  • 41. Data: 2021-12-03 12:59:45
    Temat: Re: Pamięć RAM
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 03.12.2021 o 11:00, pioruns pisze:

    > Zobacz czy nie masz update do BIOSu od producenta.

    BIOS niby najnowszy..

  • 42. Data: 2021-12-03 14:08:03
    Od: trybun <M...@j...cb>

> [...]
    > cykle czy wielokanałowość... Nadto nie tylko możliwości samych RAMek są
    > ważne -- reszta także ma swe ograniczenia. W jakiejś temperaturze można
    > osiągnąć większe transfery, w jakiejś mniejsze -- stabilność też ma swe
    > znaczenie, ale to raczej ;) wiesz. ['wiesz', niekoniecznie znaczy
    > 'stosujesz swą wiedzę'?]
    >
    > Zwiększenie częstotliwości może poskutkować zwiększeniem Cl.
    > DDR4 mają znacznie większe częstotliwości niż DDR2, ale czy
    > są proporcjonalnie szybsze? Poszukaj porównań w necie...
    > Główną przewagą DDRn+1 nad DDRn jest pojemność pojedynczego

    Nic nie osiągnęliśmy. Bo najważniejszy parametr wydajności wyrażany
    chyba przez wszystkich to MHz, jak widać jest to zasadniczy parametr dla
    producentów i programistów, bez odniesienia do zasad komercji,.

  • 43. Data: 2021-12-03 15:36:54
    Od: a...@p...com

    Wcale nie przypadkiem, dnia Fri, 3 Dec 2021 12:42:27 +0100
    doszła do mnie wiadomość <socvr5$1q7c$1@gioia.aioe.org>
    od Eneuel Leszek Ciszewski
    <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console> :

> [...]
    >są proporcjonalnie szybsze? Poszukaj porównań w necie...
    >Główną przewagą DDRn+1 nad DDRn jest pojemność pojedynczego

    To akurat nie jest prawdą, weź pod uwagę, że w pewnym momencie DDRn
    nie jest już rozwijane, a DDRn+1 jest stale udoskonalane(nowy proces
    technologiczny, większe zegary wewnętrzne) i uzyskuje, przykładowo,
    znacznie większe transfery, tak jest w przypadku ddr3 vs ddr4.

    --
    Szwambuł Trantiputl.
    Inter stercus/faeces et urinam nascimur

  • 44. Data: 2021-12-03 16:22:19
    Od: pioruns <w...@w...com>

    On 03/12/2021 11:58, trybun wrote:

    > Nie, na razie wszystko chodzi dość dobrze, a wiec irracjonalne byłoby
    > wymieniać RAM w nowym kompie. Dołozyć kość to co innego, bo wcześniej
    > czy później pojaw ją się niedobory RAMu.

    To wcale nie irracjonalne. Podmieniasz RAM aby miec najlepsza wydajnosc
    na tej integrze. Potem bedzie sluzyc wiele miesiecy czy lat ten zestaw.
    Stara kosc sprzedasz. To dobra i tania inwestycja. Irracjonalne bylo by
    np. kupowac potezne dedykowane GPU pod ten PC, ktory rozumiem mam
    procesor z dolnej polki a wiec GPU by sie nudzilo.
    Ale lepszy RAM nie zaszkodzi i klatek doda.

    > Są podobne, nawet tego samego producenta, jednak identyczna z tego co
    > widzę na polskim rynku jest w jednej ofercie, w sklepie Sferis. Z tego
    > co pamiętam to sprzedawcy za bardzo nie chcą przyjmować zwrotów RAMu.

    No to bierz jesli jednak wolisz 2x 2666 MT/s :) Jesli taka identyczna
    kosc to powinna zadzialac od razu bez problemu bez ryzyka zwrotu.

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 45. Data: 2021-12-04 04:07:07
    Od: a...@p...com

    Wcale nie przypadkiem, dnia Fri, 3 Dec 2021 23:23:05 +0100 (GMT+01:00)
    doszła do mnie wiadomość <soe5ca$1nfh$1@gioia.aioe.org>
    od Eneuel <e...@g...com> :

    >: znacznie większe transfery
    >
    >Proporcjonalne do częstotliwości taktowania?
    >

    >W szczególnym przypadku DDR3 może mieć lepszy transfer niż DDR4.
    > Odsyłam do benchmarków i jutuberów.

    No może tak być, ale w przypadku porównania najszybszych DDR3(mogą być
    bardzo drogie) i najwolniejszych(najtańszych) DDR4, w praktyce trudno
    to porównać(brak płyt akceptujących jedne i drugie pamięci, nie ma
    wyboru, nowy komputer - tylko DDR4).
    Oprócz tego, że DDR4 praktycznie nie mają ograniczenia na pojemność
    samego chipa, istnieje wiele innych plusów, pobór prądu, sporo większy
    maksymalny transfer ciągły.
    O ile pamiętam, to taki efekt był dobrze widoczny w początkowym
    okresie wprowadzania DDR3, zysk na transferze był problematyczny.

  • 46. Data: 2021-12-04 08:09:31
    Od: a...@p...com

    Wcale nie przypadkiem, dnia Sat, 4 Dec 2021 06:45:37 +0100 (GMT+01:00)
    doszła do mnie wiadomość <soeva1$1k37$1@gioia.aioe.org>
    od Eneuel <e...@g...com> :

    >Więc jutuberzy kłamią? I specyfikacje kłamią?

    >Tego nie kwestionuję.

