  • Data: 2009-03-14 12:42:22
    Temat: Re: Panele słoneczne
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Zbyszek napisał:

    > Możliwe, że panele, którymi dysponowałem, nie były aż tak
    > idealne. Chociaż sprawdzałem kąt tylko "na oko", to był on sporo
    > większy niż nawet 20°. Możesz mieć rację.
    > Teraz nie ma akurat dobrych warunków, żebym powtórzył dokładnie
    > doświadczenie na posiadanym obecnie panelu.

    Czyli co, określanie wartości cosinusa metodą doświadczalną?
    Interesujący pomysł. Idealnoś paneli nie ma tu większego znaczenia.
    Chodzi o to, że z samej trygonometrii wynika, że kilkustopniowa
    odchyłka od prostopadłości padania promieni słonecznych nie ma
    praktycznego znaczenia. Kilkanaście stopni w zasadzie też. Godzina,
    to oczywiście 15°.

    Znane są (przynajmniej z teorii) panele, w których zastosowano
    mikrosoczewki, mikrolustra lub wymyślne ukształtowanie powierzchni
    czynnej. Ma to na celu albo powiększenie powierzchni "zgarniania
    słońca" względem aktywnej powierzchni fotoogniwa, albo polepszenie
    cosinusoidalnej charakterystyki kątowej. Ale to już trochę inna
    historia.

    --
    Jarek