    From: Adam <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Patent w Polsce przedwojennej na radioaktywne słodycze
    Date: Tue, 20 Oct 2020 22:13:52 +0200
    <rmmp41$olk$1$Adam@news.chmurka.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <5f8f2203$0$11936$65785112@news.neostrada.pl>

    W dniu 2020-10-20 o 19:44, J.F. pisze:
> [...]
    > Glukoza gasi łaknienie na ok. 2-3 godziny, fruktoza nigdy, ponieważ w
    > odróżnieniu od glukozy nie hamuje aktywności podwzgórza[10][12]. Wątroba
    > w odpowiedzi na fruktozę produkuje większe ilości trójglicerydów,
    > sprzyjając w ten sposób chorobom układu sercowo-naczyniowego,
    > insulinooporności, cukrzycy, nadwagi i otyłości[7]. Fruktoza z uwagi na
    > znacznie wolniejsze wchłanianie się z krwi niż glukoza nie jest
    > wykorzystywana podczas wysiłku fizycznego, natomiast nadmiar fruktozy
    > jest przekształcany w tkankę tłuszczową[10]. "

    Gdzieś tak w latach 80-tych chodziłem na pielgrzymki do Częstochowy.
    Przez kilka lat z kumplami żarliśmy wtedy glukozę - biały proszek,
    podobny do mąki. Żarliśmy tego sporo - przez tydzień szło kilka
    kilogramów na kilka osób.
    Trudno powiedzieć, czy pomagało (bo jedliśmy jeszcze konserwy), ale
    wieczorem, jak już niektórzy ledwo-co mogli rozłożyć namiot, to jeszcze
    biegaliśmy naokoło pola.

    > Co moze i zle mowi o fruktozie, ale ... jesli alternatywą jest
    > sacharoza, to jakby to samo ... wie po prostu cukru mniej, a nie syrop
    > g-f to twoj wrog.

    > Wiecej chyba dlatego, ze tani surowiec uzywa. I to skrobie konwertuje.
    >
    > Ale ... czy ziemniaki nie sa tanszym zrodlem skrobii ? A oni pszenice
    > przerabiaja...

    > Dziecko moglo inaczej odbierac, ale fakt, ze moga teraz mniej slodzic
    > ... bo chyba jeszcze nie zastapili calkowicie innymi slodzikami,
    > przynajmniej nie w "klasycznej".

    Teraz ja nie wyczuwam w coli cukru. Jest jakaś taka dziwna. Wydaje mi
    się, że dawniej była słodsza.
    A wtedy, dziecięciem będąc, do szklanki herbaty wrzucałem po 3 lub 4
    szklanki cukru. Jakoś tak dziwnie było, że w czasach "kartkowych" cukru
    mieliśmy pod dostatkiem.
    A ja (i cała rodzina), pomimo obfitego i tłustego żarła i dużej ilości
    cukry, byliśmy chudzielcami.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam