  • Data: 2011-03-05 15:17:32
    Temat: Re: Info z UKE
    Od: Tomasz Śląski <t...@k...org.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2011-03-05 14:35, Daniel Kulesza pisze:

    > tylko co w przypadku jak powiedzmy milion osób na raz zacznie testować ?
    >
    > albo np 10 tyś klientów z UPC. Który system to wytrzyma ?
    >
    > musiało by być wiele takich serwerów w wielu miejscach sieci
    > (geograficznie). coś jak rapidshare itp.

    Po co wyważać otwarte drzwi, skoro sprawny i - moim zdaniem - miarodajny
    system istnieje. Może wystarczy, że obecni hosterzy serwerów
    speedtest.net w Polsce uzyskają dokument urzędowy (UKE?, MinInf?)
    pozwalający być "certyfikowaną jednostką testującą" i gotowe.

    Poza tym miałem onegdaj info od kolegi z firmy, która hostuje u siebie
    jeden z serwerów speedtest.net, że za wiele pasma to nie pożera -
    wystarczy gruba rura, która i tak jest prawie pusta. Zresztą może nawet
    sam się tu wypowie i przedstawi przybliżone statystyki. :)

    Jednakże nawet w ten sposób nie ominiemy problemów związanych z
    domniemywanym przez klientów spadkiem prędkości łącza spowodowanym
    niewiedzą, wirusami, czy po prostu wysyceniem kontraktu przez torrenty
    czy inne rapidshary lub - na co się rzadko zwraca uwagę - wysycony
    upload będący zwykle ułamkiem prędkości downloadu - a to on jest
    "parametrem handlowym" łącza.

    Procedura testowania musi być zdefiniowana i opisana - inaczej będzie
    gigantyczna fala nadużyć. Tak samo, jak są opisane np. kryteria testów
    NCAP - warunki są znane i dla wszystkich równe.

    Być może warto nakazać ustawowo, że operator musi mieć u siebie
    miarodajny tester łącza (standardowy i równy zestaw warunków!) i
    stosowną procedurę jego używania w regulaminie. Oczywiście z drugiej
    strony może się pojawić zarzut, że operatorzy do testerów zapewnią
    łącze, ale na zewnątrz już niekoniecznie. Z kolejnej strony patrząc,
    żaden operator nie da gwarancji przepustowości poza własną siecią - do
    dziś można trafić na serwery stojące na SDI 115 kb/s i co wtedy?

    Podsumowując - dyskutowany pomysł w obecnym wykonaniu Ministerstwa
    Infrastruktury jest bublem, bublem dowodzącym niekompetencji i
    kompletnej nieznajomości tematu przez pomysłodawcę.

    --
    Ślązak