    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: Połączenie modemów przez VoIP
    Date: Wed, 10 Aug 2022 19:37:33 +0200

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Ale opoznienie moze wykluczyc łacznosc modemową, na etapie
    > dostrajania. A jakies zgubione probki rozjadą fazę.

    Eee tam, przecież w dawnych czasach działało z drugim końcem świata -
    opóźnienie wynosiło kilkaset ms (także w reakcji po naciśnięciu jakiegoś
    klawisza - zdalne echo). Oczywiście w przypadku smart modemów, bo
    z "dumb modemem" to pewnie i z Marsem by zadziałało.

    Faza to inna historia, ale modemy 300 bps używały modulacji FSK (zwykle
    nazywanej wtedy FM). Dopiero 1200 bps używały PSK (był jeszcze tryb 600
    bps PSK, ale nigdy się z nim nie spotkałem w praktyce, bo wszystkie
    modemy 600 bps, z którymi miałem do czynienia, miały także 1200 bps).

    Przy czym trzeba pamiętać o różnych częstotliwościach sygnałów
    w modemach/trybach Bella i tych zgodnych z ITU-T. Generalnie smart
    modemy potrafiły gadać ze sobą we wszystkich trybach, ale np. mogły
    mieć niektóre wyłączone.

    > A same bramki VoIP nie wiem jak to robily - kodek zaprojektowany tak
    > aby przenosil, czy rozpoznawaly faksowe piszczenia i przechodzily na
    > inny tryb ..

    Jasne że rozpoznawały, np. niektóre urządzenia VoIP wymagały
    opcjonalnych kart DSP do tego celu. W pakiecie były wtedy od razu
    połączenia modemowe.
    Inaczej VoIP nie byłby w stanie przenieść niczego pewnie od 1200 bps
    w górę - ale 300 bps powinien przenieść bez problemu.

    > Wiec zaczalbym od wymuszenia predkosci 300 i V.21. Lub Bell 103

    Ano.

    > Ale ale ... ten automat nie ma jakiegos zabezpieczenia, ze siedzi
    > cicho dopoki sie jakiegos tajnego kodu nie poda?
    > Bo po co ktos niezidentyfikowany mialby sie z nim łączyc ?

    Modemy odbierające połączenie zwykle były skonfigurowane tak, by na
    początku wysyłać "answer tone" (różne tony dla różnych trybów,
    w kolejności preferencji). Dopiero wtedy modem "dzwoniący" włączał swój
    transmiter i ew. negocjował korekcję + kompresję. Nie dotyczy "dumb",
    które w ogóle (w granicznym przypadku) nie umiały wykrywać answer tone
    (o generowaniu nie było pewnie mowy, bo "dumby" były raczej
    "originate-only").
    --
    Krzysztof Hałasa