  • Data: 2022-07-07 14:42:25
    Temat: Re: Oszczędność gazu
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    czwartek, 7 lipca 2022 o 10:45:00 UTC+2 ptoki napisał(a):
> [...]
    temperaturę o 1 stopień. Takie szacunki ale i poważniejsze wyliczenia bazują nie na
    temperaturze chwilowej a średniej z dłuższego okresu.
    > Tak.
    masz grzejnik 2 kilowaty tylko że w styczniu, albo całym sezonie grzewczym zuzyles np
    4 tony węgla.
    > Tak.
    temperatury jak nikogo nie ma w domu to najlepszy sposób na oszczędność energii.
    Oczywiście system musi być o takiej wydajności że w pewnym niezbyt długim czasie jest
    w stanie dogrzać.
    > Nie do konca.
    > Milczaco w tym scenariuszu o ktorym piszemy zakladamy ze jak czlowiek jest w domu
    to ma miec temperature jaka lubi.
    > I jak siedzi i jak spi.
    > Wiec to od tego poziomu chcemy oszczedzac.
    > Z tym jest roznie. Sa tacy co lubia chlodek i mile opatulenie koldra a sa tacy co
    wola tylko jedna noge pod koldra i miec 24 stopnie w sypialni.
    > Tu jest mniej kontrowersyjnie.
    > I tu nie potwierdzam tych procentow zupelnie.
    >
    > Kiedys nie mialem takich mozliwosci wiec w ten mit jakos tam wierzylem. Ale jak
    zamieszkalem w relatywnie cieplym domu grzanym gazem i z termostatem ktory mozna
    programowac w cyklu tygodniowym to wyszlo ze roznicy nie widac.
    > A jesli wodac to napoziomie 2-5% a nie 10-20...
    >
    > No i felery tego to nie tylko fakt ze do tego trzeba miec uregulowany tryb zycia
    (co w ostatnich latach jest trudne) i cala rodzine zyjaca w podobny takt ale tez
    takie problemy jak wychladzanie sie pewnych miejsc (wilgoc i grzyb) i to ze nie kazdy
    system grzejny ogarnie 5 stopniowa zmiane temperatury w 20-40-60 minut.

    > Teoretycznie mozna by zbic temperature o te 5 stopni (z 25) na 6h w nocy i kolejne
    6-7h w dzien.
    > To sprawi ze oszczedzi sie teoretycznie okolo 10% (20% przez 12-13h) przy tych -5
    na zewnatrz.
    > Moze wiecej jak sie zalozy ze temp zewnetrzna jest blizej 4stopni. Wtedy procentowo
    oszczedza sie duzo ale bezwzglednie jest to niewiele...

    > Testowalem to i wyszlo mi przez miesiac ze nie ma w sumie roznicy. Robilem testy 4
    tygodnie. Jeden ciagle temp 24stopnie, jeden z cyklami 18-24stopnie, jeden z
    temperatura 22 i jeden ponownie z cyklami 18-24.

    > Roznice niezauwazalne na liczniku - w sensie na poziomie 2-3-5%. Czy warto
    kombinowac dla tych paru stow na rok? IMHO nie.
    Czy domek letniskowy używany zima dwa razy po dwa dni pod rząd zuzyje tyle samo
    energii jak będzie w nim wyłączane ogrzewanie jak nikogo w nim nie ma jak wtedy gdy
    będzie w nim cały czas utrzymywana temperatura odpowiadającą mieszkańcom? Czy warto
    kombinować żeby racjonalniej wydawać swoje pieniądze pytasz. Od jakiś dziesięciu lat
    piekę w domu chleb. To jest markowy chleb z ziarenkami. Jeśli by koszt wytworzenia
    chleba w domu porównać do kosztu w sklepie to wyjdzie że oszczędzam minimum złotówkę
    dziennie. Przez 10 lat uzbierało się minimum 3600 złotych minus stowa za maszynkę bo
    chyba tyle wtedy za nią w sklepie zapłaciłem. Jest jeszcze jeden pozafinansowy aspekt
    pieczenia chleba w domu. W moim jest tylko to co sam do niego włożyłem. Jak by się
    ktoś pytał to wędzarnie w domu też mam.