eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyMoment a mocRe: Moment a moc
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!newsfeed0
    0.sul.t-online.de!t-online.de!border2.nntp.dca.giganews.com!nntp.giganews.com!n
    ovia!nx02.iad01.newshosting.com!newshosting.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-0
    2.news.neostrada.pl!unt-spo-b-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not
    -for-mail
    Date: Tue, 28 Sep 2010 10:57:09 +0200
    From: Yans van Horn <y...@n...spam>
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.1; en-US; rv:1.9.2.9)
    Gecko/20100915 Lightning/1.0b2 Thunderbird/3.1.4
    MIME-Version: 1.0
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Moment a moc
    References: <i7hkc5$poh$1@inews.gazeta.pl>
    <a...@q...googlegroups.com>
    <4c9e64ea$0$27040$65785112@news.neostrada.pl>
    <4ca05cc8$0$22806$65785112@news.neostrada.pl>
    <b...@a...googlegroups.com>
    In-Reply-To: <b...@a...googlegroups.com>
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Lines: 80
    Message-ID: <4ca1adea$0$27043$65785112@news.neostrada.pl>
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 80.50.130.130
    X-Trace: 1285664234 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 27043 80.50.130.130:60458
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2313197
    [ ukryj nagłówki ]

    On 2010-09-27 22:21, arek.pp wrote:
    > On 27 Wrz, 10:58, Yans van Horn<y...@n...spam> wrote:
    >> On 2010-09-25 23:08, Yans van Horn wrote:
    >>
    >>> On 2010-09-24 21:57, arek.pp wrote:
    >>>> - silniki benzynowe niedoładowane i turbodiesle o takich samych mocach
    >>>> maja max.przyspieszenia i predkosci maks. identyczne, poniewaz przy
    >>>> tych warunkach jazdy uzywa się ostatnich ~40-30 procent uzytecznych
    >>>> obrotów, gdzie iloczyn momentu i obrotów jest podobny (nałóż na siebie
    >>>> wykresy mocy silnika TD i benzyny O PODOBNYCH MOCACH)
    >>
    >>> To niestety nie jest prawda. Przykład pewnego silnika (odczytane z
    >>> wykresu z hamowni) pokaże, że przyśpieszająć (biegi: 2->3, 3->4, 4->5,
    >>> 5->6) nie zejdę poniżej 95% maksymalnej mocy.
    >>> Przy 40% obrotów max ma już 60% maksymalnej mocy.
    >>
    >>> Pokaż mi taki wykres silnika benzynowego. Mówimy o mocy +/- 200KM na
    >>> kołach.
    >>
    >> Zapomniałem dodac: nie jest to żaden rajdowy silnik. Ot, ze zwyklego
    >> cywilnego samochodu.
    >>
    >
    > W skrócie chodzi mi o to, że przy wykorzystywaniu max. przyspieszen
    > uzywamy obrotów uzytecznych mniej wiecej na 70-100 procent, gdzie
    > iloczyn momentu i obrotów dla turbodiesla /turbobenzyny/ oraz dla
    > wlnossacej benzyny jest taki sam

    No właśnie chyba jednak nie. Benzyna wolnossąca ma ch-ke przeważnie liniową.
    Moc rośnie wraz z obrotami aż praktycznie do odcięcia. Moc turbodiesla
    ma wygląd dzwonu - należy to wykorzystać.

    Moc na kołach (dane seryjnego pojazdu)
    2000 - 80kw
    2500 - 100kw
    3000 - 115kw
    3500 - 125kw
    4000 - 125kw
    4500 - 115kw
    Odcięcie ~4800-4900 i dalej okolice 100kw

    3000-4500 (lub nawet szerszy) to jest zakres >90% mocy maksymalnej.

    > - gdy oczywiscie porównujemy silniki
    > o zblizonych mocach. Natomiast przy "codziennym" uzywaniu niskich
    > obrotów, zawsze turbo będzie górą. Tych wykresów jest pełno w
    > necie....
    > Gdyby porównać np Lancera: silnik benz 1.8 143 KM oraz volkswagenowski
    > (montowany w mitsubishi) 2.0 D 140 KM to mamy:
    > benzyna:
    > 2000 obr - 30 kW
    > 3000 obr - 45 kW
    > 4000 obr - 65 kW
    > 5000 obr - 90 kW
    > 6000 obr - 105 kW, potem spadek mocy
    >
    > diesel:
    > 2000 obr - 60 kW
    > 3000 obr - 90 kW
    > 4000 obr - 103 kW, potem spadek mocy

    Ale co z tego ze moc pozniej spada ? Nadal jest wysoka i nalezy to
    wykorzystywać. Podaj dalsze wartosci az do odciecia. Najpewniej benzyna
    skonczy się szybciej.

    Teraz dołóż do tego stopniowanie skrzyni aby sprawdzić co się stanie po
    zmianie biegu...

    > Moim zdaniem, gdyby producenci umieszczali w danych technicznych moc
    > (a nie moment, który mało nam mówi i sieje zamęt) dla np. 1/3, 2/3
    > oraz maksymalnych obrotów (albo jeszcze "gęsciej"), łatwiej byłoby
    > porównac parametry silników bez analizowania krzywych przebiegu
    > momentu i mocy.

    I to jest bardzo słuszny wniosek. Ponieważ wykres mocy jest latwiejszy
    do interpretacji.

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: