  • 21. Data: 2011-01-19 23:08:59
    Temat: Re: Polityka bezpieczeństwa PWR PLIX vs niezawodność i wygoda.
    Od: "f...@o...pl" <f...@o...pl>

    On 20 Sty, 00:05, nastach <n...@p...pl> wrote:
    > On 19 Sty, 23:57, "f...@o...pl" <f...@o...pl> wrote:> Dziwi mnie ten napastliwy
    ton. Chcesz jabłka niebieskie - spytaj się

    Ok, wezmę to pod uwagę :-)
    Rafał

  • 22. Data: 2011-01-19 23:14:31
    Od: obeer <s...@g...com>

    On 19 Sty, 22:24, "f...@o...pl" <f...@o...pl> wrote:

    > "Widać nasza strata :-(("    - to nie tak :-)
    > Rozwój Internetu - czyli i PLIX'a! - jest w interesie każdego z nas,

    Cieszę się, że tak nas postrzegasz :)

    > oraz firm dla których pracujemy. Do tego dążymy. Tak zarabiamy.
    > Nie widzę tylko merytorycznego stwierdzenia, np.:
    > - nie mamy możliwości technicznych, nasz sprzęt tego nie wspiera, ale
    > kliencie pracujemy nad tym, może tak kiedyś się da

    Bo prawda jest taka, ze technicznie da się to zrobić po naszej
    stronie.
    Nie raz i nie dwa już o tym myśleliśmy i nawet chcieliśmy poluzować
    nasze założenia, jednak za każdym razem przychodziły nam na pamięć
    sytuacje gdy nasi klienci powodowali "drobne" awarie.
    Jedna z nich na przykład spowodowała, że niektóre portale na
    kilkanaście minut zniknęły z tablicy światowego bgp.
    Weź pod uwagę jedną rzecz: jesteśmy profesjonalnym ixem i tego
    profesjonalnego podejścia od nas wymagają uczestnicy korzystający z
    dostępu do PLIXa.
    Ostatnią rzeczą jaka przychodzi nam do głowy jest robić na złość
    firmom, które łożą na nasze utrzymanie.

    Wiele pomysłów naszych klientów wdrazamy, chociaż czasem nie są do
    końca po naszej myśli, np. Porty 100Mbps + colo switcha 1u w cenie
    500pln, mimo, że od samego początku twierdziliśmy, że minimalny port
    do podpiecia się w PLIXie to gigabit.

    Niemniej dla nas i naszych uczestników najważniejsze jest żeby PLIX/
    Internet działał i tutaj musimy być tym złym policjantem, który na
    niektóre rzeczy pozwolić nie może dla bezpieczeństwa "społeczeństwa"
    czyli w naszym wypadku uczestników PLIXa.

    > - lub: kliencie {szanowny :) } mylisz się, tak się nie robi, jesteś w
    > błędzie, to jest do niczego, ponieważ... (tu mi się podobał pierwszy
    > post Sylwestra: merytorycznie stwierdził, że dane rozwiązanie może
    > zrywać sesję BGP)
    > - kliencie, zróbmy tak: ty osiągniesz swoje cele jeśli zrobisz to i
    > to, kupisz to i tamo, my zrobimy też coś, by łatwiej Ci było osiągnąć
    > dany cel
    > - inaczej: kliencie, super pomysł! masz port na rok za darmo :->

    W większości przypadków pomagamy uczestnikom PLIXa jak tylko możemy.
    Z drugiej strony oczekujemy, że będą dostosowywać swoje myślenie i
    działanie nie tylko do tego jak im jest wygodniej, a jak bezpieczniej
    i pewniej będzie dla wszystkich.

    Ja ie mam nic przeciwko vrrp/carpom, jak już pisałem, sam wielokrotnie
    takie rozwiązania implementowalem u wielu naszych uczestników, to
    naprawdę da się zrobić w sposób taki, aby było jak najmniej bolesne
    dla operatora.

    Oczywiście inne duże IXy są dla nas wzorem, gdyż one mają często dużo
    więcej problemów z którymi sobie radzą a do nas to nie trafia,
    niemniej z ciekawostek mogę napisać, ze kilka lat temu zanim udało nam
    się uporządkować publiczny vlan PLIXowy, urządzenia pewnego producenta
    z Tajwanu, po wpieciu portem accessowym do PLIXa wieszały się
    fizycznie i bez hard resetu nie wstawały.
    Piszę to po to, by pokazać, że pozornie proste i nie szkodzące nikomu
    pakie mogą oddziaływać na innych w tym samym vlanie w różny sposób.

    Generalnie zasada jest taka: mamy ponad 100Gbps ruchu. Jeśli ktoś
    swoim działaniem spowoduje, że ten ruch w PLIXie przestanie lecieć, to
    wszyscy będą mieć problemy.

    My wybieramy mniejsze zło. Nawet jeśli miało to być kosztem rezygnacji
    jednego klienta z usługi. Nam zależy na tym, by wszyscy mieli stabilną
    usługę.

    Możemy odpytać każdego z ponad 160 uczestników PLIXa, czy się zgadzają
    na takie rozwiązanie jakiego się domaga Sławek. Jeśli nie będzie
    obiekcji, to wdrożymy to od jutra.

    Mam nadzieje, ze przybliżyłem istotę problemu.

    Ps. Przeczytajcie dokładnie regulamin TPIXa. Tajemnicą poliszynela
    jest, że tworzył go w dużej mierze nasz były już pracownik. Zobaczcie
    jakie są tam zapisy odnośnie ilości maców na porcie etc. Zerknijcie
    też na czas reakcji na awarie i porownajcie to z tym co na co dzień
    oferujemy w PLIXie. Może wtedy zrozumiecie, czemu jesteśmy tacy
    "staroświeccy" w podejściu dotyczącym bezpieczeństwa wszystkich w
    PLIXie.

    Sylwester

  • 23. Data: 2011-01-19 23:20:47
    Od: "f...@o...pl" <f...@o...pl>

    On 20 Sty, 00:14, obeer <s...@g...com> wrote:

> [...]
    > oferujemy w PLIXie. Może wtedy zrozumiecie, czemu jesteśmy tacy
    > "staroświeccy" w podejściu dotyczącym bezpieczeństwa wszystkich w

    Kurcze - bardzo dziękuję za konkretną odpowiedź. To jest wystarczające
    dla mnie. Już powoli traciłem nadzieję na merytoryczną dyskusję.
    Pozdrawiam serdecznie
    Rafał Jackiewicz

  • 24. Data: 2011-01-19 23:29:17
    Od: obeer <s...@g...com>

    On 20 Sty, 00:07, "f...@o...pl" <f...@o...pl> wrote:

    > Nie krzyczę. Czytam uważnie posty starając się zrozumieć wszelkie
    > racje. Nigdzie nie napisałem, że się ktoś myli. Jak rozumiem
    > koresponduję z pracownikami PLIXa - i to jest wspaniałe: bezpośredni
    > dostęp do osób technicznych.
    > Staram się przedstawić problem - oczekując merytorycznej dyskusji.
    > "Drogi przyszły/niedoszły kliencie." - sam jestem "techniczny",
    > rozumiem i doceniam dowcip :-) Jednak wydźwięk korespondencji można by
    > troszkę stonować. Chcemy kupić jeden port. 1000zł. Mało? Dużo? Zapewne
    > zależy dla kogo. Ja chciał bym dostawać 1000zł więcej na mój business.

    Drogi Rafale (jeśli mogę po imieniu oczywiście)

    Nie traktuj postów nastacha obrazliwie, nastach pisze o ogólnych
    problemach ludzkości z uwzględnieniem polskich realiów. W wielu
    wypadkach klienci korzystający z 100-200Mbps wymiany w PLIXie mają
    wymagania dużo wyższe mi ż operatorzy wpięci 10Gbps. Szanujemy
    wszystkich klientów i tak samo pomagamy takim co maja 100Mbps jak i
    40Gbps. To nasze zadanie - pomagać wszystkim ucestnikom PLIXa, którzy
    tego potrzebują.

