  • 1. Data: 2009-03-13 18:51:10
    Temat: Panele słoneczne
    Od: Wojciech Frybyśu <w...@p...iUSUNTOnteria.pl>

    Zastanawiam się nad kupieniem paneli słonecznych.
    Proponuja mi coś takiego
    http://www.soltec.sklep.pl/product_info.php?cPath=2_
    11&products_id=65
    Jest to rozwiazanie dobre, bo działające, ale chyba niezbyt
    rozbudowywalne. Nie znalazłem modułów do podłączenia do
    instalacji elektrycznej (przy okazji, jeśli ktoś takowe moduły
    widział prosze o podesłanie namiarów)

    I taraz pytanie. Jak policzyc moje potrzeby. Niby chcialbym aby
    dało sie odtworzyć film na laptopie. I Posłuchac radia,
    naladowac komórkę. Laptop ma napisane na tabliczce 12A jak
    rozumiem, tyle pobiera pradu przy pracy, anie przy ładowaniu. A
    pewnie sa i wieksze laptopy.
    Jeśli mam tu 25W to ile mniej więcej mogę zasilic ten laptop?

    Przyjmijmy doba 10 godzin, sprawnośc 50% , laptop musi działac
    przez minimum 4 godziny na dobę + jakies jeszcze drobiazgi, może
    oświetlenie diodami led.

    Tu tez chciałbym zapytac o pobór prądu mniej więcej :
    + lodówka
    + żarówki energooszczędne (pisza np. 10W)
    + laptop u Was
    + radio (chyba z 10W)
    + telewizor LCD

  • 2. Data: 2009-03-13 20:36:33
    Temat: Re: Panele słoneczne
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Wojciech Frybyśu pisze:

    > Zastanawiam się nad kupieniem paneli słonecznych.

    Po pierwsze odpowiedz sobie na pytanie, czy chcesz je używać tam, gdzie
    nie ma dostępu do energii elektrycznej? Czy tylko chcesz być
    ekologicznie poprawny i sam produkować prąd, chociaż metr dalej jest od
    w gniazdku?

    Jeżeli to drugie - uprzedzę Cię, że energia elektryczna z paneli jest
    jednym z droższych źródeł energii. Kilka razy taniej kupić ją z elektrowni.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 3. Data: 2009-03-13 21:05:27
    Od: Padre <P...@n...net>

    Czy tylko chcesz być
    > ekologicznie poprawny i sam produkować prąd,

    Może teraz to już częściowo straciło na aktualności ale dawniej czytałem
    artykuł w którym wyliczone zostało że proces produkcji i dystrybucji
    małego ogniwa słonecznego do "wycieczkowego" użytku powoduje większe
    zanieczyszczenie środowiska niż konwencjonalne wytworzenie energii jaka
    ono wytworzy w czasie swojego życia. Ot taki paradoks "ekologicznej"
    sztucznej choinki :)

  • 4. Data: 2009-03-13 21:13:03
    Od: "KILu" <b...@w...pl>

    Wojciech Frybyśu wrote:
    > Laptop ma napisane na tabliczce 12A jak
    > rozumiem, tyle pobiera pradu przy pracy, anie przy ładowaniu

    Gdzie mialoby byc te 12A? :) Przecietny laptop potrzebuje w porywach kilku
    A przy kilkunastu woltach, z reguly znacznie mniej (a ze procek przy duzo
    nizszym napieciu potrzebuje czesto kilkudziesieciu A, to inna bajka). Sam
    sobie policz, ile pobiera z gniazdka. Moj IBM na Centrino bierze w
    porywach 20W (praca, nie ladowanie). Inna sprawa, ze jakies najnowsze C2Q
    czy starocie na Celeronach czy Pentium IV biora pewnie grupo powyzej 100W.

    > Tu tez chciałbym zapytac o pobór prądu mniej więcej :
    > + lodówka

    Jaka? Przyjmij, ze 100W.

    > + żarówki energooszczędne (pisza np. 10W)

    I pewnie tak jest.

    > + laptop u Was

    Bardzo wiele zalezy od laptopa.

