  • 21. Data: 2011-04-28 15:56:29
    Temat: Re: Gdzie można dostać kabel zamienny do myszy PS2?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Wójtowicz napisał:

    > Nie w tym rzecz. Mysz i klawiatura gada z komputerem na pinach 1 i 5.
    > W rozgałęźniku piny 2 i 6 wtyku muszą też być podłączone do 1 i 5
    > w jednym z gniazdek.

    Wiem, mam takie komputery z rozgałęziawką. Najśmieszniejsze, że do
    gniazdka można podłączyć bezpośrednio mysz albo klawiaturę -- działają
    bez problemu. Ale jak się chce oba urządzenia na raz, to muszą być
    włączone w określony sposób -- nie mogą być zamienione miejscami.

    > A co do rozpoznawania myszy i klawiatury, to jest raczej problem
    > softwarowy (firmwarowy?) niż sprzętowy.

    Dlatego to tym bardziej zadziwia. Co by szkodziło, żeby wszędzie był
    mądrzejszy soft?

    --
    Jarek

  • 22. Data: 2011-04-28 19:33:29
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@S...COM>

> [...]
    > bez problemu. Ale jak się chce oba urządzenia na raz, to muszą być
    > włączone w określony sposób -- nie mogą być zamienione miejscami.

    Ja sprawdziłem u siebie. Płyta główna Asus z wyższej półki, z zeszłego
    roku. Po zamianie myszy i klawiatury PS/2 oczywiście BIOS nie reaguje.
    Na komunikat "Press any key to continue", ruszenie myszą załatwiło
    sprawę, ale potem PC-Speaker zaczął pierdzieć w takt ruchów myszy.

    Jak mi się udało załadować Windowsa, to oczywiście też mysz i klawiatura
    nie działały, ale kiedy zamieniłem wtyczki w trakcie pracy komputera,
    klawiatura ożyła, mysz nie. Zatem kontroler PS/2 uparcie oczekuje
    klawiatury na złączu fioletowym i jak pójdzie tam sygnał myszy, to on
    zgłasza błędy przez PC-Speaker.

    > Dlatego to tym bardziej zadziwia. Co by szkodziło, żeby wszędzie był
    > mądrzejszy soft?

    Wydaje mi się, że Windows fizycznie portów PS/2 nie widzi. On widzi na
    magistrali systemowej "standardową mysz i klawiaturę" obsługiwaną przez
    BIOS i jeśli BIOS nie rozumie zamiany wtyczek, to tym bardziej Windows
    tego nie obsłuży.

    W laptopach pewnie montują droższe scalaki do obsługi PS/2, które same
    wykrywają zamianę i prezentują klawiaturę i mysz prawidłowo, albo sam
    BIOS jest zaprogramowany do wykrywania zamiany.

    Gdyby Windows fizycznie widział porty PS/2, to pewnie by problemu nie
    było, bo Windows wiele rzeczy wykrywał metodą port-sensingu, np. myszki
    COM. Znane były problemy, że po podłączeniu urządzenia do portu COM,
    przypadkowa sekwencja bajtów powodowała, że Windows interpretował to
    jako myszkę, przez co aplikacja traciła dostęp do urządzenia COM, za to
    kursor skakał sobie po ekranie i "klikał". Dlatego sterowniki do
    urządzeń COM starały się wyłączyć port-sensing na wybranym porcie COM.

  • 23. Data: 2011-04-28 20:08:20
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

> [...]
    > klawiatura ożyła, mysz nie. Zatem kontroler PS/2 uparcie oczekuje
    > klawiatury na złączu fioletowym i jak pójdzie tam sygnał myszy, to on

    Ja coś takiego po raz pierwszy widziałem pod koniec ubiegłego wieku.
    Płyty z Pentium 150MHz (mniej więcej), raczej tańsze niż droższe.
    Złącza wtedy jeszcze nie były kolorowe, oba czarne. Jak się zamieniło
    wtyczki *przed uruchomieniem* komputera, to wszystko działało poprawnie.