    Zapytaj naszych klientów jak to działa, a najlepiej zostań nawet
    testowo i się przekonaj sam.
    Jestem przekonany, że nie będziesz zawiedziony :)

    Co do dyskusji merytorycznej, uważam, że jest ona potrzebna, dzięki
    temu możemy rozwijać PLIXa, ale zawsze musimy mieć na względzie fakt,
    że to naprawdę kawał polskiego internetu i nie możemy sobie lekceważyć
    kwestii bezpieczeństwa całego węzła. I tak jak wspomniałem w
    poprzednim poście, przychylamy się do wielu pomysłów, o ile nie
    uderzają one w całego PLIXa

    Sylwester

  • 25. Data: 2011-01-19 23:44:18
    Od: Andrzej 'The Undefined' Dopierała <u...@p...org>

    Dnia 18.01.2011 Sławek Lipowski <s...@l...org> napisał/a:
> [...]
    > dzięki VRRP (keepalived). Do tego momentu wszystko jest cacy. Można
    > serwisować maszynę wyłączając ją całkowicie, zestaw jest odporny na pad
    > jednej z maszyn.
    >
    > Kilka dni temu pojawił się wątek podpięcia tego układu do PLIXa i
    > spotkaliśmy się ze ścianą. Podobnie jak u wszystkich dostawców,
    > poprosiliśmy o trzy IPki z klasy stykowej, możliwość spięcia sesji BGP z
    > dwóch z nich i rozgłoszenia trzeciego jako next hop. W odpowiedzi
    > dowiedzieliśmy się, że pojedynczy port w PLIX to ze względów
    > bezpieczeństwa jedno IP i jeden adres MAC.
    Ja to powiem tak.

    Jestem w podobnej sytuacji. 2 routery na linuksie, z quagga. Co prawda inna
    dystrybucja, ale to znaczenia nie ma. Kilka lacz, w tym 2 IX-y.

    Przez dlugi czas zastanawialem sie czy nie zaprzac do tego wszystkiego vrrp.
    Ale doszedlem do wniosku ze pomysl jest bez sensu.

    Bo przeciez:
    - moje routerki nie padaja. Zbyt czesto.
    - lacza ktore mam nie padaja. Zbyt czesto.

    Jak lacze padnie - na drugim routerze musze zapewnic dzialanie calej sieci. Jak
    nie zapewnie - jest zonk. Jak router padnie - jak wyzej. Przy czym pad lacza
    zdarza sie czesciej niz pad routera. Jak router pada - to go wymieniam by nie
    padal. A prace serwisowe poprzedzam ip neigh XXX shutdown ;)

    W ten sam sposob zakladam ze plix, jako kolejne moje lacze moze pasc. I
    nieplanowany pad plixa zdarzy sie czesciej niz nieplanowany pad mojego routera.
    Wiec - zabawy w vrrp u mnie na styku do plixa maja sredni sens.

    A teraz spojrzmy z drugiej strony. Chlopaki z PLIX-a staraja sie utrzymac
    dzialanie PLIX-a. Dopuszczanie do tego by klient zaczal im siac kilkoma macami
    - moze doprowadzic do tego ze zrobi jakas brzydka petelke - ergo plix
    przestanie dzialac. I dla mnie, jako zadowolonego klienta plixa, ktorym
    otrzymuje obecnie jakies 35% ruchu bardziej liczy sie to ze ten ruch bedzie
    "prawie zawsze" niz to ze plix bedzie miec jednego klienta wiecej ktory
    podwyzszy moj download na plixie o 1%.

    > Z AC-Xem spięliśmy się w ten sposób bez problemu. PLIX zaproponował
    > zakupienie 3 portów, żeby mieć 3 adresy IP...
    acx w l3? czy l2? Jezeli l3 - ma zasieg lokalny przeciez. Wiec potencjalny
    problem by dotyczyl tylko Twojego wezla.

    > Macie jakieś pomysły, jak to rozwiązać bez generowania nieuzasadnionych
    > kosztów? Chcielibyśmy zachować możliwość położenia jednej (dowolnej) z
    > maszyn bez degradacji ruchu.
    moze wsadzic osobny router w plixie? jakas puszke 1U zdolna uciagnac ruch jaki
    macie do plixa - a miedzy nim a Twoimi dwoma routerami bawic sie w ulepszanie
    bgp? :)

    --
    Andrzej 'The Undefined' Dopierała
    HomePage: http://andrzej.dopierala.name/

  • 26. Data: 2011-01-20 09:35:47
    Od: Sławek Lipowski <s...@l...org>

    Witam,

    Dzięki za duży odzew. Trochę się tego nazbierało, żeby nie mnożyć postów
    postaram się odpisać w jednym, tak skrótowo, jak się da.

