2021 też nie dopieszczało a zimne noce (5C) to odkręcanie ogrzewania.
    u mnie góry zasłaniają w zimie, więc każdy ma coś :)

    > Teraz wystarczy, żeby przyszła lepsza zima z opadami śniegu i od
    > listopada do marca możesz mieć pokrywę z zerową produkcją.
    Ale z paneli śnieg bardzo szybko spływa, na dodatek się same ogrzewają
    więc to przyśpiesza.
    Najgorsze są solary rurowe, tam śnieg faktycznie trzyma się długo a
    widzę je u sąsiada więc mam porównanie.

    --
    Janusz