    From: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Panele słoneczne
    Date: Sat, 14 Mar 2009 08:12:54 +0100

    Wojciech Frybyśu napisał(a) :
    > I taraz pytanie. Jak policzyc moje potrzeby. Niby chcialbym aby
    > dało sie odtworzyć film na laptopie. I Posłuchac radia,
    > naladowac komórkę.
    >
    > Przyjmijmy doba 10 godzin, sprawnośc 50% , laptop musi działac
    > przez minimum 4 godziny na dobę + jakies jeszcze drobiazgi, może
    > oświetlenie diodami led.
    >
    > Tu tez chciałbym zapytac o pobór prądu mniej więcej :
    > + lodówka
    > + żarówki energooszczędne (pisza np. 10W)
    > + laptop u Was
    > + radio (chyba z 10W)
    > + telewizor LCD
> [...]

    Zapomnij.
    Taką moc panel ma przy idealnie prostopadłym padaniu promieni
    słonecznych. Przy bezchmurnym niebie - musi być tzw. lampa.
    Przy innym kącie padania moc gwałtownie spada.
    Załóżmy pełną moc. Pierwsze straty na akumulatorze w który musisz
    wpompować 1.4 raza więcej energii, czyli sprawność już 0.71.
    Zamienić to potem na 230V to powiedzmy kolejne 0.8, co daje nam
    już tylko 0.56 odebranej z panelu mocy.
    Postawisz przy panelu regulatora, który będzie co 15 minut lub
    lepiej częściej, ustawiał panel prostopadle do Słońca. Na Saharze
    uzyskasz wtedy dziennie te 192 Wh. Czyli urządzenie pobierające
    50W popracuje ze 4 godziny. Na Saharze. Hmmm... Wyszło
    nienajgorzej :-) Ale przy idealnych warunkach. Chyba że gdzieś
    się pomyliłem, więc nie byłoby tak różowo.
    Zamiast człowieka pozycjonowanie może wykonywać dodatkowy moduł z
    serwomechanizmem. A więc dodatkowy koszt i dodatkowy odbiornik
    pozyskiwanej energii.

    Zbyszek
    PGP key: 0x39E452FE