    <Odnośnie tego, co pisze Sylwester (jeśli mogę po imieniu oczywiście :))>

    -> Przyjmuję do wiadomości, jak jest w AMS-IX. Sprawdziłem, jak jest w PLIX:

    http://www.plix.pl/pl/help/faq
    http://www.plix.pl/download/configuration_pl.pdf

    "Uczestnicy podłączani są do węzła przy pomocy portów Ethernet o
    przepustowości 1Gbps lub 10Gbps. Każdemu portowi uczestnika przydzielany
    jest na stałe jeden lub więcej adresów IP z puli adresowej PLIX
    195.182.218.0/23."

    Czy możemy zatem otrzymać trzy adresy IP na jednym porcie (i wykorzystać
    je we wspomniany wcześniej sposób) zakładając, że cały ruch będzie
    przychodził z takim samym, pojedynczym adresem MAC? Ewentualnie jeśli
    nie ma takie możliwości, to może warto zmienić tę informację? ;)

    "umowa na dostęp do PLIX zabranie rozgłaszania więcej niż jednego adresu
    MAC na jednym porcie."

    Tego faktycznie wcześniej nie zauważyłem, mój błąd. Mam w związku z tym
    pytanie na przyszłość. Jak wygląda u Was procedura migracji na inny MAC?
    W AMS-IX możliwe jest przypisanie dwóch adresów MAC do portu.

    -> VRRP w Linuksie (keepalived) nie ma zaimplementowanego wirtualnego
    MAC adresu. Można oczywiście rzeźbić i osiągnąć taki efekt, ale wyznaję
    zasadę, że najprostsze działające i spełniające wszystkie założone cele
    rozwiązanie byłoby najlepsze. Ponadto z wirtualnym MAC w VRRP i CARP
    jest też taki problem, że ich liczba jest ograniczona. W dużym IXe może
    stanowić to realny problem.

    -> Potrzebujemy rozwiązanie, które podtrzyma przynajmniej jedną sesję do
    PLIXa, takie jest założenie.

    -> "Wydaje mi się, że jeśli ktoś ma 600Mbps
    ruchu do PLIXa (czyli ok. 1,5Gbps całego swojego ruchu), to stać go
    już na coś mocniejszego niż pecet z linuxem/bsd"

    Ruter na linuksie nie musi oznaczać "peceta". Nie wspomnę już o tym, że
    zarówno PLIX, jak i wspomniany AMS-IX nie działają na "czymś lepszym",
    tylko na linuksie/bsd, prawda?

    <Nastach>

    -> Nie forsuje swojego rozwiązania, nie twierdzę, że jest najlepsze, nie
    staram się wymusić niczego na PLIXie, po prostu pytam o propozycje
    możliwych rozwiązań zakładając, że zarówno stanowisko PLIXa, jak i
    wymagania klienta się nie zmienią.

    <Sylwester & Nastach>

    -> Co w kwestii bezpieczeństwa zmienia to, czy na poście przepuścicie
    jeden MAC, czy tez dwa? Pytam z Ciekawości.

    <Rafal>

    -> Co do wymagań z perspektywy klienta, to mam wrażenie, że tak to tylko
    u nas no i może w Erze. ;)

    <Bartosz Waszak>

    -> "Sam pomysł VRRP na styku z BGP jest wg mnie dziwnym wynalazkiem."

    VRRP w tym rozwiązaniu nie przełącza IP, z których spinane są sesje.
    VRRP przełącza adres, który jest rozgłaszany jako next hop.

    -> "Czemu nie 2 komplety sesji BGP z kazdym z routerow uniknie sie
    zbednych announce/withdrawn z BGP i braku dostepnosci na czas
    renegocjacji sesji ?"

