    Subject: Re: PC bez x86_64
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    From: Zdzichu500 <n...@n...org>
    Date: Wed, 26 May 2021 22:29:14 +0200

    Witam

    W dniu 25.05.2021 o 14:38, m4rkiz pisze:
    > No ale niezbyt rozumiem o co chodzi. Przecież peceta bez wentylatora też
    > kupisz. Dziesiątki róznych. Jako tablety, laptopy i stacjonarne.

    Może coś się poprawiło ale kiedyś to były tylko Atomy o żenujących
    możliwościach. Nie widziałem np. laptopa z i5 czy i7 bez wentylatora.

    > Jak ktoś używa tylko przeglądarki to mu wisi na jakim sprzęcie i sofcie
    > przeglądarka chodzi. Cała reszta jest zależna od spełnienia warunków
    > koniecznych.

    Coraz więcej softu jest przez przeglądarkę,
    Skoro Apple może mieć Rosettę i uruchamiać binarki x86-64 na ARM to
    czemu nie może być czegoś podobnego pod windows?

    > Po co? Przecież jak pokazał windows RT to z założenia nie jest nawet
    > kwestia konkurencji tylko co najwyżej chęć zapewnienia uniwersalności.

    Windows RT to kompletny niewypał. Nieużyteczny gniot. Tak jakby ktoś
    chciał udowodnić światu, że nie ma sensu robić Windowsa dla czegokolwiek
    innego niż x86.

    > Raczej promili które zechcą kupić gorszy sprzęt drożej i przy okazji
    > zerwać z kompatybilnością wsteczną.

    Z tym drożej to już nie jest tak źle. Nie kojarzę, żeby w robocie
    kupowali laptopy Win x86 poniżej 5K PLN brutto w detalu. A to są już
    poziomy Mac Air.
    Gorzej, że nie da się w nich nic zmienić po zakupie. Dysk to jeszcze
    ewentualnie sieciowy czy zewnętrzny od biedy ale RAMu w razie czego nic
    nie zastąpi.

    > Kolejny raz - po co? Co konkretnie ma 'mi' do zaoferowania inna
    > architektura poza bliżej nieprzewidywalnymi problemami?

    Np. przez rdzenie little BIG dużo większą efektywność zużycia energii a
    więc dłuższą pracę na baterii. Jeżeli laptop będzie w stanie pracować na
    baterii normalny dzień pracy z jakiś zapasem to będzie super.
    Najczęściej pracuje stacjonarnie ale zdażyło mi się kombinować skąd
    wziąć zasilacz bo zapomniałem zabrać do innego biura firmy a po 4h
    bateria prawie pusta.
    Asemblerami zajmowałem się tylko na studiach "parę" lat temu. Wszędzie
    można było przeczytać jak kiepska jest architektura x86 w porównaniu do
    innych np. PowerPC. Może czas wyciągnąć wnioski, wywalić to co okazało
    się złe w x86, zostawić to co dobre i zrobić nową architekturę?

    > Siłą napędową PC jest w kolejności: biznes, kowalscy, gracze. Żadnej z
    > tych grup architektura ARM nie ma nic konkretnego do zaoferowania w tym
    > momencie.

    Jeżeli rozwiązanie ARM (podane tylko dla przykładu, może być inne)
    będzie tańsze dla biznesu to biznes w nie pójdzie. Podałem za przykład
    ARM bo jest sobie producent, który stworzył całkiem fajne komputerki
    oparte o ARM, niegorsze od x86 a czasami nawet lepsze.

    Pozdrawiam,
    Zdzichu