eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaNiestabilna praca komputera retro/DIY - rodziny układów logicznych? › Re: Niestabilna praca komputera retro/DIY - rodziny układów logicznych?
    Subject: Re: Niestabilna praca komputera retro/DIY - rodziny układów logicznych?
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Wed, 21 Jul 2021 23:49:22 +0200

    W dniu 2021-07-21 o 17:16, Atlantis pisze:
    > Ta wersja jest już bardziej rozbudowana - dodałem chociażby kontroler
    > DMA.
    >
    > Po odpaleniu okazało się jednak, że występują pewne problemy. TinyBsic
    > zgłasza się na porcie szeregowym. Jednak zazwyczaj komputer zawiesza
    > się już po otrzymaniu pojedynczego znaku (i odesłaniu echa). Czasem
    > jednak (bardzo rzadko) udawało mi się trafić na moment, kiedy komputer
    > pracował na tyle długo, że udawało mi się wbić kawałek kodu w BASIC-u.
    > Nigdy jednak nie pracował na tyle długo, żebym był w stanie wprowadzić
> [...]

    W pierwszej kolejności chciałbym pogratulować samozaparcia :)

    Układy HCT są robione w technologii CMOS. Teoretycznie są kompatybilne z
    układami TTL, które  zarówno pod względem topografii jak i napięć
    poziomów logicznych. Jednakże posiadają część wad układów CMOS czyli
    większe pojemności wejściowe, które wymagają przeładowania i zwiększenie
    czasó propagacji przy sterowaniu z układów TTL, wrażliwość  na
    pozostawienie niepodłączonych wejść oraz podłączenie do wyjść typu OC.
    HCT tak jak podstawowa seria CMOS musi mieć wejścia wszystkich bramek
    podłączone czy to do +Vcc lub GND. Także tych nieużywanych. Pozostawione
    takie, niepodłączone wejścia mogą generować zakłócenia pozostałych
    bramek w skutek nieustalonych stanów przejściowych, kiedy to układ mocno
    obciąża zasilanie.

    Widzę, że przy większości układów masz zblokowane zasilanie
    kondensatorami 100nF, ale nie wszystkie. W przypadku układów TTL jest to
    bardzo ważne.

    Szkoda, że nie zamieściłeś schematów.

    Sprzęgasz układy bezpośrednio? Używasz translatorów poziomów? Używasz
    jakieś układy w wersji OC np. drivery? Jakimi częstotliwościami taktujesz?