    From: titanus <t...@g...kom>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Napęd elektrotermiczny
    Date: Mon, 19 Sep 2022 21:47:33 +0200

    > Piąty rok działania kotła i już trzeci fabrycznie montowany siłownik
    > Watts 22C230NC2-5 pada. Pierwszy padł w drugim roku gwarancji (miał
    > zwarcie), drugi rok temu w grudniu (miał zwarcie), trzeci właśnie się
    > zacina(?) - po drugim, wpiąłem w obwód zasilania tego siłownika
    > bezpiecznik. W piątek przepalił T100mA, dzisiaj przepalił F200mA,
    > wymieniłem na kolejny F200mA (taki mam) i na razie działa.

    Czyli ma większe niż normalnie opory mechaniczne, przekładające się na
    większy pobór prądu przez napęd na ich pokonanie.

    > Nie znam się na siłownikach, ale bardziej zawór się zabrudził i siłownik
    > dostaje oporów czy raczej wewnątrz siłownika jest problem? Siłownik jest
    > na 230V i ma moc 2,5W.
    >
    > Mogę wymienić kolejny, ale ewidentnie coś jest tu nie tak. Patrzę w
    > sieci i te siłowniki Watts nie są najtańsze. Myślę czy wymienić może na
    > inny model -
    > https://wattswater.pl/technical-support/leaflets/hyd
    ronic-radiant-heating-solutions/3146/
    > - na ich stronie wygląda jakby modele 22C (ten mam) 22CX 22CX5 26LC były
    > zamienne między sobą. Może inny będzie lepszy "konstrukcyjnie"? Czy
    > zmienić w ogóle producenta (siłownika)? Dla kotła o ile pobór mocy ten
    > sam lub mniejszy i gwint będzie pasował ze skokiem to pewnie wsio?

    Jeśli jest możliwość wymieniłbym na innego producenta. Jednakże
    sprawdziłbym max temperaturę pracy.

    Miałem przypadek, że klient zażyczył sobie tanią pompę do CO i
    następnego dnia ją zwrócił z pretensją, że nie działa ;-)
    Jak sam stwierdził: podłączył ją do obiegu ZASILENIA ... pary
    przesyconej (130^C !) - halę ogrzewał specjalna instalacją.

    Oczywiście gwarancja nie została uznana zgodnie z danymi katalogowymi
    pompy :)
    W zamian kupił pompę wirnikową do wytworników pary ;-)

    Ja natomiast z racji bardzo małej ilości miejsca w "pompowni"
    zainstalowałem dwa zawory Urlicha ATV-300, przełączające obwody
    zasilenia i powrotu między piec gazowy i stało-paliwowy na wymiennik
    płytowy. Zasilane 230V, czas przełączania 10 sek. Mają trzy minusy: smar
    z silnika napędowego wytapia się już w temp ok 45-50 st Celsjusza; Jeśli
    postoją dłużej (np 3-4 miesiące) potrafią się "zatrzeć". Raz na ok 4
    lata trzeba wymienić profilaktycznie 2 oringi na trzpieniu, coby woda
    nie przeciekała :)

    --
    Pozdrawiam - titanus