    Nie wiem, czy dobrze rozumiem, co masz na myśli, ale dokładnie tak mamy.
    Na każdej z maszyn mamy komplet sesji BGP do każdego operatora. Do PLIXa
    w prosty sposób na jednym porcie się nie da spiąć sesji z obu maszyn, bo
    jeden MAC per port.

    -> "To w czasach 95% chyba nie jest zbytnio trudne :P "

    Nie jest, ale klient tego nie chce. Trzeba by to stale kontrolować,
    ponadto klient wymaga stałych opłat za łącza. Klient jest przede
    wszystkim dostawcą treści, ma dużo usług wystawionych na cały świat.
    Jakiś niemiły gest ze strony konkurencji mógłby podbijać koszta.

    <Grzegorz Janoszka>

    -> "Punkt wymiany ruchu nie może być
    "głównym łączem"."

    Oczywiście w przypadku ISP nie może być. Tylko że mowa o dostawcy
    treści, który celuje w polskiego odbiorcę i który realizuje teraz ruch
    głównie w dwóch kierunkach: polskie IXy (poprzez AC-X, pośrednio przez
    PLIX i KIX) oraz TP. Myślę, że to wyjaśnia, co Rafał miał na myśli.
    Jeśli miał na myśli coś innego, to mnie za chwilę zapewne poprawi. :)

    -> "Żaden szanujący się punkt wymiany ruchu na świecie nie bawi się w
    jakiś wirtualne adresy szalejące między quaggami"

    Co rozumiesz przez nie pozwala? To, że zezwala na jedno IP i jeden MAC
    nie znaczy, że nie może stać za tym dowolne rozwiązanie (w tym quagga z
    "szalejącymi", cokolwiek masz na myśli, adresami IP). Sylwester pisał o
    tym wcześniej. Ponadto we wspomnianym rozwiązaniu VRRP nie przełącza
    IPków, z których quaggi spinają sesje BGP.

    -> "Stasiu i Jasiu zrobili osiedlówkę"

    Pudło, tak jak mówiłem, nie osiedlówka, a dostawca treści.

    <Komuch>

    Z tego co zdążyłem doczytać, to vyatta także nie ma wirtualnego MAC
    adresu na VRRP i ludzie starają się to obchodzić tak samo, jak w każdym
    innym linuksie.

    <Andrzej 'The Undefined' Dopierała>

    -> "Przez dlugi czas zastanawialem sie czy nie zaprzac do tego
    wszystkiego vrrp.
    Ale doszedlem do wniosku ze pomysl jest bez sensu."

    W tym wypadku takie, a nie inne rozwiązanie wynikło bezpośrednio z
    wymagań klienta, przyjętej przez niego polityki i różnych zaszłości
    związanych z istniejącymi już rozwiązaniami. Rozwiązanie się sprawdza.

    -> "acx w l3? czy l2? Jezeli l3 - ma zasieg lokalny przeciez. Wiec
    potencjalny
    problem by dotyczyl tylko Twojego wezla."

    Oczywiście, że w L2. Wszystkie usługi ATMANa mamy zresztą tak podpięte.
    Pozostaje pochwalić AC-X za swobodę, jaką dają klientowi i za to, że to
    ogarniają jakoś mimo braku ograniczeń.

    <Zboj>

    Generalnie się zgadza. Powód dla którego utrzymywane są po stronie
    klienta dwie maszyny z pełnym kompletem tras jest ogólnie taki sam, jak
    ten, dla którego PLIX ma dwa RSy. Nawet działa to na podobnej zasadzie. :)

    <Ogólnie>

    Generalnie to dyskusja, chyba nieco niepotrzebnie, zeszła na sferę
    polityczną, podczas gdy nie stawiałem sobie za cel reformowanie PLIXa, a
    jedynie rozwiązanie danego problemu technicznego.

    Aktualnie rodzi mi się już w głowie koncepcja wyrzeźbienia pewnego
    rozwiązania, które zadowoli klienta i spełni wymogi PLIXa, zobaczymy co
    z tego wyjdzie.

    Jeśli pominąłem coś istotnego, to proszę zwrócić mi uwagę. :)

    Pozdrawiam,

    --
    Sławomir Lipowski
    http://lipowski.org

  • 27. Data: 2011-01-20 17:56:01
    Od: "Zboj" <z...@m...dot.pl>

    > Czemu nie 2 komplety sesji BGP z kazdym z routerow uniknie sie zbednych
    > announce/withdrawn z BGP i braku dostepnosci na czas renegocjacji sesji ?