    > + radio (chyba z 10W)

    Mniej. Choc zalezy co rozumiesz przez "radio". :)

    > + telewizor LCD

    7" czy 32"? :)

    k,

  • 5. Data: 2009-03-14 07:12:54
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Wojciech Frybyśu napisał(a) :
> [...]
    >
    > Tu tez chciałbym zapytac o pobór prądu mniej więcej :
    > + lodówka
    > + żarówki energooszczędne (pisza np. 10W)

    Zapomnij.
    Taką moc panel ma przy idealnie prostopadłym padaniu promieni
    słonecznych. Przy bezchmurnym niebie - musi być tzw. lampa.
    Przy innym kącie padania moc gwałtownie spada.
    Załóżmy pełną moc. Pierwsze straty na akumulatorze w który musisz
    wpompować 1.4 raza więcej energii, czyli sprawność już 0.71.
    Zamienić to potem na 230V to powiedzmy kolejne 0.8, co daje nam
    już tylko 0.56 odebranej z panelu mocy.
    Postawisz przy panelu regulatora, który będzie co 15 minut lub
    lepiej częściej, ustawiał panel prostopadle do Słońca. Na Saharze
    uzyskasz wtedy dziennie te 192 Wh. Czyli urządzenie pobierające
    50W popracuje ze 4 godziny. Na Saharze. Hmmm... Wyszło
    nienajgorzej :-) Ale przy idealnych warunkach. Chyba że gdzieś
    się pomyliłem, więc nie byłoby tak różowo.
    Zamiast człowieka pozycjonowanie może wykonywać dodatkowy moduł z
    serwomechanizmem. A więc dodatkowy koszt i dodatkowy odbiornik
    pozyskiwanej energii.

    Zbyszek
    PGP key: 0x39E452FE

  • 6. Data: 2009-03-14 08:16:59
    Od: Wojciech Frybyśu <w...@p...iUSUNTOnteria.pl>

    > Po pierwsze odpowiedz sobie na pytanie, czy chcesz je używać tam, gdzie
    > nie ma dostępu do energii elektrycznej?

    Tak

  • 7. Data: 2009-03-14 08:21:23
    Od: Wojciech Frybyśu <w...@p...iUSUNTOnteria.pl>

    KILu pisze:

> [...]
    > czy starocie na Celeronach czy Pentium IV biora pewnie grupo powyzej 100W.

    No właśnie nie umiem sam sobie policzyć. Dlatego pytam. Jak
    zamienić te A na W czy kWh

    Inny laptop ma 4A Ale ile to Wat?
    A jak dziala 5h dziennie to ile zjada kWh?

    > Jaka? Przyjmij, ze 100W.

    Właśnie chodzi o pi razy drzwi. Muszę wiedziec ile przyjąć dla
    paneli. Chodzi o rząd wielkości a nie dokładne wyliczenia.
    Wystarczy, ze nie ma słońca i mam juz 30-50% nominalnej mocy,
    wiec nie będę się bawil ile pobiera dana lodówka do obliczeń.

    > I pewnie tak jest.

    Chodzi o to czy nie pobiera cos jeszcze o czym nie wiem. np.
    pobiera gdy nie świeci itp.

    > 7" czy 32"? :)

    Podaj jakieś dane ;-) Jak podasz ze 7 cali to bedę wiedzial,ze
    moge sobie pozwolić na większe

  • 8. Data: 2009-03-14 08:24:19
    Od: Wojciech Frybyśu <w...@p...iUSUNTOnteria.pl>

    [...]
> [...]
    > 4 godziny. Na Saharze. Hmmm... Wyszło nienajgorzej :-) Ale przy
    > idealnych warunkach. Chyba że gdzieś się pomyliłem, więc nie byłoby tak

    Mało się pomyliłeś.
    Rodezja.

    Teraz tylko powiedzcie jak przeliczyć te Ampery na Waty
    Czasem komórka pisza pobiera tyle a tyle mAh
    albo panel kieszonkowy daje 1200mAh (czyli tyle ile jedna bateria)

    Do listy musze dorzucic CB-Radio.

  • 9. Data: 2009-03-14 08:44:40
    Od: Dylon <d...@s...w.naglowku>

    Dnia Sat, 14 Mar 2009 09:21:23 +0100, Wojciech Frybyśu napisał(a):

    > No właśnie nie umiem sam sobie policzyć. Dlatego pytam. Jak zamienić te
    > A na W czy kWh
    Troche wysilku -> google

    > Inny laptop ma 4A Ale ile to Wat?
    > A jak dziala 5h dziennie to ile zjada kWh?

    > pobiera dana lodówka do obliczeń.
    Wg instrukcji...

    > Podaj jakieś dane ;-) Jak podasz ze 7 cali to bedę wiedzial,ze moge
    > sobie pozwolić na większe
    Wg instrukcji...

    Tak wogole to masz "poroniony" pomysl. Daj sobie z nim spokoj dopoki
    jeszcze nie straciles pieniedzy...

    --
    Maciej Dylski
    adres: szukaj w naglowku

  • 10. Data: 2009-03-14 08:45:41
    Od: "AK" <1...@p...onet.pl>

    > No właśnie nie umiem sam sobie policzyć. Dlatego pytam. Jak
    > zamienić te A na W czy kWh

    No bez przesady! tego uczą /powinni uczyć w szkole podstawowej!!!

    AK