  • Data: 2020-11-10 19:40:18
    Temat: Re: Funkcja TRIM dla dysków SSD, a win XP
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid> szukaj wiadomości tego autora

    Wcale nie przypadkiem, dnia Tue, 10 Nov 2020 18:40:00 +0100
    doszła do mnie wiadomość <5faad070$0$521$65785112@news.neostrada.pl>
    od Krystek <s...@k...art.pl> :

    >Wszystkich dysków SSD się to tyczy? A co z nowymi, które mają Auto-TRIM
    >i Auto-Garbage? Np. taki? -
    ><https://www.samsung.com/pl/memory-storage/sata-ssd
    /860-evo-sata-3-2-5-inch-ssd-250gb-mz-76e250b-eu/>

    >Na fali modernizacji obecnego sprzętu zastanawiam się też nad SSD-kiem
    >do netbooka z Win XP.

    Pierwsze słyszę o czymś takim, to pewnie bełkocik marketingowy.
    Jak system nie obsługuje TRIM(garbagecollector musi być w firmware dysku, bo bez
    niego
    dyski byś wymieniał co dwa tygodnie), to nic tego nie zrekompensuje.
    Z tego co wiem, były próby pisania firmware do SSD(chyba Crucial), który to firmware
    potrafił rozpoznawać system plików jaki jest na dysku, MFT oraz granice partycji, w
    takim
    przypadku możnaby zaryzykować analizę(w samym firmware) wolnych klastrów i wykonać na
    tej
    podstawie TRIM, ale to raczej zbyt wielkie ryzyko utraty danych.

    >I pewnie dobrze by było zrobić zapas wielkości 20% dostępnej do zapisu
    >powierzchni? Jako, że dyski po przekroczeniu 80% pojemności potrafią
    >mocno zwolnić.

    Zostawić 30% wolnego poza partycjami(a nawet więcej) i po krzyku, lub postawić małego
    Linuksa czy W10 i robić TRIM manualnie(konsolowy Linux powinien być malutki), można
    też
    coś małego na pendrajwa wrzucić.
    Na jednym komputerze z Revodrive mam 30% wolnego - RevoDrive nie obsługuje TRIM.

    Tak na marginesie, kilka dni temu mój MX500 1TB ni z tego ni z owego zniknął sobie z
    systemu i managera urządzeń, padły otwarte aplikacje, już byłem pewien, że dane
    poszły
    się opalać, ale na szczęście nie...

    Dysk wpięty mam po Esata-p, ponowne wpięci e fizyczne dysku - działa kilkanaście
    sekund i
    znika(sprawdzane na kilku komputerach), ale co któreś wpięcie działa dość długo, 1-3
    minuty, co mi wystarczyło na sukcesywne zgrywanie danych, jak dysk znikał, to go
    wypinałem i ponownie wpinałem po czym przenosiłem porcje danych(było tego do
    przenoszenia
    coś koło 180 GB).
    Co najdziwniejsze, im mniej zostawało danych do przeniesienia(nie kopiowałem a
    przenosiłem) tym dłużej dysk pracował do kraszu, w końcu, jak zostało tych danych
    jakieś
    30 GB to dysk przestał znikać i pracował poprawnie(było kilka błędów w plikach, ale
    naprawił chkdsk z W10). Smart czysty, zero reallokacji, zapisów mniej jak 4TB, nie
    rozumiem tego znikania, błąd firmware? Błąd systemu operacyjnego? Prawie cały dzień z
    tym
    walczyłem, ale odzyskałem(chyba) wszystko.
    Na wszelki wypadek poszło secure erase, a dysk chwilowo działa bez błędów.
    Inna sprawa, że ja ten dysk potrafiłem wypiąć na żywca jeśli system nie potrafił go
    odmontować, przed "awarią" usunąłem z niego jakieś 300GB plików i zrobiłem retrim z
    W10
    po czym wypiąłem go bez odmontowania.
    Obstawiam błąd firmware, ale nie mam na to dowodów(to znikanie z managera urządzeń
    może o
    tym świadczyć), jak to jeszcze raz wystąpi, to chyba nie obejdzie się bez zgłoszenia
    ewentualnego błędu do producenta.