    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Mon, 30 May 2022 07:51:03 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Ostrzenie noża
    From: ptoki <s...@g...com>

    poniedziałek, 30 maja 2022 o 02:34:45 UTC-5 J.F napisał(a):
> [...]
    skórzanym pasie. Żeby nóż był ostry jak brzytwa też powinien mieć polerowane ostrze.
    Z eksperymentów z nożami jakiś czas temu kupiłem tasak. Od tamtego czasu używam
    jeszcze jednego noża oprócz tasaka. Tasakiem marnie się chleb masłem smaruje.

    > Ze wstydem sie przyłącze do pytania - tez prawie nie umiem naostrzyc
    > noza.
    >
    > Szlifierka stolowa - za duzo bierze, zawija krawedz.
    > "kamienie" rozne ... nie wiem o co chodzi, efekt jakis kiepski.
    > Przyrzad trzeba sobie zrobic, do pilnowania kąta?

    Starczy kamien z castoramy. Taki dwustronny.
    Noz trzymac rowno, starczy doslownie 20-30 pociagniec per strona noza per strona
    kamienia (ma dwie strony, jedna ostra, druga drobna).
    Kat nie jest specjalnie istotny. Dla noza kuchennego nie trzeba zadnej filozofii.
    Kamien trzeba miec mokry. Oplukac po ostrzeniu.
    Mozna poprawic na papierze sciernym 800-1500-2200 - tez na mokro. Choc nie widze
    sensu.

    Ludzie kombinuja i cuduja z ostrzeniem i rzeczywiscie uzyskuja dobre rezultaty
    (ciecie gazety w gore) ale juz nie chwala sie jak dlugo takie ostrze sie utrzyma w
    kuchni. Szczegolnie w szufladzie kiedy noz jest rzucony luzem.
    A w praktyce kilka pociagniec na wspomnianym kamieniu wystarczy aby miec ostry noz.
    Jak ktos sie martwi o to na ile noz starczy to mozna uzywac ostrzalek metalowych -
    stalki musaki one nie zbieraja tak duzo materialu i nieco prostuja ostrze.

    Tyle. 90% efektu mozna osiagnac 10% wysilku.

    U mnie naostrzenie nozy kuchennych to jakies 2-3 minuty raz na jakis czas (blizej
    tygodni niz dni czy miesiecy)

    > A teraz jeszcze wyzwanie specjalne - mam kilka nozy "ceramicznych",
    > z takiego białego materialu ...

    Tych to nie ma jak w domu ostrzyc. Ostrze jest zbyt kruche. Wyrzucic, nie kupowac
    nowego. A jak sie ma to obchodzic sie jak z nadtluczonym jajkiem.