  • Data: 2022-08-11 20:34:54
    Temat: Re: Połączenie modemów przez VoIP
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Piotr C." <k...@g...com> writes:

    > 2. Modem US Robotics zewnętrzny 33k6 nie działa - łączy się (tylko na
    > wymuszonym 300bps, na 1200 nie chce gadać lub rzadko) natomiast nawet
    > podając dobry pin, brak jest odpowiedzi urządzenia - taki sam efekt
    > jak podanie błędnego PINu. Być może są duże przekłamania i automat
    > odczytuje błędny pin, a może nie słyszy niczego.

    Rozumiem że nie ma możliwości "podsłuchania" po drugiej stronie?
    Korzystne może być przejrzenie instrukcji od USRa i pokombinowanie.
    Np. ustawienia handshakingu.
    Co dokładnie jest po "naszej" stronie? Pecet z Windows?
    Czy modem po drugiej stronie jest na pewno dobrze skonfigurowany?

    > Czyli jako tako działa tylko badziewny winmodem na USB, który dostałem
    > przez pomyłkę sprzedającego. Natomiast przy dłuższej transmisji
    > (wysłanie taryf i konfiguracji) występuje zawsze błąd.

    Handshaking?
    Najlepiej wyłączyć XON/XOFF ("software handshaking" - w modemie i na
    pececie).
    Modem może mieć kilka profili (at&f0, at&f1, czy jakoś tak, to już dawno
    było), które od razu ustawiają cały komplet parametrów. Ale to trzeba
    sprawdzić w dokumentacji.

    Najlepiej używać sprzętowego handshakingu (RTS/CTS), modem na pewno to
    umie (po włączeniu), ale czy w tym programie da się tego użyć, to nie
    wiem.
    W ogóle bez handshakingu modemy będą gubić większe porcje danych - jeśli
    tylko soft po obu stronach takich używa (bez potwierdzeń w trakcie).

    > Nie wiem, może
    > uwalona płyta główna, bo też wywala błąd na rządanie zapisania RAMu do
    > EPROMu?

    Płyta główna (raczej jedyna) modemu?
    Raczej do EEPROMu, ew. do flasha (flash ((E)EP)ROMu).

    > Drugi US Robotics, typowy z rynku USA, nie współpracuje w ogóle i
    > bardzo dziwna sprawa - zainstalowałem sniffer szeregowy. Program na
    > początek wysyła do modemu "+++" i "ATZ" (reset) i modem nie odpowiada.
    > Natomiast z tej samej maszyny wirtualnej, jeśli wpiszę ATZ w hyperterm
    > - ładnie odpowiada "OK" i generalnie działa idealnie.

    Może to być ustawienie handshakingu - modem ma wyłączony CRTSCTS
    (a dokładnie nie wystawia CTS), pecet bez tego nie chce wysyłać. Można
    włączyć hw handshaking w modemie.

    Alternatywnie może modem nie wystawia DSR, wtedy pecet może uważać, że
    w ogóle żadnego modemu nie ma -> trzeba włączyć wysyłanie DSR w modemie.

    Albo inne podobne kombinacje w rodzaju ustawienia CTS i DSR na stałe.

    Aaa, i jeszcze może to być brak przerwy pomiędzy "+++" i ATZ - nie wiem
    jaki program miałby tak robić, ale efekt mógłby być podobny. Po "+++"
    musi być chwila przerwy, chyba był na to S-rejestr. Możliwe, że
    producent winmodemu nie zapłacił za licencję Hayesowi czy coś tam,
    i działa bez przerwy, ale nie powinno (modem nie może szukać poleceń
    w treściach tylko przesyłanych przez niego).

    Można też wrócić do ustawień fabrycznych (i zapisać je) itp. Możliwe że
    to at&f1 oraz at&w?

    Nie wiem jaki to dokładnie USR, ale generalnie one nie sprawiały
    problemów, oczywiście jeśli były dobrze skonfigurowane. Oprócz jakichś
    tam USR Winmodemów, które nie miały DSP, i robiły wszystko procesorem
    peceta (przypuszczalnie). A może miały DSP, tylko nie miały interfejsu
    Hayesa?
    --
    Krzysztof Hałasa