    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    <5ef8da0e$0$516$65785112@news.neostrada.pl>
    <19bjtpn5o5rkd.1lp3pj3afcy07$.dlg@40tude.net>
    <5ef8eabd$0$518$65785112@news.neostrada.pl>
    <cxoy8xcm0fpr.17c9zpm60ex10$.dlg@40tude.net>
    <5ef8f537$0$518$65785112@news.neostrada.pl>
    <w1939tixbwd1$.tszrwbi2kiqw$.dlg@40tude.net>
    <5ef970b3$0$503$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ef9ec4a$0$17348$65785112@news.neostrada.pl>
    <5efa1fa4$0$558$65785112@news.neostrada.pl>
    <5efa2264$0$524$65785112@news.neostrada.pl>
    <5efa49c3$0$503$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: Jeszcze o elektrycznych
    Date: Tue, 30 Jun 2020 11:41:26 +0200

    dyskusyjnych:5efa49c3$0$503$6...@n...neostrada.
    pl...
    W dniu 29.06.2020 o 19:18, J.F. pisze:

    >Dobre pytanie. Jak jest tańsze to czemu nie.

    Czemu nie. Jakby sie dalo te rezerwe wylaczyc i trzymac ... w
    rezerwie, to niech sobie stoi i czeka :-)

    Wychodzi na to, ze najlepiej byloby z pradu lub biomasy syntezowac
    metan, wtlaczac do starych złóż, i miec w rezerwie elektrownie gazowe
    :-)

    A swoja droga co za ironia obecnie - najpierw wydobywamy gaz z
    jakiegos zloża, a potem przerabiamy na magazyn i wtlaczamy.
    To po co bylo wydobywac :-)

    >Koszt 1MW (zainstalowanej) turbin to 4,5 miliona. Ale one prawie
    >nigdy z maksymalną nie pracują. Współczynnik wykorzystania w polsce
    >to 26%, Wychodzi drożej niż atom. Ale... eksploatacja (chyba) tańsza.
    >Do tego trzeba doliczyć zajmowaną powierzchnię - zależy jak liczyć.
    >Pod wiatrakiem można rzepak uprawiać, ale osiedla nie zbudujesz,
    >więc. Z drugiej strony rozebranie atomu do "greenfield" też potem
    >kosztuje.

    W promieniu 20 km od elektrowni tez bym nie budowal osiedla :-)

    >Atom pewniejszy. Za to farmy mogą teoretyznie finansować mniejsi
    >inwestorzy, z naciskiem na teoretycznie więc nie musisz wykładać kasy
    >z budżetu państwa. Z atomówką nie przejdzie.

    To chyba ma byc "prywatna atomowka", nie wiem czy Unia dopuszcza
    "panstwowe".

    Zrobi jakas PGE, moze w leasing wezmie :-)

    A moze by sie dalo z offsetem za F-35 ?
    Tylko wtedy ... zobowiazemy sie do odbioru calego pradu, zegnajcie OZE
    :-)

    Nie, jedna atomowka jeszcze wszystkiego nie zmieni :-)

    J.