  • 1. Data: 2009-07-23 13:35:03
    Temat: Jakie rezystory do zabawy z 1.5 kV
    Od: ToTylkoJa <m...@n...chce.tego.poczta.fm>

    Witam
    Poczytałem "elektrodę" i naszło mnie na zabawę z lampą oscyloskopową. Do
    takiej ruskiej lampy którą akurat mam, muszę dać na A1 1.5 kV a na A2
    (chyba od ogniskowania / ostrości) 400-600 V. Było też coś o zaciemnieniu
    (sterowanie jasnością ?) -125V. Czy dla rezystora określa się coś jak
    napięcie przebicia? Czy tylko mam się przejmować maksymalną traconą mocą.
    Jeśli zrobię dzielnik z rezystor 1Mohm, potencjometr 470kohm, rezystor
    360kohm i potencjometr 200kohm to jedynie mam się martwic wydzieloną mocą
    na 1Mohm (około 0.73 W). Jednym słowem biorę rezystor 1Mohm / 1W i nie
    przejmuję się że odłoży się na nim około 750 V.
    W jednym sklepie przyznałem się że potrzebuję takiego rezystora właśnie do
    zabawy w oscyloskop i Pan odpowiedział że nie wie czy te jego się nie
    przebiją przy 1kV. Prawdę mówił czy sam nie wiedział i wolał nie sprzedać?
    Czekam na jakiś podpowiedzi.

    pozdrawiam MArek

  • 2. Data: 2009-07-23 13:59:42
    Temat: Re: Jakie rezystory do zabawy z 1.5 kV
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik ToTylkoJa napisał:
> [...]
    > zabawy w oscyloskop i Pan odpowiedział że nie wie czy te jego się nie
    > przebiją przy 1kV. Prawdę mówił czy sam nie wiedział i wolał nie sprzedać?

    Jak najbardziej miał rację. W takich przypadkach można połączyć kilka
    oporników szeregowo.

  • 3. Data: 2009-07-23 14:48:01
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

    Użytkownik "ToTylkoJa" <m...@n...chce.tego.poczta.fm> napisał w
    wiadomości news:h49osh$h9i$1@news.onet.pl...
    > Czy dla rezystora określa się coś jak
    > napięcie przebicia?

    tak - a dokładniej napięcie maksymalne. Możesz przyjąć, że dla
    przeciętnego rezystora ze sklepu wynosi około 200V DC.
    Przy wolnozmiennym 1000V to w zasadzie wyczerpuje temat, ale jeśli
    napięcie może być szybkozmienne wtedy zwykłe rezystory metalizowane mogą
    się nie nadać ("tajemnicze" przebicia na przerwę).

    e.

  • 4. Data: 2009-07-23 22:08:38
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > na 1Mohm (około 0.73 W). Jednym słowem biorę rezystor 1Mohm / 1W i nie
    > przejmuję się że odłoży się na nim około 750 V.

    Niestety, tak nie jest... są dwa parametry graniczne - moc i napięcie
    maksymalne... istnieje pewna graniczna wartość rezystancji. Poniżej tej
    wartości parametrem progowym jest moc - to znaczy najpierw przekroczysz
    moc, później napięcie maksymalne ;)... więc jeśli nie chodzi o pracę
    impulsową, nie ma sprawy ;P... gorzej z tymi większymi - tutaj nie da
    się osiągnąć tak naprawdę pełnej mocy, bowiem dojdzie do przebicia :/...
    radzę poszukać rezystorów w sklepach internetowych - tam często są
    dostępne katalogi. 1kV to nie każdy rezystor wytrzyma... innym
    rozwiązaniem może być zastosowanie kilku rezystorów szeregowo. W czasie
    normalnej pracy jeśli dasz 10x 100k (na przykład) to powinno na nich się
    odłożyć po 75V czyli już OK :)... ale to też nie jest super sprawa - w
    pewnych okolicznościach może pójść lawina - przebije się jeden, za nim
    drugi i potem kolejne :/... więc nie gwarantuje to takiej pewności jak
    zastosowanie rezystora na 1kV...

> [...]
    > zabawy w oscyloskop i Pan odpowiedział że nie wie czy te jego się nie
    > przebiją przy 1kV. Prawdę mówił czy sam nie wiedział i wolał nie sprzedać?

    Dobry sklep, koleś ma nosa. Fakt, minus za to, że nie wiedział, plus za
    to, że się dopytał i ostrzegł!

    Pozdrawiam
    Konop

  • 5. Data: 2009-07-24 05:44:48
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

> [...]
    > zabawy w oscyloskop i Pan odpowiedział że nie wie czy te jego się nie
    > przebiją przy 1kV. Prawdę mówił czy sam nie wiedział i wolał nie sprzedać?

    Rezystory też mają swoje datesheety:
    http://zefiryn.tme.pl/dok/a07/m0_6w.pdf
    http://zefiryn.tme.pl/dok/a07/mor.pdf
    http://zefiryn.tme.pl/dok/a07/cfr.pdf
    --
    Pozdr
    EM

  • 6. Data: 2009-07-24 06:15:14
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 24 Jul 2009 00:08:38 +0200, Konop wrote:

    >Niestety, tak nie jest... są dwa parametry graniczne - moc i napięcie
    >maksymalne... istnieje pewna graniczna wartość rezystancji.

    Ale czy nie uwazacie ze rezystor 1W powinien te moc wytrzymac ? :-)

    Choc w sumie moze i faktycznie lepiej zeby tak nie bylo ..

    J.

  • 7. Data: 2009-07-24 14:43:36
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

    Użytkownik "Konop" <k...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > pewnych okolicznościach może pójść lawina - przebije się jeden, za nim
    > drugi i potem kolejne :/... więc nie gwarantuje to takiej pewności jak

    w nieodpowiednim "pojedynczym" rezystorze na 1kV również może "pójść
    lawina" - mechanizm jest z grubsza taki sam :)

    e.