  • 1. Data: 2021-07-07 20:32:19
    Temat: Odprowadzanie ciepła z TO-252
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W czasach gdy jeszcze stosowałem montaż THT, zwykle nie było wielkich
    problemów z odprowadzaniem ciepła. Stabilizator w obudowie TO-220
    potrafił znieść całkiem sporo, gdyż wbudowana blaszka potrafiła w wielu
    zastosowaniach rozproszyć wystarczającą ilość ciepła i element podczas
    pracy nie robił się gorący w dotyku. W bardziej ekstremalnych sytuacjach
    wystarczyło przykręcić kawałek aluminiowego kątownika.

    Gdy przerzuciłem się na stabilizatory SMD, też wielkiego problemu nie
    było - thermal pad przylutowany bezpośrednio do ogólnego pola masy
    niemal zawsze zapewniał odpowiednie chłodzenie w amatorskich projektach.

    Teraz jednak zastanawiam się nad inną sytuacją - co w przypadku, kiedy
    funkcję thermal pada pełni wyprowadzenie niepołączone z masą? Na
    przykład dren w tranzystorze pełniącym funkcję klucza w przetwornicy
    impulsowej, albo thermal pad w takiej przetwornicy jak LM2596S?

    Konkretnie mam kilka pytań:
    1) Istniej sytuacje, kiedy taki tranzystor/przetwornica poradzi sobie
    bez dodatkowego chłodzenia i mogę po prostu podciągnąć ścieżki, bez
    stawiania dużego pola miedzi dookoła?
    2) Czy jeśli w prototypie podczas pracy taki element robi się ciepły w
    dotyku, ale nie parzy, to można uznać, że pracuje w dostateczne
    "komfortowych" warunkach?
    3) Jaka jest zasada do do szacowania wymaganego pola miedzi, potrzebnego
    do odprowadzenia ciepła z takiego elementu?
    4) Czy dopuszczalne jest wspomaganie się innymi metodami, np.
    przyklejenie małego miedzianego/aluminiowego radiatorka od góry obudowy
    TO-252? Pamiętam, że w czasach pierwszego Raspberry Pi schładzano w ten
    sposób liniowy stabilizator na wejściu zasilania.

  • 2. Data: 2021-07-08 02:04:08
    Temat: Re: Odprowadzanie ciepła z TO-252
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    W dniu 2021-07-07 o 20:32, Atlantis pisze:
> [...]
    > Pamiętam, że w czasach pierwszego Raspberry Pi schładzano w ten sposób
    > liniowy stabilizator na wejściu zasilania.

    Ależ oczywiście, np. powszechnie stosowane w stepstickach przyklejane
    radiatorki.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 3. Data: 2021-07-08 08:59:43
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 07.07.2021 o 20:32, Atlantis pisze:
> [...]
    > przykład dren w tranzystorze pełniącym funkcję klucza w przetwornicy
    > impulsowej, albo thermal pad w takiej przetwornicy jak LM2596S?

    Może czegoś nie wiem, ale akurat w LM2596S to chyba radiatorek jest na
    masie. Z tym, że to bardzo stary układ i tak za bardzo to nie widzę
    powodu żeby go jeszcze używać. A odnośnie dalszych pytań to masz ładnie
    w pdf podane parametry termiczne. Nie wprost moc, ale łatwo to
    przeliczyć. Tylko trzeba wiedzieć ile mocy w układzie się wydzieli. W
    układach zaczynających się na LM26 przy tych samych parametrach wydzieli
    się tej mocy sporo mniej, chociaż to też stare układy są.

    > Konkretnie mam kilka pytań:
    > 1) Istniej sytuacje, kiedy taki tranzystor/przetwornica poradzi sobie
    > bez dodatkowego chłodzenia i mogę po prostu podciągnąć ścieżki, bez
    > stawiania dużego pola miedzi dookoła?

    O ile to pole nie jest potrzebne do czegoś innego. Ogólnie w opisach
    układów masz informacje nt odprowadzania ciepła i bywa że są informacje
    również dla minimalnego pada. Często są też przykłady płytek,
    niekoniecznie w "ogólnym" pdf, czasem trzeba sięgnąć do not
    aplikacyjnych. Bywa że np są podane rezystancje termiczne do górnej
    powierzchni układu, w razie gdybyś miał dokleić z góry radiator...

    > 2) Czy jeśli w prototypie podczas pracy taki element robi się ciepły w
    > dotyku, ale nie parzy, to można uznać, że pracuje w dostateczne
    > "komfortowych" warunkach?

    Tak.

