  • Data: 2020-06-29 22:06:28
    Temat: Re: Jeszcze o elektrycznych
    Od: Shrek <...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 29.06.2020 o 19:18, J.F. pisze:

    > Raczej 8x4GW. Zeby nigdy nie zabraklo.
    > Tylko po co wtedy OZE ? :-(

    Dobre pytanie. Jak jest tańsze to czemu nie. A czy jest tańsze? To
    zależy jak liczyć;) Megawat z atomu to 15 milionów przy "małych"
    instalacjch. Przy kolejnych blokach taniej i zejdziemy do 10 milionów -
    średnio 12.

    Koszt 1MW (zainstalowanej) turbin to 4,5 miliona. Ale one prawie nigdy z
    maksymalną nie pracują. Współczynnik wykorzystania w polsce to 26%,
    Wychodzi drożej niż atom. Ale... eksploatacja (chyba) tańsza. Do tego
    trzeba doliczyć zajmowaną powierzchnię - zależy jak liczyć. Pod
    wiatrakiem można rzepak uprawiać, ale osiedla nie zbudujesz, więc. Z
    drugiej strony rozebranie atomu do "greenfield" też potem kosztuje. Ale
    czy warto - można postawić nową w tym samym miejscu. No i gdzieś trzeba
    składować odpady, ale jak dla mnie to przerysowany problem.

    Atom pewniejszy. Za to farmy mogą teoretyznie finansować mniejsi
    inwestorzy, z naciskiem na teoretycznie więc nie musisz wykładać kasy z
    budżetu państwa. Z atomówką nie przejdzie. Ja bym szedł w atom, tym
    bardziej, że OZE nie nadaje się na podstawkę, a dobudować kolejne dwa
    bloki do istniejącej to taniej niż te pierwsze.

    --
    Shrek