  • 21. Data: 2021-12-02 00:03:34
    Temat: Re: Pamięć RAM
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    <a...@p...com> 5...@4...com

    > Tu nie, ale pamięci Crucial w ramole.net mają wpisane MHz

    Ramole żyją w alternatywnej rzeczywistości.
    - Optane z dwiema dziurami łaziły im na PCIex4
    (nie zareagowali na moją uwagę)
    - Cl mierzyli nanosekundami
    (rozmówca zauważył, że jest niedokładnie od RAMek
    a tego dokładniejszego ;) sprzedawcy teraz ;) nie ma)
    - sprzedawali zasilacze serdecznie odradzane przez siebie
    (tu okazali zdecydowane hm... zniecierpliwienie?...)

    > No, jak się Trybun dowie, że takie pamięci mają dziesiątki parametrów,
    > które user też może ustawiać, to dopiero będzie mętlik...

    > https://www.systemverilog.io/ddr4-timing-parameters-
    cheatsheet

    Co z tego, że podciągnie taktowanie, skoro zagęści ;) cyklowatą ;) pustkę...

    -=-

    Trybun -- ważne są rzeczywiste transfery i czasy dostępu. Jak w dyskach... ;)
    CPU ma swoje ograniczenia; magistrale -- swoje; RAMki też są ziemskiej produkcji...

    Zauważ, że pomiędzy DDR3 i DDR4 nie ma przełomowych
    różnic szybkości, choć te MegiPerSekundowe rosną szybko...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 22. Data: 2021-12-02 00:51:02
    Od: a...@p...com

    Wcale nie przypadkiem, dnia Thu, 2 Dec 2021 00:03:34 +0100
    doszła do mnie wiadomość <so8v0b$1udl$1@gioia.aioe.org>
    od "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> :

> [...]
    >
    >Zauważ, że pomiędzy DDR3 i DDR4 nie ma przełomowych
    >różnic szybkości, choć te MegiPerSekundowe rosną szybko...

    Pamięci DDr3/DDR4 są daleko od procesora, to wielka wada, jednak
    czasem montowane są na grzbiecie CPU(oczywiście nie na pecetowych
    CPU).

    Jedyna nadzieja na poprawę wydajności to pamięci HBM/HBM2 montowane
    blisko CPU, jednak możliwości upgrade wtedy nie ma.

  • 23. Data: 2021-12-02 12:18:56
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 01.12.2021 o 19:02, a...@p...com pisze:

    > Proszę, oto parametry twojej pamięci, bez ściemniania:
    > Typ mamięci DDR4 2666
    > Zegar pamięci 333,33 MHz
    > I/O bus clock 1333,33 MHz
    > Data rate(Mt/s) 2666,66 Mt/s (megatransfery na sekundę)
    > Maksynalny transfer 21333.33 MiB/s (megabajtów na sekundę).
    >
    > Trybun, masz jednen moduł pamięci?
    > Dokup drugi taki sam, to będą działać w trybie dual (trochę szybciej),
    > ustaw w biosie XMP(jeśli pamięci to mają), tak wyjdzie najtaniej.
    >
    > https://newsblog.pl/jak-wlaczyc-xmp-extreme-memory-p
    rofile/

    W jakim programie zewnętrznym czy usłudze 10ki idzie odczytać ten
    parametr Mt/s?

    Tak, jeden. I właśnie się zastanawiam nad korzyściami - dołożyć jedną
    taką samą kość, czy dokupić i wstawić inną, o wyższym taktowaniu,
    oczywiście tą starą usunąć z kompa. Namacalnych skutków nie jestem pewny
    ani w jednym ani w drugim przypadku. Koszty mniej więcej na tym samym
    poziomie, te o wyższym taktowaniu nie są wcale droższe.

    Dzięki za link, przy okazji sprawdzę czy mam taką funkcję.

  • 24. Data: 2021-12-02 12:42:47
    Od: pioruns <w...@w...com>

    On 02/12/2021 11:18, trybun wrote:

    > Tak, jeden. I właśnie się zastanawiam nad korzyściami - dołożyć jedną
    > taką samą kość, czy dokupić i wstawić inną, o wyższym taktowaniu,
    > oczywiście tą starą usunąć z kompa.

    Dual channel zawsze bedzie szybszy niz single channel nawet o wiekszej
    czestotliwosci - polecam wyposazyc sie w dwie kosci o jak najwyzszej
    czestotliwosci jaka mozesz znalezc w twoim budzecie.

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 25. Data: 2021-12-02 13:24:39
    Od: a...@p...com

    Wcale nie przypadkiem, dnia Thu, 2 Dec 2021 12:18:56 +0100
    doszła do mnie wiadomość <soaa31$hcs$1@gioia.aioe.org>
    od trybun <M...@j...cb> :

> [...]
    >poziomie, te o wyższym taktowaniu nie są wcale droższe.
    >
    >Dzięki za link, przy okazji sprawdzę czy mam taką funkcję.

    W grach zyskasz pewnie jakieś 20% do 30% FPS, w innych programach od
    kilku do kilkunastu procent, w programach operujących na małych
    objętościach danych zysk będzie symboliczny. Dokupienie jednej
    szybszej nie ma sensu, jak mniemam, lepiej dokupić drogą, ale wszybszą
    parę. Jak to jest procesor ze zintegrowaną kartą od AMD, to zysk może
    być jeszcze większy.

