-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!news.unit
0.net!newsreader4.netcologne.de!news.netcologne.de!peer02.ams1!peer.ams1.xlned.
com!news.xlned.com!peer03.fr7!futter-mich.highwinds-media.com!news.highwinds-me
dia.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-a-02.news.ne
ostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
Subject: Re: Jak jest z systemem hamulcowym w osobówkach?
Newsgroups: pl.misc.samochody
User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.84pl
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
References: <pr4cj7$t9j$1@node1.news.atman.pl>
Date: Sun, 28 Oct 2018 14:30:13 +0100
Message-ID: <1...@4...net>
Lines: 46
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 89.64.51.247
X-Trace: 1540733414 unt-rea-b-01.news.neostrada.pl 513 89.64.51.247:36453
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
X-Received-Bytes: 3154
X-Received-Body-CRC: 1749409532
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2642422
[ ukryj nagłówki ]Dnia Sun, 28 Oct 2018 14:12:00 +0100, Marek S napisał(a):
> Witam,
>
> Pamiętam obrazki przedstawiające powszechne ponoć rozwiązanie w autach
> osobowych, gdzie układ hamulcowy jest wykonany z 2 obwodów na krzyż.
> Tzn. lewe przednie koło jest w tym samym układzie, co prawe tylne. Ponoć
> miało to stanowić jakieś zabezpieczenie możliwości hamowania w przypadku
> awarii hydrauliki w jednym z obwodów.
>
> A teraz historia z wczoraj. Skoda Fabia. Ostre hamowanie z ABSem przed
> światłami. Przypuszczalnie w tym momencie pękł wężyk w tylnym kole.
> Kierowca nic o tym nie wie i jedzie dalej. Następne, tym razem lekkie
> hamowanie kilka minut później - i pedał w podłogę wali. Zero możliwości
> hamowania. Skończyło się bez wypadku ale było gorąco.
>
> Pytam zatem, jak jest z tymi zabezpieczeniami? Już się ich nie stosuje?
Jak najbardziej się stosuje - układ musi mieć 2 niezależne obwody, przy
czym współcześnie zazwyczaj jest to układ na krzyż (ale są też różne inne
kombincaje).
W pompie hamulcowej sekcje mają ograniczniki skoku, które po przekroczeniu
pewnego stopnia kompresji objętości sekcji - siłę przekazują mechanicznym
popychaczem na kolejną.
Jeśli chodzi o możliwość hamowania z nieszczelnym jednym obwodem to po
pierwsze trzeba wcisnąć hamulec bardzo głęboko.
Niewyćwiczona noga może "nie chceć" wcisnąć pedału tak głęboko - na sucho
można sobie poćwiczyć na pedale sprzęgła wciskanym prawą nogą.
Kiedyś musiałem hamować po urwaniu przewodu i hamulec złapał bardzo głęboko
i mam wrażenie że wspomaganie działało wtedy raczej słabo (sądzę że duży
skok mógł spowodować "skompresowanie" objętości podciśnienia)
Tak więc po skasowaniu luzu związanego z brakiem oporu w jednym układzie,
dalej hamulec hamował (nawet byłem w stanie blokować te pozostałe dwa
koła), ale potrzebna była dość spora siła, z kolei wymagająca dobrej (nie
za dalekiej) pozycji za kierownicą.
Zwracam na to uwagę odpowietrzając hamulce w różnych samochodach (po
otwarciu odpowietrznika jak głęboko wpada pedał i jaki skok mu pozostaje) i
w niektórych faktycznie zapas skoku jest minimalny.
Dlatego trzeba zwrócić uwagę na to żeby mieć hamulce zawsze odpowietrzone i
bez zbędnych luzów, bo jak ten zapas skoku będzie miał jeszcze kasować
dodatkowe luzy - może się okazać że szybciej zabraknie długości nogi, albo
pedał się oprze o gródź.
Następne wpisy z tego wątku
- 28.10.18 15:07 Marek S
- 28.10.18 15:15 J.F.
- 28.10.18 15:18 Marek S
- 28.10.18 15:20 t-1
- 28.10.18 15:33 Marek S
- 28.10.18 16:12 PiteR
- 28.10.18 18:37 ToMasz
- 28.10.18 19:55 Marek S
- 28.10.18 21:54 J.F.
- 29.10.18 10:14 Tomasz Pyra
- 29.10.18 10:25 Tomasz Pyra
- 29.10.18 10:26 J.F.
- 29.10.18 10:30 p...@g...com
- 29.10.18 23:41 Marek S
- 29.10.18 23:44 Marek S
Najnowsze wątki z tej grupy
- Dwa dylematy
- Re: Dwa dylematy
- [UOKiK] Jeronimo Martins, właścicielowi sieci Biedronka, [przedstawił zarzut] udział[u] w zmowie z 32 firmami transportowymi.
- Re: Dwa dylematy
- Re: Dwa dylematy
- Re: Rz?Âd ZAKAZUJE magazyn?Â?w energii ?!! Nowe prawo od 14 lipca to SZOK! ??Â
- dlaczego gadacie z tym debilem
- Kolega Mastera z Konfy, a jakże :D
- Re: 3 km zasięgu w 5 minut? Chińczycy zapowiedzieli ewolucję
- Reklama: "Oferujemy samochód bez konieczności ładowania"
- Elektromobilność lewel haj.
- Kolejna ofiara elektryczności
- mija rok jeżdzenia po lewej
- Elektryki jednak są NIEBEZPIECZNE
- Shrek, wzrośnie cena prądu :-)
Najnowsze wątki
- 2025-07-17 Warszawa => Senior IT Recruitment Consultant <=
- 2025-07-17 Warszawa => IT Hardware Specialist - Wsparcie i Konfiguracja <=
- 2025-07-17 Warszawa => Przedstawiciel handlowy / KAM (branża TSL) <=
- 2025-07-16 deltaT w pompie ciepla
- 2025-07-16 dron na granicy polsko niemieckiej
- 2025-07-16 Warszawa => Senior IT Recruitment Consultant <=
- 2025-07-16 Gdańsk => Mainframe (z/OS, Assembler) Developer <=
- 2025-07-16 Gdańsk => Delphi Programmer <=
- 2025-07-16 Warszawa => BI Developer <=
- 2025-07-16 Gdańsk => Programista Delphi <=
- 2025-07-16 chroń PESEL dziecka
- 2025-07-16 Rzeszów => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2025-07-16 Gdańsk => Konsultant wdrożeniowy (systemy controlingowe) <=
- 2025-07-16 Kraków => Kotlin Developer <=
- 2025-07-16 Warszawa => Inżynier oprogramowania .Net <=