    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Połączenie modemów przez VoIP
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    <m...@i...localdomain>
    <1vmix87l2k510$.1evnm1d4822im.dlg@40tude.net>
    <m...@i...localdomain>
    <9...@4...net>
    <m...@i...localdomain>
    <b0ixs6q9v5ba$.r4nb190kozzq$.dlg@40tude.net>
    <m...@i...localdomain>
    <1...@4...net>
    <m...@i...localdomain>
    <8...@4...net>
    <m...@i...localdomain>
    Date: Thu, 1 Sep 2022 16:45:35 +0200

    On Thu, 01 Sep 2022 11:45:00 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > No, ale... Intel 8251 to zupełnie inny scalak niż NS8250 - to jest
    > w ogóle USART, nie tylko UART.

    No i dlatego, gdyby w 8250 byly 2 bajty bufora, to byłaby lepszosc.

    > No, można - zgłaszając mu koniec przerwanie. Ale tak się nie robiło
    > przecież.

    Jakos trzeba bylo chyba zglosic.

    > Praktycznie nic nie miało z tym problemu.

    No nie wiem, w czasach DOS ... no tak, to był jeden program w uzyciu,
    i ewentualnie jakis rezydent.

    Był jakis program, ktory uzywał wiecej portow naraz?
    Moze i były, jakies BBS.

    W Windowsie ... hm, nie pamietam - ustawialo sie tam jakies przerwania
    i adresy portow czy windows wiedzial lepiej?

    No chyba ze dwa standardowe obslugiwal, a inne potrzebowaly drivera.

    No wlasnie - i ten driver potrafil dzielic przerwanie z innym
    driverem?

    O jakims wczesnym Windows pisze, bo potem sie chyba pojawilo dzielenie
    przerwan - bo przerwan zabraklo.

    Zaraz ... dwa porty byly na plycie, a modem na karcie to kolejny port
    i jakos działał.
    Ach ta skleroza ... irq5, 9 ?

    > Przeciwnie, to były bardzo popularne płyty. Możliwe nawet że to była
    > najbardziej popularna płyta dla 486DX4.

    A to widac skleroza.

    > No, z tym 1992 to tak niezupełnie. Może na jakiejś referencyjnej płycie
    > Intela - albo serwerowej. Raczej w 1994, może czasem w 1993.
    > Znikanie kart multi-I/O nie miało związku z PCI - wynikało
    > z wprowadzenia układów Super-I/O na płytach.

    To juz widac skleroza mi powazniej doskwiera :-)

    > Wiesz, możemy sobie teoretyzować w nieskończoność. Napisałem jak było
    > (i zresztą jest, bo RS-485 jest dość często wykorzystywany cały czas).

    tylko trudno powiedziec jakim kosztem.
    Dzis mozna wstawic jakis mikrokontroler czy ASIC aby automatycznie
    rozpoznawal predkosc i nadal bedzie tani :-)

    Albo po prostu scedowac zadanie na program, i niech sie programista
    martwi.

    Np
    https://www.tme.eu/pl/details/da-70161/kable-i-adapt
    ery-komputerowe/digitus/

    Jakis patent maja na wykrywanie kierunku ...

    > Bez związku, karty IDE najpierw miały typowo tylko porty FDD i HDD.

    Szybko sie pojawiły multi-IO, ale chyba trudno bedzie znalezc kiedy.

    https://www.vogonswiki.com/index.php/AB-862G_Super_I
    %E2%88%95O_Card

    Na naklejce 1992

    > Owszem, przecież wiele razy napisałem, że 16550 na płycie był częścią
    > scalaka Super-I/O.

    No ale czy 16550 czy np 16450?

    > A co to ma do rzeczy?

    Jak robili chipsety, to je potem taiwanskie firmy do produkcji plyt
    używaly i myslec przy tym wiele nie musiały :-)

    W DOS przerwania dawalo rade obsluzyc.

    J.