    From: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: PC bez x86_64
    Date: Tue, 25 May 2021 14:38:42 +0200

    On 2021-05-24 22:43, Zdzichu500 wrote:
    > Jako, że grupa dyskusyjna to może taka dyskusja o przyszłości komputerów
    > PC. Co sądzicie o porzuceniu przez PC bagażu x86_64 i przejściu na inną
    > architekturę?

    Myślę że wątpię.

> [...]
    > jest mało wydajny komputerek nie mający startu do czegoś z Intelem czy
    > AMD. Był też pomysł Microsoftu z ARM ale raczej utwierdził wszystkich w
    > przekonaniu, że nie ma alternatywy dla x86 bo cały komputer był niewiele
    > tańszy od czegoś z x86 a był dużo gorszy. No i na to wchodzi Mac, który
    > wywala x86_64 i zastępuje go ARM. Komputer nie jest wcale mniej wydajny,
    > potrafili dodać translator dla starego programowania, które pozwala
    > uruchamiać kod x86_64 na ARM. Do tego cisza (np. Mac Air nie ma wcale
    > wentylatora), z powodu mniejszego zapotrzebowania na energię dużo

    No ale niezbyt rozumiem o co chodzi. Przecież peceta bez wentylatora też
    kupisz. Dziesiątki róznych. Jako tablety, laptopy i stacjonarne.

    > I jako długoletni użytkownik AMD/Intela z
    > Widnows i Linuxem coraz bardziej się zastanawiam czy następny komputer
    > nie będzie ze stajni ogryzka. I z tego co słyszę wśród znajomych nie
    > tylko ja się nad taką zmianą zaczynam zastanawiać.

    Jak ktoś używa tylko przeglądarki to mu wisi na jakim sprzęcie i sofcie
    przeglądarka chodzi. Cała reszta jest zależna od spełnienia warunków
    koniecznych.

    > Czy sądzicie, że Microsoft jakoś zareaguje na ofertę Mac i wypuści
    > jakiegoś Windowsa używalnego na ARM (możliwość uruchamiania dowolnego
    > programu dla Widnows x86_64) czy raczej będzie trwał przy Intelu/AMD?

    Po co? Przecież jak pokazał windows RT to z założenia nie jest nawet
    kwestia konkurencji tylko co najwyżej chęć zapewnienia uniwersalności.

    > Takie trwanie może spowodować odpłynięcie części użytkowników do Apple.

    Raczej promili które zechcą kupić gorszy sprzęt drożej i przy okazji
    zerwać z kompatybilnością wsteczną.

    > Windows dla ARM pozwalał uruchamiać tylko niewielki fragment programów
    > dla Windowsa. Ale Apple z Rosettą pokazało, że się da więc MS też może
    > zainwestować w podobne rozwiązanie.

    Kolejny raz - po co? Co konkretnie ma 'mi' do zaoferowania inna
    architektura poza bliżej nieprzewidywalnymi problemami?

    > Wiadomo, że AMD i Intel będą przeciwne i będą robić co tylko się da by
    > to się nie stało bo tworzą oligopol na rynku procesorów do PC.
    > Z drugiej strony jeżeli zauważalnie business zacząłby przechodzić z
    > Windowsa na Maca to Microsoft musi być na to przygotowany.

    Siłą napędową PC jest w kolejności: biznes, kowalscy, gracze. Żadnej z
    tych grup architektura ARM nie ma nic konkretnego do zaoferowania w tym
    momencie.