    W wariancie PLIXowym - 1 IP/MAC na port, gdy masz dysył z kraju, a nie
    kabelkologię w PLIX DC, to co proponujesz też jest nie do zrobienia - chyba
    że kolokując dod. switcha w PLIX DC, ale czemu to bez sensu - już opisałem.
    Mimo wygłoszonej tutaj deklaracji o otwartości - PLIX ma swoje maniery i
    priorytety. Czasem nawet nie maskowane regulaminem, a zwykłym - nie, bo nie.

    Ale merytorycznie - niezależnie od oceny rozwiązania z VRRP - wariant 2
    sesji BGP na porcie do 1 odbiorcy, który spełniłby i Twoją propozycję i
    pewnie w jakimś sensie oczekiwania Rafała, wymagałby akceptacji 2 IP i 2 MAC
    na porcie. Trudno mi sobie wytłumaczyć, czym 2 pary mac-ip naruszają
    bezpieczeństwo względem 1 pary. Szczególnie, że w akceptowanej przez PLIX'a
    wersji, można wsadzić do PLIX DC switcha, zapiąć 2 pary portów i i tak zbić
    to później na 1 switchu wysyłając jakąś transmisją poza W-wę. W praktyce -
    dosył do W-wy i tak pozostanie 1, a transmisje zmiksują się w 1 transmisji,
    a później w 1 serwerowni odbiorcy. Dokłądnie tak samo, jak w 1 podsieci są
    obydwa routery PLIXowe. Takie 2 pary są więc bardzo dalekie od dramatycznej
    retoryki Sylwka o wpuszczaniu wszystkiego i braku filtrów na cokolwiek. No
    ale dramatyzm oświadczenia, zaklinanie się na bezpieczeństwo i eskalacja
    potencjalnych problemów, pozwalają na uduszenie przeciwnika i jego
    argumentacji. Kompletnie rpzy tym nie próbując wyjaśnić, co dokładnie np. 2
    pary ip-mac na porcie mogą nabroić, że należy ich tak kategorycznie zakazać.
    Wedle mojej skromnej wiedzy "nie popartej sesjami z 20 IXami" - ryzyko jest
    dokładnie takie samo, jak przy 1 parze ip-mac. Oczywiście pod warunkiem
    zachowania dokładnie takiej samej konfiguracji bezpieczeńśtwa w zakresie
    innych filtrów.

    I poważnie. Zamiast demagogii, że to może wywalić "kawał polskiego
    Internetu", chciałbym przeczytać - w jaki sposób.

    Pozdrawiam,

    --
    ---
    Zboj (Piotr Marciniak)

  • 28. Data: 2011-01-20 19:16:28
    Od: Smok Eustachy <s...@w...pl>

    Dnia Wed, 19 Jan 2011 15:20:47 -0800, f...@o...pl napisał(a):
    /../
    > Kurcze - bardzo dziękuję za konkretną odpowiedź. To jest wystarczające
    > dla mnie. Już powoli traciłem nadzieję na merytoryczną dyskusję.
    > Pozdrawiam serdecznie
    > Rafał Jackiewicz

    Profesjonalnie to cytaty tnij.

  • 29. Data: 2011-01-20 20:20:49
    Od: "f...@o...pl" <f...@o...pl>

    On 20 Sty, 20:16, Smok Eustachy <s...@w...pl> wrote:
    > Dnia Wed, 19 Jan 2011 15:20:47 -0800, f...@o...pl napisał(a):
    > /../

    > Profesjonalnie to cytaty tnij.

    Zgłoś zażalenie do Gogola.
    Rafał

  • 30. Data: 2011-01-21 11:44:13
    Od: Tomasz Śląski <t...@k...org.pl>

    nastach wrote:

    > Najgorzej jak ten co robi 10Mbps ma większe wymagania niż ten co co
    > robi 20Gbps ...

    Ale to jest pewna prawidłowość zwana Pareto - 20% klientów generuje 80%
    problemów.
    ;-)

    --
    Ślązak