    From: heby <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: PC bez x86_64
    Date: Mon, 24 May 2021 23:13:17 +0200

    On 24/05/2021 22:43, Zdzichu500 wrote:
    > PC. Co sądzicie o porzuceniu przez PC bagażu x86_64 i przejściu na inną
    > architekturę?

    Myślę że podstawowym problemem jest wysypiskowy mechanizm pobierania
    programów w najpopularniejszym systemie na desktopy, czyli windowsie.
    Bazuje on na ściąganiu sporadycznie podpisanego setup.exe ze śmietnika o
    nazwie internet.

    Idź i przekonaj te wszystkie firmy aby przekompilowały i poprawiły bugi
    w swoim sofcie, dostarczając nowe binarki na ARMa. Wiele z nich już nie
    istnieje, lub nie zrobi tego z powodu przeszkód technicznych.

    > Mac, który
    > wywala x86_64 i zastępuje go ARM.

    Tam jest inaczej. Jeśli firma Apple dzisiaj ustali, że produkują
    komputery bez klawiatury, to producenci na wyścigi wymyślą metody inputu
    nie wymagające klawiatury, w edytorach tekstu. To jest ich podstawa
    egzystncji. Vendor-lockin. Będą wspierać dowolny kretynizm jaki wymyśli
    Apple, i siedzieć cicho, bo może ich odstrzelić.

    > coraz bardziej się zastanawiam czy następny komputer
    > nie będzie ze stajni ogryzka.

    Najpierw poczytaj w jakim stanie jakościowym są te komputery. Ja bym
    widział tą samą półkę co Medion. Awarie od samego patrzenia na nie, to
    codzienność. Apple, razem z nowymi Makami ARM, dało radę stworzyć
    pierwszy komputer bez części mechanicznych, który potrafi klikać.
    Wielkie osiągniecie inżynierskie ;)

    https://talk.macpowerusers.com/t/m1-mini-clicking-no
    ise/21284/2

    > Czy sądzicie, że Microsoft jakoś zareaguje na ofertę Mac i wypuści
    > jakiegoś Windowsa używalnego na ARM (możliwość uruchamiania dowolnego
    > programu dla Widnows x86_64) czy raczej będzie trwał przy Intelu/AMD?

    Nie ma jak przekonać wszystkich, aby skompilowali swoje programy, tym
    bardziej że poziom jakościowy softu na x86 (z winy samego MS) jest
    żałosny i wiele programów będzie niepoprawialnych z powodu uzależnienia
    od glitchy tej architektury.

    > Takie trwanie może spowodować odpłynięcie części użytkowników do Apple.

    Na Apple nie ma gier. I sporej ilości programów z Windowsa. Emulacje x86
    i OSa im nie pomogą, będą kłopty z wydajnością i jakością.

    Dodatkowo sprzęt Apple staje się zamknięta enklawą i za rogiem czasi się
    "te dane są nasze a nie Twoje", więc w wielu wypadkach takie przejście
    jest mocno ryzykowne dla firm zajmujących się czymś więcej niż
    dicking-around.

    > Wiadomo, że AMD i Intel będą przeciwne i będą robić co tylko się da by
    > to się nie stało bo tworzą oligopol na rynku procesorów do PC.

    Patrz uważnie co dzieje się w okolicy RISC-V. Możesz przegapić
    rewolucję, dziejącą się po cichu, na boku. Przyszłość ciezko nakreslic,
    ale to nie jest dwóch graczy na rynku arch cpu, będzie się działo coś
    więcej.

    > Z drugiej strony jeżeli zauważalnie business zacząłby przechodzić z
    > Windowsa na Maca to Microsoft musi być na to przygotowany.

    Małe szanse. Apple nie daje nic interesującego profesjonalistom. Przy
    czym zaznaczam: montowanie blogów video i rysowanie kfiatkuf w
    Photoshopie nie zaliczam do zastosowań profesjonalnych.

    Zwróć uwagę że najnowsze komputery stacjonarne z Apple są reklamowane z
    naciskiem na to że mają kolorowe obudowy. Określa to całkiem celnie
    target tych zabawek. Co jak co, ale kolor i grubość, to podstawa w dektopie.

    https://www.apple.com/newsroom/2021/04/imac-features
    -all-new-design-in-vibrant-colors-m1-chip-and-45k-re
    tina-display/

    Innymi słowy, poza kilkoma fanami i geekami, nie spodzewaj się migracji
    ludzi, którzy używają komputerów do prawdziwej pracy. Najzwyczajniej
    Apple nie ma im nic do zaoferowania, ich targetem jest brodacz w rurkach
    w starbucksie, a nie inżynier projektujący samolot.