    > 3) Jaka jest zasada do do szacowania wymaganego pola miedzi, potrzebnego
    > do odprowadzenia ciepła z takiego elementu?

    W lepszych dokumentacjach układów masz informacje na ten temat,
    przynajmniej jakieś przykłady. Ale to różnie bywa. Jeżeli takich
    informacji nie ma to bywa że wolę poszukać innego układu. A ogólnie z
    jednej strony wiadomo że im więcej tym lepiej, ale co za dużo to
    niezdrowo :)

> [...]
    > TO-252? Pamiętam, że w czasach pierwszego Raspberry Pi schładzano w ten
    > sposób liniowy stabilizator na wejściu zasilania.

    Jasne że tak. Są też radiatory lutowane do PCB, akurat do TO252 to masz
    np takie:
    https://www.tme.eu/pl/details/fk24408dpak/radiatory/
    fischer-elektronik/
    https://www.tme.eu/pl/details/da-t263-401e-tr/radiat
    ory/ohmite/

    Pozdrawiam

    DD

  • 4. Data: 2021-07-08 09:51:41
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-07-07 o 20:32, Atlantis pisze:

    > 3) Jaka jest zasada do do szacowania wymaganego pola miedzi, potrzebnego
    > do odprowadzenia ciepła z takiego elementu?

    Weźmy klasykę 7805 w DPAK.
    W karcie katalogowej:
    https://www.tme.eu/Document/18f0867ef100d24f6bf0c9d9
    bee4445c/mc78m_ser.pdf
    na pierwszym rysunku jest schemat a już na drugim (str.7) jest to o co
    pytasz.

    Weźmy dane z prawych końców wykresów: rezystancja termiczna jakieś
    47°C/W, moc około 2,13W.
    Z tego wynika wzrost temperatury struktury względem temperatury
    otoczenia 47*2,13 = około 100°C.
    Wykresy są dla temperatury otoczenia 50°C czyli zakładają max
    temperaturę struktury równą 150°C co się zgadza z podanym max w tabelce
    na stronie 2. Wszystko gra.

    W tabelce na str 2 masz też podaną rezystancję Junction-Case 5°C/W.
    Dla 2.13W oznacza to 5*2,13=10,65°C. Taka jest różnica między
    temperaturą obudowy (tej metalowej części) a struktury.
    Czyli jak struktura ma 150°C to obudowa ma około 139°C. I są to
    maksymalne dopuszczalne warunki pracy. Z tego masz odpowiedź na Twoje
    pytanie 2 - jak element ma temperaturę około 80°C to już bardzo mocno
    parzy a do jego granic zastosowania jeszcze jest daleko.

    Ja tam wolę być znacznie poniżej parametrów dopuszczalnych, a nawet
    parzenia :)
    P.G.

  • 5. Data: 2021-07-08 10:24:27
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 08.07.2021 o 09:51, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > parzy a do jego granic zastosowania jeszcze jest daleko.
    >
    > Ja tam wolę być znacznie poniżej parametrów dopuszczalnych, a nawet

    Dorzucę opis starej, pewnie znanej Wam metody praktycznej: na radiator
    lub obudowę kładziemy pipetką kroplę wody. Jeśli odparuje w około 30
    sekund, to jest OK.

    P.P.

  • 6. Data: 2021-07-08 13:53:52
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapl@xx>

> [...]
    > TO-252? Pamiętam, że w czasach pierwszego Raspberry Pi schładzano w ten
    > sposób liniowy stabilizator na wejściu zasilania.

    https://www.fischerelektronik.de/web_fischer/en_GB/h
    eatsinks/C04/Heatsinks%20for%20D%20PAK%20and%20other
    s/search.xhtml

    Pozdrawiam

    Adam Górski

  • 7. Data: 2021-08-01 19:10:41
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Paweł Pawłowicz wrote:

    > Dorzucę opis starej, pewnie znanej Wam metody praktycznej: na radiator
    > lub obudowę kładziemy pipetką kroplę wody. Jeśli odparuje w około 30
    > sekund, to jest OK.

    Ja mam inną rule of thumb (nomen omen): jak się nie da dotknąć, to
    schrzaniłem. :)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 8. Data: 2021-08-01 19:15:02
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Atlantis wrote:

    > 4) Czy dopuszczalne jest wspomaganie się innymi metodami, np.
    > przyklejenie małego miedzianego/aluminiowego radiatorka od góry obudowy
    > TO-252?

    No pewnie. Idąc dalej na skali szajby:

    2: thermal jumper z azotku glinu:
    https://pl.mouser.com/datasheet/2/427/thjp-1709843.p