    >Porównaj częstotliwości DDR i DDR4, po czym zestaw je z transferami.

    >Co wykazywali testerzy na jutubie.
    >Wykazywali też różnice pomiędzy DC i SC...
    >Są jeszcze flexy... (u mnie jest flex)

    Pamięci DDR4 mają o wiele większy transfer ciągły niż pamięci DDR3,
    temu nie da się zaprzeczyć, natomiast często bywa, że wąskim gardłem
    jest kontroler pamięci CPU, który nie daje sobie rady z szybszą
    pamięcią i pracuje w trybie 1:2 czy nawet mniejszym(CPU/memory ratio),
    oczywiście najlepiej, gdy CPU/Memory jest 1:1, wtedy można wyciągnąć z
    pamięci niemal tyle, co producent deklaruje.
    Dodatkowo, w CPU który ma wiele rdzeni obliczeniowych, jeden podsystem
    pamięci musi wykarmić pamięci cache tych rdzeni, im więcej rdzeni, tym
    mniejsza ilość transferu z RAM przypada na jeden rdzeń.
    Wielu ludzi kupujących pamięci nie zdaje sobie sprawy z tego, że ich
    CPU nie odniesie korzyści z superszybkich pamięci, bo nie da rady
    kontroler pamięci wbudowany w CPU i trzeba specjalnie poustawiać
    timingi, aby jednak jakaś korzyść była(ustawić XMP lub zrobić to
    ręcznie, jednak czasami ustawienie 1:1 jest piekielnie trudne lub
    nawet awykonalne, bo trzeba kombinować z FSB procesora, co może odbić
    się na wydajności).
    Jak widzisz, mierne transfery mogą być winą CPU, a nie pamięci.
    Poza tym w procesorach są spore pamięci cache, które niwelują problem
    ze słabym transferem RAM->CPU, więc testy w większości aplikacji
    wykażą małe różnice wydajności(AMD w następnej generacji procesorów
    doda wielki 3d V-cache o pojemności 64 MiB na CCD, demonstracja AMD
    pokazała, że zysk z takiej pamięci to 15%).
    Lekarstwem są stosy pamięci HBM umieszczone blisko struktury
    procesora(linie sygnałowe maksymalnie krótkie), jeden stos HBM w
    jednym cyklu transferu potrafi wysłać 1024 bity, 4 stosy już 4096
    bitów, no ale to nie ma sensu w procesorach przeznaczonych na rynek
    konsumencki, bo żadne oprogramowanie nie wysyci takiej przepustowości
    i będzie piekielnie drogo(w procesorach graficznych ma to jednak
    sens).
    Czyli, reasumując, mimo teoretycznie dużej przepustowości RAM są
    wąskie gardła, które nie są winą samych pamięci.

  • 47. Data: 2021-12-04 09:28:35
    Od: Smok Eustachy <s...@w...pl>

    W dniu 03.12.2021 o 16:22, pioruns pisze:
    >/.../
    >
    > No to bierz jesli jednak wolisz 2x 2666 MT/s :) Jesli taka identyczna
    > kosc to powinna zadzialac od razu bez problemu bez ryzyka zwrotu.

    Zależy od producenta.

  • 48. Data: 2021-12-04 10:54:41
    Od: trybun <M...@j...cb>

> [...]
    > procesor z dolnej polki a wiec GPU by sie nudzilo.
    > Ale lepszy RAM nie zaszkodzi i klatek doda.

    Gdybym miał klienta na obecną pamięć to pewnie pokusiłbym się o wymianę
    na szybszą. Tymczasem wątpię aby ktoś chciał kupować używany RAM podczas
    gdy sklepowe półki się od kości uginają. Poza tym wymiana pamięci to
    jakiś tam procent ryzyka, w przypadku egzekwowania gwarancji mogą być
    problemy, bo jak to mówią - jest to "poważna ingerencja w konfiguracje
    kompa".

    Oczywiście że sama wymiana na wydajniejszą to dobry pomysł, jednak moje
    warunki sa dość specyficzne.

    > No to bierz jesli jednak wolisz 2x 2666 MT/s :) Jesli taka identyczna
    > kosc to powinna zadzialac od razu bez problemu bez ryzyka zwrotu.

    Pozostaje tylko bardzo podobna, bo właśnie ta jedyna bliźniacza dostępna
    kość właśnie zniknęła z oferty Sferisa.

  • 49. Data: 2021-12-04 10:55:43
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 04.12.2021 o 09:28, Smok Eustachy pisze:

    > Zależy od producenta.

    Tzn? Czy sa jakieś specyficzne warunki pozwalające zminimalizować ryzyko
    braku kompatybilności między kośćmi RAMu?

  • 50. Data: 2021-12-04 12:48:24
    Od: Animka <a...@t...ja.wp.pl>

    W dniu 2021-12-04 o 10:54, trybun pisze:

> [...]
    > warunki sa dość specyficzne.

    > Pozostaje tylko bardzo podobna, bo właśnie ta jedyna bliźniacza dostępna

    Nie nazywa się tego kością tylko modułem. Już kiedyś Radosław Sokół
    zwracał na to uwagę.
    Kup sobie 2 takie same moduły pamięci lub dołóż 1-taki sam z nazwy jaką
    masz w komputerze. Tyle ile może obsłużyć Twój komputer.
    Niektóre stare komputery to np.nie obsłużą więcej niż 2 GB RAM.
    Podaj dokładną nazwę twojego modułu(pamięci)i ile ma mieć MB czy GB to
    wyszukam w internecie.

    --
    animka