  • 26. Data: 2021-12-02 15:21:32
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 02.12.2021 o 12:42, pioruns pisze:

    > Dual channel zawsze bedzie szybszy niz single channel nawet o wiekszej
    > czestotliwosci - polecam wyposazyc sie w dwie kosci o jak najwyzszej
    > czestotliwosci jaka mozesz znalezc w twoim budzecie.

    Czym to idzie że dual chanel jest szybszy. Gdyby były niedobory pamieci
    to zrozumiałe że jej zwiększenie pomoże, ale gdy pamięci jest dosyć to
    jak druga kość może coś usprawnić?

    W kompie jak na razie pamięci nie brakuje, tak wiec jakieś kosztowne
    modyfikacje nie są potrzebne, co najwyżej dokupienie jednej kości bądź
    wymiana obecnej na "szybszą" bo to w sumie groszowe sprawy.

    Jeżeli chodzi o cenę kości to nie ona gra główną rolę a możliwości
    procesora.  A tu najlepiej z tym nie jest. Zresztą wybór procka był
    przemyślany - najwydajniejsza na obecna chwilę na rynku zintegrowana
    grafika miała być priorytetem. A tak się składa że procek z taką grafiką
    obsługuje pamięci do 3000MHz.

  • 27. Data: 2021-12-02 15:22:36
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 02.12.2021 o 13:24, a...@p...com pisze:
> [...]
    > szybszej nie ma sensu, jak mniemam, lepiej dokupić drogą, ale wszybszą
    > parę. Jak to jest procesor ze zintegrowaną kartą od AMD, to zysk może

    Głównie chodzi o gry.  Ale jaka kompilacje masz na myśli pisząc o tych
    uzyskach, dołożenie takiej samej kości czy wymiana obecnej na wydajniejszą?

    Na razie kupowanie pary wydajniejszych kości nie wchodzi w rachubę.

    Tego XMP nie widzę w BIOSie.

  • 28. Data: 2021-12-02 15:41:12
    Od: pioruns <w...@w...com>

    On 02/12/2021 14:21, trybun wrote:

> [...]
    > modyfikacje nie są potrzebne, co najwyżej dokupienie jednej kości bądź
    > wymiana obecnej na "szybszą" bo to w sumie groszowe sprawy.

    Drugi link z DDG:
    https://www.crucial.com/articles/about-memory/what-i
    s-dual-channel-memory

    TL;DR:
    Dual channel sprawia, ze CPU ma dostep do obu kosci RAM jednoczesnie. To
    taki RAID0.
    Bez dwoch kosci, tracisz duzo maksymalnego bandwidth jaki moglbys miec.
    Kupowanie 16 GiB zamiast 2x8 GiB nie ma sensu, jesli masz miejsce w PC.

> [...]
    > przemyślany - najwydajniejsza na obecna chwilę na rynku zintegrowana
    > grafika miała być priorytetem. A tak się składa że procek z taką grafiką

    No to bierz 2x 8 GiB (czy ile tam potrzeba) 3000MHz, albo ile plyta
    glowna max obsluzy MHz, bo niekoniecznie tyle, co CPU.

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 29. Data: 2021-12-02 15:44:39
    Od: a...@p...com

    Wcale nie przypadkiem, dnia Thu, 2 Dec 2021 15:22:36 +0100
    doszła do mnie wiadomość <soakrc$1of0$2@gioia.aioe.org>
    od trybun <M...@j...cb> :

    >Głównie chodzi o gry.  Ale jaka kompilacje masz na myśli pisząc o tych
    >uzyskach, dołożenie takiej samej kości czy wymiana obecnej na wydajniejszą?

    Tryb Dual to w uproszczeniu 128 bitów w kierunku CPU, w single tylko
    64(połowa).
    Lepiej mieć dwie w trybie Dual niż jedną w single.
    W trybie Dual osiągniesz zysk 20-30% w grach.
    Dokup identyczną jak masz, tak będzie taniej, bo dokupienie szybszej
    pary może być drogie.

    Ilość FPS(klatek na sekundę), Wiedźmin, po lewej single, po prawej
    dual:
    https://www.youtube.com/watch?v=9leFGmMUMEk

    >Na razie kupowanie pary wydajniejszych kości nie wchodzi w rachubę.
    >
    >Tego XMP nie widzę w BIOSie.

    Może ta twoja pamięć nie ma XMP, więc może się okazać, że
    korzystniejsze jest jednak kupno nowej, szybszej pary z XMP, zysk z
    trybu Dual zsumuje się z zyskiem z XMP(ustawiając profil XMP ustawiasz
    najlepsze parametry, jakie przewidział producent pamięci).
    Płyta nie musi obsługiwać trybu XMP, choć w zasadzie wszystkie w miarę
    nowe powinny obsługiwać(sprawdź w manualu).
    --
    Szwambuł Trantiputl.
    Inter stercus/faeces et urinam nascimur

  • 30. Data: 2021-12-02 17:32:45
    Od: Animka <a...@t...ja.wp.pl>

    W dniu 2021-12-02 o 15:44, a...@p...com pisze:
    [...]

    Przepraszam, że się wtrącam w temat. Chce tylko dodać coś nie na temat.
    Skojarzyłam sobie jednak, że Ty nie jesteś Przemolem tylko Olafem.
    Przemol to za tępy jest do udzielania porad komputerowych.

    --
    animka