    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Thu, 10 Sep 2020 01:58:04 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Języki programowania w podstawówce
    From: g...@g...com

    W dniu środa, 9 września 2020 22:50:55 UTC+2 użytkownik Maciej Sobczak napisał:
    > W podręczniku do "infy" dla klas 8 są zaprezentowane 3 języki programowania (w tej
    kolejności):
    > 1. Scratch (to raczej kontynuacja, bo Scratchem dzieci się bawią już w młodszych
    klasach)
    > 2. C++
    > 3. Python
    >
    > I tyle. To bardzo ciekawy input do dyskusji o stosowności tego zestawu, jego
    relacji do TIOBE, wartości jako podstawy do przyszłej nauki albo rynku pracy, no i
    nieuniknionej tezy, że Java nie dała rady, albo że Scheme nie został doceniony.

    > Inna sprawa, czy i jak to zostanie zrealizowane.

    Na pewno istotna kwestia jest taka, skąd osoby, które opracowują curriculum,
    czerpią wiedzę.

    Taki akurat wybór, pomijając Scratcha, kojarzy mi się trochę z rekomendacjami
    środowisk w rodzaju tych reprezentowanych przez Gynvaela Coldwinda (odzwierciedloncyh
    w jego książce "Zrozumieć programowanie")

    Trochę obserwuję "rynek" narzędzi edukacyjnych, i z takich ciekawszych rzeczy to po
    pierwsze, jest w Holandii taka babeczka, Felienne Hermans, która jeździ po świecie i
    dużo opowiada o edukacji programistycznej. Jedną z jej "pełniejszych prezentacji"
    można obejrzeć tutaj:

    https://www.youtube.com/watch?v=g1ib43q3uXQ

    ale sporo też się zajmowała arkuszami kalkulacyjnymi, i na ten temat też można
    znaleźć jej ciekawe prezentacje.

    Z drugiej strony, w Stanach Zjednoczonych jest inicjatywa "Bootstrap World",
    w której zajmują się nauką programowania dzieci (za pomocą gier komputerowych)

    https://www.bootstrapworld.org/

    Jest też (chyba robiony przynajmniej częściowo przez tych samych ludzi) język
    programowania Pyret, koncentrujący się na edukacji:

    https://www.pyret.org/

    Z rzeczy chyba jeszcze bardziej niszowych, widziałem prezentację o środowisku
    maria.cloud dla języka Clojure, inspirowanym ideami Marii Montessori:

    https://www.youtube.com/watch?v=CUBHrS4ZzO4

    Na naszym poletku kojarzę jedynie "Magazyn Programista Junior", który na mnie
    osobiście nie zrobił zbyt dobrego wrażenia (na pewno można znaleźć dorosłych, którzy
    się nim podjarali, ale nie wiem, czy to samo dotyczy dzieci - abstrahując nawet od
    treści, sama forma, tzn. skład/typografia, jest odpychająca; treśći wydają się zaś
    całkowicie randomowe)

    Moim zdaniem głównym problemem nie jest dobór języków/narzędzi, tylko stworzenie
    społeczności nauczycieli, którzy mogliby się wymieniać doświadczeniami.

    I żeby to miało sens, trzeba próbować różnych narzędzi i różnych metod, a nie
    fiksować się na jakiejś małej liście.

    Co do strony narzędziowej, to najbardziej do mnie przemawiają kursy programowania
    oparte o Minecrafta (tzn. myślę, że będąc dzieckiem, sam najchętniej bawiłbym się w
    coś takiego).

    No i jest jeszcze "Turing Tumble", o tyle atrakcyjny, że pozwala na programowanie z
    dala od komputera:

    https://www.turingtumble.com/