> [...]
    > magistrali systemowej "standardową mysz i klawiaturę" obsługiwaną przez
    > BIOS i jeśli BIOS nie rozumie zamiany wtyczek, to tym bardziej Windows

    To zdecydowanie zadanie dla BIOSU. Przecież BIOS sam potrzebuje
    klawiatury (do setupu), a czasem i myszą nie pogardzi.

    > W laptopach pewnie montują droższe scalaki do obsługi PS/2, które same
    > wykrywają zamianę i prezentują klawiaturę i mysz prawidłowo, albo sam
    > BIOS jest zaprogramowany do wykrywania zamiany.

    Przede wszystkim w laptopach montują tylko jedno gniazdo PS/2. I mimo że
    można podłączyć do niego dwa urządzenia, to jednak soft jest zbyt głupi
    by rozeznać które gdzie nadaje (vide mój wcześniejszy opis powyżej).
    Kilkanaście lat temu jakoś potrafiono sobie z tym poradzić. Regres mamy.

    > Gdyby Windows fizycznie widział porty PS/2, to pewnie by problemu nie
    > było, bo Windows wiele rzeczy wykrywał metodą port-sensingu, np. myszki
    > COM.

    Ale też jakoś nadzwyczajnie bystry ten system nie jest. Widziałem ostatnio
    płytę (kilkuletnia, z wyższej półki) w której Windows za cholerę nie
    potrafi zauważyć myszy USB. Klawiaturę USB widzi, inne systemy mysz widzą,
    a ten skurczybyk się uparł i już. Guglanie potwierdza, że nie jest to
    usterka płyty, tylko ten typ tak ma. Radzą przejściówkę USB-PS/2. I wtedy
    działa.

> [...]
    > kursor skakał sobie po ekranie i "klikał". Dlatego sterowniki do
    > urządzeń COM starały się wyłączyć port-sensing na wybranym porcie COM.

    Naprawdę? To on nie robi tego tylko w czasie startu, ale również podczas
    pracy? A to gupek jeden. Nadgorliwiec.

    --
    Jarek

  • 24. Data: 2011-04-28 23:52:34
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@S...COM>

    > To zdecydowanie zadanie dla BIOSU. Przecież BIOS sam potrzebuje
    > klawiatury (do setupu), a czasem i myszą nie pogardzi.

    Tak, ale np. klawiaturę USB Windows widzi bezpośrednio. Owszem, można w
    BIOS-ie włączyć emulację i wtedy Windows będzie widział klawiaturę PS/2,
    ale ta opcja jest przeznaczona tylko leciwych systemów. System który
    obsługuje USB, obsługuje klawiaturę USB bez pomocy BIOS-u. Z PS/2 też
    mogło by tak być, ale nie jest.

    > Naprawdę? To on nie robi tego tylko w czasie startu, ale również podczas
    > pracy? A to gupek jeden. Nadgorliwiec.

    Np. tutaj ktoś narzeka:

    http://social.msdn.microsoft.com/Forums/en/winforms/
    thread/e8c03513-bdbd-433b-abac-36d3e98d08c3

    ale spotkałem się z tym problemem kilkanaście lat temu, jeszcze chyba na
    '98.

  • 25. Data: 2011-04-29 00:12:28
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Wójtowicz napisał (bo mu system obsługuje klawiaturę):

    > Tak, ale np. klawiaturę USB Windows widzi bezpośrednio.

    No chyba żeby akurat nie widział.

    > Owszem, można w BIOS-ie włączyć emulację i wtedy Windows będzie widział
    > klawiaturę PS/2, ale ta opcja jest przeznaczona tylko leciwych systemów.

    Ja tam nie wiem czy miał włączoną emulację czy nie, ale podejrzewam, że
    były sprawdone wszystkie możliwości. Przy jakiejś okazji mogę sprawdzić
    co to za płyta (jakiś ABIT chyba).

    > System który obsługuje USB, obsługuje klawiaturę USB bez pomocy BIOS-u.

    Klawiaturę, to i owszem. Mogło by tak być z myszą, ale nie jest.

    > Z PS/2 też mogło by tak być, ale nie jest.

    Mógłby też BIOS jedno i drugie wykrywać i obsługiwać, tak jak drzewiej
    bywało.

    --
    Jarek